Precis. Tanken är att fotografera precis som det inte var några fyrverkerier med vidvinkel och 30s etc i bulbläget. Sen när 30s gått så sätter jag snabbt ND filter och sedan lock och väntar på någon raket.
Det var min tanke iaf
/Stefan
Egentligen så förstår jag inte varför det ska vara svårt att få till stjärnorna för det du behöver är att kolla rätta exponeringen på dom o sedan hoppas tiden räcker för exponering på fyrverkerirna. För dom ska fastna på bild med litet av bakgrunden behövs en expo på minst. 4 sekunder. När jag fotsar fyrverkerier så gör jag på ett helt annat sätt.
Jag kör med stativ
Trådutlösare
Kameran på bulb
Sedan använder jag en svart skiva som skymmer hela objektivet o som jag tar bort när jag vill (måla) min exponering det innebär att jag kan välja vilka fyrverkerier jag vill ska komma med eller ej. Jag kollar expotiden så vet jag hur lång expo jag kan ta ligger oftast på 60-120 sekunder. Sålde ett reportage o bilder till en engelsk fototidning o en svensk för många år sedan. Samma teknik kör jag omtag tex vill fångar biilstreck efter lysen på bilar. Dom snyggaste fyrverkibilderna är när man får till dom ihöjd med tex 3l olika sektioner o en snygg miljö runt om.