hansen2
Aktiv medlem
Matsk skrev:
Som jämförelse....
Inge vidare resultat med ngn av gluggarna, kan det vara kameran som spökar?
/Johan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Matsk skrev:
Som jämförelse....
Var det bara objektivet som du skickade till Tyskland?Matsk skrev:
Jag har testat mitt Tamron 28-75/2,8 en del på grund av att jag också upplevt att skärpan i alla lägen inte är den bästa.Vid mina prov mot en bokhylla visade det sig att skärpan var bäst vid 28mm och sämst vid 75mm. Bländar man ner några bländarsteg så är skärpan bra även vid de längre brännvidderna. Jag har haft objektivet för justering hos Tamron i Tyskland två gånger utan resultat i mitt tycke. Jag har även jämfört med Sigma 28-70/2,8 och där var skärpan lika dålig vid största bländaren! Testerna har jag gjort med D100. Jag har flyttat kameran vid ändring av brännvidden så att jag får samma utsnitt av bokhyllan. Är det rätt att göra testet på detta sätt? Så här blev resultaten.
Det är fotograferat i jpeg, ska byta mitt objektiv, när Scandinavian Photo i Mölndal får hem Tamron 28-75. Nästa vecka är det sagt, så man får hoppas att jag också blir lika nöjd.johan_w skrev:
Roger... Är det fotograferat i RAW? Nu vill jag inte låta som ett proffs här, du har säkert redan kollat deta. Men om det är fotograferat i RAW och bearbetad i adobes camera RAW kan du kolla så att Luminance moothing. Ska vara på 0 oftast. Har man det på 100 exempelvis blir det suddigt som på ditt foto. Ett litet tips iaf... Fick mitt 28-75 idag och är jätte nöjd. Synd bara man inte fick någon fin väska och ha det i. Som man får till sigman...
Tanken är att jag i framtiden ska fota i RAW, (måste köpa minneskort). Tack för tipset!johan_w skrev:
Roger... Är det fotograferat i RAW? Nu vill jag inte låta som ett proffs här, du har säkert redan kollat deta. Men om det är fotograferat i RAW och bearbetad i adobes camera RAW kan du kolla så att Luminance moothing. Ska vara på 0 oftast. Har man det på 100 exempelvis blir det suddigt som på ditt foto.