Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går i F3 tankar

Produkter
(logga in för att koppla)

Repaterion

Aktiv medlem
Vet inte varför jag har en förkärlek till just detta hus, har bara tagit ca 10 bilder med ett.

Nu till frågan.
Vad är ett bra pris på ett sådant hus?
Passar min nuvarande optik? (D70 kit glugg, 80-200 f:2,8D skutzoom, och ett Nikkor 50mm AF-II)
Passar min blixt? SB-600

Det är väl inte AF på det huset eller har jag missuppfattat detta?
 
Ditt 18-70 funkar inte, det blir låst vid minsta bländare.

Blixten kräver en adapter, AS-17.

80-200 och 50 funkar perfekt.

1500 kr för ett användbart hus är väl normalpris. Och nej, den har definitivt inte af.
 
På F3 ställer man bländaren med bländarringen på objektivet. Om du jämför ditt 18-70 med dina två andra objektiv noterar du säkert att en av skillnaderna är att 18-70 inte har någon bländarring.

Skulle du ändå använda objektivet skulle du få kraftig vinjettering över en stor del av brännviddsregistret. 18-70 är gjort för små digitalsensorer och tecknar inte ut hela småbildsformatet.
 
jimh skrev:
På F3 ställer man bländaren med bländarringen på objektivet. Om du jämför ditt 18-70 med dina två andra objektiv noterar du säkert att en av skillnaderna är att 18-70 inte har någon bländarring.

Skulle du ändå använda objektivet skulle du få kraftig vinjettering över en stor del av brännviddsregistret. 18-70 är gjort för små digitalsensorer och tecknar inte ut hela småbildsformatet.

...Du menar såååå...Tänkte inte på det...
Okej så mitt 18-70 är med andra ord värdelöst till en F3 eller liknande.

Ja man lär sig något nytt varje dag.
 
För att bryta lite i min egen tråd.

Vad ligger ett F4 hus på cirkus?
Antar att mitt 18-70 ger samma problem som på F3'an
 
Repaterion skrev:
För att bryta lite i min egen tråd.

Vad ligger ett F4 hus på cirkus?
Antar att mitt 18-70 ger samma problem som på F3'an
Ja, problemen beror inte på kameran utan på "film-formatet". 18-70DX är gjord för sensorer på ca 17x26mm och inte för småbildsfilm på 24x36mm. De övriga objektiven är konstruerade för småbild.

Om F3 brukar anses vara en stridsvagn så är väl F4 närmast ett närstridsvapen. Mer välbyggt (och tungt) kamerahus får man nog leta efter. Fungerar troligen ypperligt att slå ner pensionärer med...
 
En F4 går från ca 2000 kr och uppåt.

Bättre användargränssnitt än F3 när det gäller ljusmätare och sånt. Har också lite finesser som spotmätning, matrismätning och autofokus. Din blixt funkar utan adapter. Lite tyngre och klumpigare än F3 dock, men blir lite hanterligare med minsta greppet MB-20. Men så nätt och graciös som en F3 blir den aldrig.
 
jimh skrev:
En F4 går från ca 2000 kr och uppåt.

Bättre användargränssnitt än F3 när det gäller ljusmätare och sånt. Har också lite finesser som spotmätning, matrismätning och autofokus. Din blixt funkar utan adapter. Lite tyngre och klumpigare än F3 dock, men blir lite hanterligare med minsta greppet MB-20. Men så nätt och graciös som en F3 blir den aldrig.

Låter som ett bättre val med andra ord.
 
Det beror ju på vad du är ute efter. Vill du ha en modern kamera är F4 ett bättre val, men då kanske en F100 är ett ännu bättre val.

Vill man slippa motorframdragning och vikt så är F3 det bättre valet.
 
Hej

Jag tror också att F4an är det bästa valet för dig.
Om du ändå går och tänker på en F3a så tycker jag faktiskt att du får en mycket bättre kamera genom att välja en F2a eller F2as.

Läs lite om dem på mirs sidor innan du bestämmer dig.

Calle
 
Håller med Jim, Varför inte titta på en F100 istället för F4, du får en modernare kamera med möjlighet att använda vertikalgrepp. Med en F100 kommer du i mångt och mycket känna igen dig från D70.

Fast F3 är ingen dålig kamera, älskar min högst av mina kameror, sviker aldrig, fungerar i alla väder från -45(kallaste jag varit ute och fotat i, D100 orkade en timme, F100 30 min) till + 40, däremmellan både snöstorm och regnstormar. En enkel och idiotsäker kamera och saknar definitivt inte AF. Finns dessutom många fina manuella objektiv med optisk och mekanisk kvalite av hög klass till billig peng (fast det kanske blir ändring på det nu när D200 kommer med fungerande ljusmätare till äldre MF-optik)
 
Jag bara måste få vara lite petig och påpeka att F4 har vertikalavtryck på F4s och F4e modellerna.

Se F4:an som en manuellt fokuserad kamera med bättre ljusmätning och stabil motor och möjlighet till lite AF. Det är så den kommer till sin rätt.
 
Repaterion skrev:
För att bryta lite i min egen tråd.

Vad ligger ett F4 hus på cirkus?
Antar att mitt 18-70 ger samma problem som på F3'an

Jag har visserligen ingen egen erfarenhet av detta, men efter vad jag har hört är F4s ett bättre köp än F4, främst tack vare snabbare AF.
 
felix_petersson skrev:
efter vad jag har hört är F4s ett bättre köp än F4, främst tack vare snabbare AF.
F4s är precis samma kamera som andra F4-varianter. Det är bara batteripacket som skiljer. Man kan ha olika batteripack för olika situationer.

F4s har MB-21 som är det lilla packet med vertikalavtryck. F4s är ett monster med sitt MB-23. Vanilj-F4 har MB-20 utan vertikalavtryck.

Själv hade jag MB-20 och MB-21. Det var sällan MB-21 satt på.
 
Gillar också min F3 oerhört mycket; den har aldrig svikit och alltid levererat bra resultat. Måste dock göra lite reklam för min "nya" pärla: FM2n. DÄR måste man väl -speciellt om man inte utrustar den med sån extrautrustning som motor- ha en kamera som funkar "i alla (?) väder"? T o m bättre än F3? Ty om batterierna lägger av i denna kan man ju bara plåta på 1/60-dels sekund, medan FM2 funkar på alla slutarhastigheter i detta fall (det är ju bara den inbyggda ljusmätaren som försörjs av batteriet). Å andra sidan har man aldrig TTL-blixt på FM2; men det har man väl inte på F3 heller om batterierna strular? Etc etc. Nåväl. Som vanligt handlar det ju om vad man prioriterar själv och hur man ska använda sin kamera.
 
Nej jag har inte släpt tanken ennu...

Skulle vill reda ut modellerna.

F3
F3HP
F3T=Titan modellen?

Vad är lixom skilnaden?

Har jag missat någon modell så lägg gärna till den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.