ANNONS
Annons

Går det att fotografera rörliga motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Har en canon 350d.
Och skulle tex vilja ta kort på när katten hoppar ner från trädet.
Alltså rörliga motiv.
Har bara standardobjektivet, och Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2.
Går det på något vis?
De bilderna jag tagit, där har katten bara blivit suddig.
mvh camilla

Ja, det går. Sätt kameran på slutarprioritet och välj en slutartid på en femhundradels sekund eller snabbare.

Du måste välja slutarprioritet (S) och ställa in en tid på typ 1/500 eller kanske mer.
Använd så stor bländare som möjligt (dvs bländare 4 på din glugg) och se till att det är ordentligt ljust ute. Borde inte vara något problem så här års.

Då bör det gå. Korta ner slutartiden tills katten fastnar. :)

Då ska jag ta kattrackarn under armen imorgon och sätta henne i trädet och försöka ;-)
Tack så mycket för att ni ville svara.
mvh camilla

Ett kort tillägg:
Kommer du inte ner tillräckligt i tid kan du prova med att öka ISO. En ändring från exempelvis ISO200 till ISO400 gör att du kan halvera tiden. Fast det kanske du visste redan?

/Arne

Jodå, jag har både katt och 350D och det går men det är inte så lätt. :eek:)

Bilagor

• cataction-dagens.jpg
    cataction-dagens.jpg
    70.5 KB · Visningar: 808
Din bild ger svaret...

Snygg katt men lite suddig....Allra lättast är att ställa kameran i "sportläget". Då går den upp till ISO 400 och väljer snabbast möjliga slutartid samt seriebildstagning och följande autofokus. Slutartiden räckte inte till i bilden du tog så försök samtidigt att panorera, följa katten i rörelsen med kameran, så kommer du att få en skarpare katt och en snygg oskarp bakgrund. I bästa fall för det kräver en del övning men detta är det lättaste sättet. Räcker ljuset ändå inte till så sätt kameran på Av och välj största bländare samt skruva upp ISO till 800 eller 1600. Hellre lite brus än en helkass bild. Lite rörelseoskärpa kan dock vara snyggt och ge fart i bilden. Lycka till!
/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar