Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gällande copyright

Produkter
(logga in för att koppla)

Beyondkam

Avslutat medlemskap
Vet någon om man kan copyrighta sina bilder på adobe element 10?
Isånnafall, hur gör man? Menar inte vattenstämpla dem, utan man lägger sin copyright på dem efter man är klar med att ha behandlat dem på adobe tex.


Tack i förhand
 
Senast ändrad:
Vet någon om man kan copyrighta sina bilder på adobe element 10?
Isånnafall, hur gör man?


Tack i förhand

Jag förstår inte hur du menar? En bild behöver inte märkas för att den skall vara upphovsrättsskyddad.

Men om du menar "hur lägger jag en vattenstämpel på mina bilder i PSE10?" så finns det maaaaassor av tutorials på nätet:

http://www.youtube.com/watch?v=UWbaTjw4kgo var den första träffen på Google när jag sökte.
 
Jag förstår inte hur du menar? En bild behöver inte märkas för att den skall vara

Men om du menar "hur lägger jag en vattenstämpel på mina bilder i PSE10?" så finns det maaaaassor av tutorials på nätet:

http://www.youtube.com/watch?v=UWbaTjw4kgo var den första träffen på Google när jag sökte.

tack janne, men hur vet jag att de är upphovsrättsskyddade då? Allas bilder på fotosidan har ju blivit copyright stämplade ?! det är ju ngt som bilden sedan sparas med när man behandlar det tex.Och går ej o ta bort. Vattenstämpla är väl ngt som sitter på bilden? de var iaf länken jag fick.
 
tack janne, men hur vet jag att de är upphovsrättsskyddade då? Allas bilder på fotosidan har ju blivit copyright stämplade ?! det är ju ngt som bilden sedan sparas med när man behandlar det tex.Och går ej o ta bort.

Ehm.. menar du det som står "under bilderna" på fotosidan? (Se bifogad fil). Det är något som fotosidan lägger dit. Det har inget att göra med vad som står "i bilden":

Dessutom, den "copyrightingo" man kan lägga till i en bild kan man visst ta bort. Det tar ungefär en halv sekund, och ett musklick att göra.


Återigen, bilder behöver inte märkas föratt skyddas av upphovsrättslagstifningen.

Vad är det du vill uppnå _egentligen_?
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    10.8 KB · Visningar: 317
Ehm.. menar du det som står "under bilderna" på fotosidan? (Se bifogad fil). Det är något som fotosidan lägger dit. Det har inget att göra med vad som står "i bilden":

Dessutom, den "copyrightingo" man kan lägga till i en bild kan man visst ta bort. Det tar ungefär en halv sekund, och ett musklick att göra.


Återigen, bilder behöver inte märkas föratt skyddas av upphovsrättslagstifningen.

Vad är det du vill uppnå _egentligen_?

ok,du förstår jag.Jätte bra :)
Jag hade fått höra att bara den som har raw bilden kan ta bort copyrighten, men du har säkert rätt.

Tack för hjälpen
 
Vet någon om man kan copyrighta sina bilder på adobe element 10?
Isånnafall, hur gör man? Menar inte vattenstämpla dem, utan man lägger sin copyright på dem efter man är klar med att ha behandlat dem på adobe tex.


Tack i förhand

Här har Du lagtexten:

https://lagen.nu/1960:729

Detta är ett klipp från kommentarerna till lagtexten (hopps jag inte gjorde intrång :) ):
"I Sverige används enbart begreppet upphovsrätt. Begreppet copyright eller symbolen © har inte någon som helst juridisk betydelse men symbolen används i praktiken som en signal om att ett verk är skyddat av upphovsrätt.
Upphovsrätt uppstår formlöst, dvs upphovsmannen behöver inte göra någon formell anmälan eller registrering av sitt verk för att verket ska omfattas av upphovsrätt. "

Däremot är det betydligt svårare att upptäcka ett intrång.
 
Lite till från kommentarerna till lagen som kanske inte alla känner till:
"Upphovsrätten, både den ekonomiska rätten och den ideella rätten, innehas från början alltid av upphovsmannen oavsett om verket skapas privat eller inom ramen för en anställning. "

Mer:
"För att något ska ses som ett verk, och omfattas av upphovsrätt, krävs att det har s.k. verkshöjd och med det menar man att verket måste ha en viss särprägel/originalitet. Hur mycket ett visst verk måste skilja sig från ett annat för att uppnå verkshöjd avgörs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Att ett verk går att förväxla med ett annat verk utesluter inte upphovsrätt; två liknande verk kan vara berättigade till upphovsrättslig samexistens.
Det krävs inte att verket måste uppnå någon viss form av kvalitet för att omfattas av upphovsrätt."

Ännu mer:
"Äganderätten av ett exemplar av ett verk ger inte ägaren rätt att göra nya exemplar av verket (observera dock att var och en har rätt att göra ett eller några få exemplar för privat bruk enligt 12 §, men denna rätt är inte beroende av att man äger ett exemplar). "
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.