Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

>> går det lika bra utan en ordentlig blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
hjälp!

hur viktig anser ni att en "ordentlig" blixt är? har ju aldrig haft en utan alltid fotat med den inbyggda blixten?
ett alt. som jag har är att ligga lite lågt och köpa blixten senare. först huset och fönstret sedan ljuset typ...

fnular nämligen på en Canon Speedlite 580EX Flash
till min, inom räckhåll, canon 20 d.

för övrigt kan väl nämnas att jag aspirerar på att bli fota mer och mer prof. så jag antar att jag lär få köpa en...


: m med sista minuten paniken innan beställning
 
frågan är hur mycket av funktionerna hos 580 du behöver.

Jag kör med en 520. Den har inga coola funktioner...man kan använda den som slavblixt och den har FP-synk, det är allt. Men å andra sidan så väger den mindre och kostar mindre. Det är värt mer än skillnaden i ledtal (580 har ledtal 58 och 520 således 52, om inte jag har missuppfattat det totalt) och de extra funktioner som 580 skulle ge mig.
 
En vettig blixt har man alltid nytta av - sen är det en kost för sig att använda den rätt.

420 EX räcker alldeles säkert gott och väl - satsa pengar på objektiv och minneskort istället.
 
det får bli en vettig 420!!!

froderberg skrev:
En vettig blixt har man alltid nytta av - sen är det en kost för sig att använda den rätt.

420 EX räcker alldeles säkert gott och väl - satsa pengar på objektiv och minneskort istället.

okidoki!
låter bra och vettigt som sagt!
dessutom är jag inte en sådan prylis att jag bara måste ha det senaste!

tack för ALLA kommentarer!!

:)
: m 420
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.