ANNONS
Annons

Går det inte ta 180graders bilder med dslr (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrBister

Aktiv medlem
Har tittat runt bland trådarna men inte hittat något svar som jag kunde tolka som ett klart ja, eller också innehöll de teknikprat som jag inte förstod.

Skulle vilja ta två 180graders för att på så sätt skapa ett 360qtvr.

Hittade det här konvertern på Cyberfoto
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=475599

Kanske billigt skräp men duger att börja lära sig med. Skall enligt tillverkaren passa till 300D, men ger den 180graders?

*edit Om den inte ger 180graders, vad skall jag köpa som ger detta?

Ett annat sätt är att ta flera bilder och sammanfoga dessa i ett lämpligt program.. Alldeles gratis och ger bättre kvalité

Jo jag vet...det var det jag ville undvika. Tar jag flera bilder så kan jag ha oturen att få med en och samma person på flera av bilderna.

Två bilder, klart!
Snabbt och enkelt.

Om det är ett 360 graders panorama du är ute efter så är ett fisheye-objektiv tämligen olämpligt att använda eftersom att de i så stor utsträckning "förställer" bildernas kanter och därmed försvårar ihoplappningen av flera exponeringar.

på cdskivan med som följer med canon300d finns ett program som heter photostich. det ger dig en möjlighet att "väva ihop" många små bilder till en bild, stora panorama eller foga ihop till 360graders bilder. man placerar tumnaglar i rätt position och trycker på "knappen" så skarvas bilderna ihop.

jag har använt programmet när jag skulle scanna in ett storformatsdia som var större än vad som min scanner kunde hantera. jag scannade in diat i fyra delar som delvis överlappade, lät photostich foga ihop till en fil. utkörd i 20x30cm format kunde man inte se några hopfogningar eller skarvar.

hälsningar

olle

En liten petites,
men tänk på att du skall vrida kameran längst "CMOS-planet" (det som hetter filmplanet på filmkameror). Detta för att inte perspektivet skall förändras mellan tagningarna.

Ett vanligt stativ har inte gängan i det läge. Det finns specialutrustning, kostar några tusenlappar.

Skall du experimentera så kan du börja med att försöka tänka på problemet för att sedan bestämma dig om panorama är något att satsa på.

Tack för Era svar!

@Anders W Blir väl till att investera i ett kraftigt vidvinkel då -för att på så sätt begränsa antalet bilder för "svepet".

@Johan A Det finns program som är skräddarsydda att skapa panoraman av fisheyefoton men jag tror de enbart stödjer 2 bilder.

@Anders B. Tack för påminnelsen. Har tänkt på detta och planerar att sveta ihop ngt eget panoramafäste.

@olle l Låter värt att prova..tack

berga skrev:
En liten petites,
men tänk på att du skall vrida kameran längst "CMOS-planet" (det som hetter filmplanet på filmkameror). Detta för att inte perspektivet skall förändras mellan tagningarna.

Det stämmer nog inte riktigt. Kameran skall vridas runt den optiska nodpunkten vilket normalt är ungefär i frontlinsens centrum. Det är för att justera kameran till det läget du behöver ett VR (Virtual Reality) huvud till ditt stativ.

HDFS) (KGS skrev:
Hur stort blir felet utan sk VR-tillsats då?? nyfiken...
Det beror på. Har man inga näraliggande objekt, utan hela motivet på minst flera meters avstånd och längre, så blir parallaxfelet ganska litet och ofta försumbart. an kan också kompensera för eventuellt parallaxfel även med näraliggande objekt genom att redigera sömmarna manuellt och bestämma från vilken bild ett visst objekt skall hämtas.

Men efterbearbetningen går lättare och snabbare om man har roterat kameran kring ingångspupillen.

En panoramatillsats i sin enklaste form behöver inte vara mer komplicerad än en rak skena med två hål, om man nöjer sig med att kunna fotografera i horisontalformat.

HDFS) (KGS skrev:
Hur stort blir felet utan sk VR-tillsats då?? nyfiken...

Det blir inget eller mycket lite fel om motivet är långt bort och inga detaljer nära kameran. Felet är lätt att se utan att fotografera. Sätt kameran på stativ. Välj ett motiv med tex en stolpe en halv meter från kameran och tex ett hus 100 meter bort. Välj en kameravinkel där stolpen och husväggen är aldeles intill varandra. Vrid sedan kameran och man ser då att stolpen kommer att vara på olika avstånd från huset beroende på kamerans läge. Om man hittar ett sätt (med hjälp av VR huvud) att vrida kameran där förhållandet mellan stolpen och huset är detsamma oavsett hur kameran vrids, ja då har man hittat den optiska nodpunkten.

aha, okej... då tror jag att jag förstår. De panoramaförsök jag har gjort har varit vyer på långa avstånd så det är därför jag inte noterat något fel. Tackar för upplysningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar