Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går bra för Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Läste nyligen en ganska förvånande sak.
Pentax har tydligen på sin (japanska) websida lagt upp senaste siffrorna på hur det går för företaget.

Såhär gick det förra året:
Försäljningen upp 23.3%
Vinsten upp 48.4%
Nettovinsten upp 351.2%

(Jag kan inte japanska så det är en bekant som har översatt det såhär, så har jag fel så klaga inte på mig. :)

Jag som trodde det gick riktigt dåligt för Pentax i dagsläget!
Pentax är långt ifrån död och begraven, även fast deras utbud på systemkamerafronten verkar väldigt torr.

/Henri

Jag kan inget om Pentax övriga utbud, bortsett från kameror alltså.

Man ska dock veta att t.ex. Konica/Minolta är klart större på kopieringsmaskiner samt lab.maskiner än dom är på kameror.

M.a.o. så är det inte omöjligt att Pentax är stora på nåt annat?

Om inte annat så har dom sålt bra av vissa av sina kompakter, förmodligen så är det kompakter som prånglas ut i massor & ger pengar...

Lite gissningar & tankar...

/Larsa

Kameror är deras största inkomstkälla men säljer även lite prylar till medicinska ändamål och linser till cd/dvd-spelare. Såvitt jag förstod det rätt.

/Henri

annars kan man ju gött avskeda lite folk från fabrikerna för att få sving på siffrorna. eller vad vet jag om japan?

Pentax är stora på kompakter och den marknaden är betydligt större än systemkameror.

Pentax har ett fantastiskt mellanformatsprogram.

Men hur ser det ut på digitalkamerasidan? Det är väl där man kan kamma in stora vinster den närmsta framtiden, nu när alla "måste" köpa upp sig från den analoga sidan...

mr.b skrev:
Men hur ser det ut på digitalkamerasidan? Det är väl där man kan kamma in stora vinster den närmsta framtiden, nu när alla "måste" köpa upp sig från den analoga sidan...

Kompaktdigitalerna som säljer till de stora massorna bör generera klart mer pengar än DSLR:arna som vänder sig till en mindre kundkrets, detta bör gälla Pentax i synnerhet.

Pentax DSLR säljer åtminstone i Sverige skrämmande lite, hur det ser ut i övriga världen vet jag ej...

nu när alla "måste" köpa upp sig från den analoga sidan...

vaddå köpa upp? aha.. du menar från analogträsket? trivs bra här nere.

/Johannes (som just insåg att han mot sin vilja gjorde en vs. post av det hela (fast inte helt utan anledning)) :)

Joppe skrev:
vaddå köpa upp?

He he... Jag är så van att läsa sådant så att jag inte ens reagerar, tror dock inte att Björn menar det lika hårt som det låter...

/Larsa som nyss gått ned sig ännu djupare i analogträsket & ännu inte vill upp...

Joppe skrev:
vaddå köpa upp? aha.. du menar från analogträsket? trivs bra här nere.

Samma här. Jag är snarare på väg åt motsatt håll, köpte nyligen en beg LX, min första manuellt fokuserade kamera på över femton år...

Jag älskar Pentax kameror :) De är så härligt logiska och användarvänliga.
Skärpan som man får med en LX är svårslagen!

Ja det är mycket fina kameror. Deras gamla SMC-M, SMC-A objektiv är dessutom väldigt bra och går att hitta riktigt billigt idag.

Har fyndat en 28/3.5 för 350kr och en 50/1.4 för 550kr nyligen, bägge riktiga supergluggar!

/Henri

Nu säger ju...

inte siffror i procent särskillt mycket... vinsten upp från 1 till 1,50? försäljning från 15 till 20 kameror? ;)

Kvar i träsket tillsammans med till synes outslitliga och otroligt prisvärda Pentax-kamrater från sent 70-tal. Skulle jag, en gammal analog-kuf, överväga en digitalare som D ist* bara för att jag tycker Pentax har varit bra? Knappast!
Nej, ska Pentax ha en chans erbjuder de mig en digitalare med "retrofeeling", kompatibilitet till SMC-M gluggarna och en bra sökare (kolla MX/LX så förstår ni...). Kort och gott en digital MX eler LX!. Men det är jag det...;).

Hmm, man kanske skulle kräva tillbaka den där MX:n med tre objektiv som jag deponerade hos syrran för en evighet sedan. Fast jag sneglar ju snarast åt mätsökarkamerahållet numera, digitalt känns allt mer avlägset ...

Jajjemän!
Och med full K-mount kompatibilitet, så man kan använda alla gamla goda objektiv.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar