Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gällande Tamron 28-75 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Matsk skrev:
Jag har testat mitt Tamron 28-75/2,8 en del på grund av att jag också upplevt att skärpan i alla lägen inte är den bästa.Vid mina prov mot en bokhylla visade det sig att skärpan var bäst vid 28mm och sämst vid 75mm. Bländar man ner några bländarsteg så är skärpan bra även vid de längre brännvidderna. Jag har haft objektivet för justering hos Tamron i Tyskland två gånger utan resultat i mitt tycke. Jag har även jämfört med Sigma 28-70/2,8 och där var skärpan lika dålig vid största bländaren! Testerna har jag gjort med D100. Jag har flyttat kameran vid ändring av brännvidden så att jag får samma utsnitt av bokhyllan. Är det rätt att göra testet på detta sätt? Så här blev resultaten.
Var det bara objektivet som du skickade till Tyskland?
 
Har gjort ett ytterliggare test med mitt Tamron 28-75.

Taget vid 28mm, f/2.8, ISO 100. Crop vid 100%
 

Bilagor

  • tam28_28u.jpg
    tam28_28u.jpg
    46.6 KB · Visningar: 273
Svar till Roger:
Avståndet ändrade jag när jag ändrade brännvidden för att få motivet samma. Bifogar hela bilden (förminskad) så kan du bedömma storleken på testbilderna i mitt föregående svar.

Svar till Johan:
Jag skickade endast objektivet till Tamron. Objektivet köpte jag från Teknikdirekt i Tyskland till min Nikon F80 och det var med den kameran jag upptäckte att skärpan inte var bra i alla lägen. Jag har testat objektivet både med D100 och D70 med samma resultat. Har också pratat med Focus Trading och de tycket att jag ska skicka det ännu en gång till Tamron!?!

Det jag funderar över är att vid kortaste brännvidden, 28mm, så skiljer sig inte största bländaren, 2,8, från ett billigt kitobjektiv, (oftast bländare 3,5).
Vid längsta brännvidden är skillnaden mycket större, 2,8 till kanske 5,6. Detta borde innebära att svårigheten ligger i att få bildkvalitét vid lång brännvidd och stor bländare. Därav den sämre kvalitén både för Sigma och Tamron vid längre brännvidder..

Jag har också jämfört Tamron med Nikons plastiga kitobjektiv 28-80/3,5-5,6. Om man bländar ner Tamron till samma bländare som Nikon ger Tamron bättre färgåtergivning, kontrast och skärpa.
 

Bilagor

  • tamron 28-75,52mm 2,8 liten.jpg
    tamron 28-75,52mm 2,8 liten.jpg
    50.2 KB · Visningar: 220
Roger... Är det fotograferat i RAW? Nu vill jag inte låta som ett proffs här, du har säkert redan kollat deta. Men om det är fotograferat i RAW och bearbetad i adobes camera RAW kan du kolla så att Luminance moothing. Ska vara på 0 oftast. Har man det på 100 exempelvis blir det suddigt som på ditt foto. Ett litet tips iaf... Fick mitt 28-75 idag och är jätte nöjd. Synd bara man inte fick någon fin väska och ha det i. Som man får till sigman... :)
 
johan_w skrev:
Roger... Är det fotograferat i RAW? Nu vill jag inte låta som ett proffs här, du har säkert redan kollat deta. Men om det är fotograferat i RAW och bearbetad i adobes camera RAW kan du kolla så att Luminance moothing. Ska vara på 0 oftast. Har man det på 100 exempelvis blir det suddigt som på ditt foto. Ett litet tips iaf... Fick mitt 28-75 idag och är jätte nöjd. Synd bara man inte fick någon fin väska och ha det i. Som man får till sigman... :)
Det är fotograferat i jpeg, ska byta mitt objektiv, när Scandinavian Photo i Mölndal får hem Tamron 28-75. Nästa vecka är det sagt, så man får hoppas att jag också blir lika nöjd.
/Roger.
 
johan_w skrev:
Roger... Är det fotograferat i RAW? Nu vill jag inte låta som ett proffs här, du har säkert redan kollat deta. Men om det är fotograferat i RAW och bearbetad i adobes camera RAW kan du kolla så att Luminance moothing. Ska vara på 0 oftast. Har man det på 100 exempelvis blir det suddigt som på ditt foto.
Tanken är att jag i framtiden ska fota i RAW, (måste köpa minneskort). Tack för tipset!
/Roger.
 
Tog lite snabba bilder ikväll innan solen gick ner. Tagna med ISO 400 om ni undrar. O det enda jag gjort med dom är olika camera raw inställningar.

Nu ska jag sova :)

IMG_2856.jpg



Allmänt gräsfly
IMG_2899.jpg


IMG_2900.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.