ANNONS
Annons

Går bra för Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax hörde min bön men, kommer gamla PK-gluggar att duga?

*istDS ser ju finfin ut och nästa version ser säkert ut som en MX för Pentax har ju redan en digital kompakt med läderklädsel och retrofeeling!
Så, bara att köpa till en snittbildsskiva till sökaren...och den där 40mm pancake-gluggen ser ju fin ut oxå.
dpreview *ist DS
Jag hade dock varit gladare för en fullsize (24x36mm) sensor på bara 4-6 megapixel!

Detta eftersom jag har onda aningar om hurvida alla gluggar kommer att klara de ökade kraven på upplösning mm som den mindre sensorytan (jämfört med analogt) kräver. Dessutom, vill jag inte ha min kära gamla 28mm perverterad till vad det nu blir, nära 50mm!

Digital MX

Måste lägga mig i diskussionen. Köpte en *istD i somras. Till den använder jag många gamla manuella objektiv med PK-bajonett (t.ex Ricoh, Hoya, Pentax, Chinon, Tokina m.fl). Flera har jag införskaffat via eBay och Tradera för en ringa penning. Dessa kör jag i manuellt läge. Fungerar hur bra som helst. Med den senaste uppgraderingen av mjukvaran är det möjligt att mäta ljuset med vilket objektiv som helst. Kameran är en fröjd att använda. Både i autofocus/automatiskt läge som manuellt "MX"-läge.

Mvh Janne

Re: Digital MX

cereus skrev:
Måste lägga mig i diskussionen. Köpte en *istD i somras. Till den använder jag många gamla manuella objektiv med PK-bajonett (t.ex Ricoh, Hoya, Pentax, Chinon, Tokina m.fl). Flera har jag införskaffat via eBay och Tradera för en ringa penning. Dessa kör jag i manuellt läge. Fungerar hur bra som helst. Med den senaste uppgraderingen av mjukvaran är det möjligt att mäta ljuset med vilket objektiv som helst. Kameran är en fröjd att använda. Både i autofocus/automatiskt läge som manuellt "MX"-läge.

Mvh Janne
Intressant! Man kan ju undra varför man alltid pratar om Nikons bakåtkompabilitet som ju för det mesta bara omfattar själva bajonetten. Såvitt jag vet är det ju bara på de allra dyraste proffshusen ljusmätningen funkar med manuella objektiv.

Det finns ju ett överflöd av billiga objektiv med pentax-fattningen. Pentax kanske borde pusha denna egenskap lite bättre. Naturligtvis vill de ju sälja sina nya objektiv också men om ingen köper huset lär ju inte det inträffa.

Ljusmätningen på gamla gluggar funkar på F90x, F100, F5 D1/D2-kamerorna, samt F6. Vet inte om F100 räknas som ett proffshus, man kan ju hitta den begagnad för runt 5-6k i dessa dagar. Håller dock med om att Nikon skulle kunna låta fler kameror klara av detta!

En fråga bara, även om det är fel forum.
Jag har fastnat för pentax 77/1.8 limited. men den är inte billig. Min fråga är var kan man hitta alternativa handlar, t ex utomlands som är billigare och hur säkert är det? har någon jobbat med den gluggen? vad tyckteni i så fall?

De pentaxnördar som jag känner som har gluggen älskar den.
Superskarp, enormt bra känsla, inge plast, perfekt för porträtt.
Men priset är ett stort minus.
Dessutom görs den i väldigt få exemplar åt gången, så väntetiden kan bli rejäl ifall man har otur.

Det var någon som hade beställt den från japan, och hade fått en aning billigare. Några butiker känner jag dock inte till.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar