Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå bakåt i utvecklingen och köpa analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
[ På den tiden var dom ganska dra, vet inte vad dom kostar i dag iofs.

75 kr på ica (varta)
Överkommligt tycker jag .
Eos 600 serien är en väldigt gedigen kameraserie , ger inte upp iförsta taget .
En del ex har slitna packningar i slutaren , det synns på att det blir gegga på slutaren .
Om man går på en 650 så finns dom att hitta för en 600-800 kr på begmarknaden . mer prisvärd kamera finns inte ! eller ?
 
En tanke som slog mig är att du verkar vilja ha ditt 18-55mm objektiv, och om det är kitobjektivet till din EOS 300 D skulle jag inte tro att det går att använda till någon annan kamera än 300 D, eftersom linserna sitter närmare kameran än normalt och slutaren skulle riskera att slå i objektivet om du använde det till en annan. Är dock inte helt säker, men det bör du ju kolla innan.
 
peternilsson75 skrev:
En tanke som slog mig är att du verkar vilja ha ditt 18-55mm objektiv, och om det är kitobjektivet till din EOS 300 D skulle jag inte tro att det går att använda till någon annan kamera än 300 D, eftersom linserna sitter närmare kameran än normalt och slutaren skulle riskera att slå i objektivet om du använde det till en annan. Är dock inte helt säker, men det bör du ju kolla innan.

fattningen EF-S passar bara 300D, vet itne varför dom gjorde den modellen, 1D MK II kan inte heller ha den, vilket jag trodde att alla nyare digital EOS skulle kunna ha den... någon som vet varför??
 
peternilsson75 skrev:
En tanke som slog mig är att du verkar vilja ha ditt 18-55mm objektiv, och om det är kitobjektivet till din EOS 300 D skulle jag inte tro att det går att använda till någon annan kamera än 300 D, eftersom linserna sitter närmare kameran än normalt och slutaren skulle riskera att slå i objektivet om du använde det till en annan. Är dock inte helt säker, men det bör du ju kolla innan.

Men det skriver han ju faktiskt redan i sitt första inlägg att han är medveten om. Han vill ju kunna använda sina andra objektiv till den analoga kameran.
 
peternilsson75 skrev:
En tanke som slog mig är att du verkar vilja ha ditt 18-55mm objektiv, och om det är kitobjektivet till din EOS 300 D skulle jag inte tro att det går att använda till någon annan kamera än 300 D, eftersom linserna sitter närmare kameran än normalt och slutaren skulle riskera att slå i objektivet om du använde det till en annan. Är dock inte helt säker, men det bör du ju kolla innan.

Min 18-55 är inte kitobjektivet (kitet var omöjligt att få tag i när jag köpte kameran och jag ville inte vänta) utan Sigmas motsvarighet. Såvitt jag vet är dock båda enbart för digitala EOS. Däremot kan jag använda mina andra två gluggar till ett analogt hus efter vad jag fattat, och det är det jag tänkt mig. Sen får jag väl komplettera med en ytterligare vidvinkel.
 
30 är den med ögonstyrning, den ska funka med glasögon, men det beror lite på, för en del funkar den inte.

Det finns också ersättare till 30 och 33, som heter 30v och 33v. Dom har samma autofocus som i 300D/10D vilken är snabbare än i 33, sen stödjer dom också E-TTL 2.

Köper man ett batterigrepp till 33an så tar den vanliga AA batterier, och dom brukar räcka till en del rullar.
 
PatrikAdolfsson skrev:
Sigmas glugg ska väl passa på alla eos ef?

Inte den Sigma jag har, Sigma 18-50/3,5-5,6 DC (tänkte fel när jag skrev 18-55).

"Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek". Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 1D, 1Ds och DCS-14n."

Men det är en parantes i sammanhanget.
 
Om du är intresserad av att köpa så har jag en 33 till salu iaf. har dock inte råd att köpa digital än så det är ingen brådska :) Om du hellre vill ha en 30, så ska min flickvän kanske sälja sin 30:a, den kan du får för samma pris eftersom det är lite mer spår av användning på den :D typ 2500 styck? Fasta Canon-Objektiv finns också.

Fast jag tror inte så många använder ögonfokus, 33:an känns tillräcklig. Ska man köpa ny analog idag och är ganska intresserad ska man nog köpa en 30/33/5 iaf, det är en lagom nivå eftersom de är så billiga nu, men ändå mycket bra, om man inte är proffs!

Tror ni jag blir besviken om jag köper en 300D? Menar mest chassiet då, är ju van vid hyfsat robust från 33.
 
när nu ögonstyr af kom på tal så har ju även eos 5 det.

sen om du kan klämma och känna på både 30 och 5 så kan du se vilken som passar som handen i hansken. är nog ganska lika kameror prestanda mässigt så välj och vraka bland de billiga beg kamerorna. Vet att många eos5or säljs med kitobjektivet som va när de köptes alltså 28-105 3,5-4,5 usm. fast de brännvidderna kanske du redan har?!


tror du blir nöjd vilket som eos5/33/30!

mvh/Thomas
 
Ögonstyrningen fungerar alldeles utmärkt med glasögon på EOS 5, även med solglasögon.
Den kan hålla 5 inställningar för olika personer, eller om man så vill en för glasögon, en för solglasögon, en för linser etc...

Använde ögonstyrningen mest i början, men nu var det länge sedan, det är så pass enkelt att ratta in rätt fokuspunkt ändå.
 
jag har själv en EOS 30,och är väldigt nöjd med den, ska byta åt andra hållet, köper en EOS 300D vid nästa löning.
Jag har sett att det säljs "billiga" både EOS5, bl.a såg jag en annons här på sidan bara för en vecka sen eller 2 ... här i Jkpg. 2800 kr ....
 
Canon eos 300V är svaret?!

Jag hade en eos 300 V innnan som fungear rätt likt den du har. Jag är mycket nöjd med den!

Dessvärre passar inte 18-55 till de analoga, då de slår i spegeln. (enl. utsago).

Man får ett nytt sånt hus för ca 2500:-
Rekommenderar!

/ Danne
 
Instämmer med Daniel! Om du ska ha ett reservhus så är vikten betydelsefull. Bära omkring på ett extrahus x antal gånger som väger onödigt mycket är inget bra val. Bättre att utnyttja den vikten till en extra glugg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.