Annons

Fyrverkeri med stjärnor

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Någon kan ge tips om hur jag fotograferar fyrverkeri och får med stjärnorna på himmeln på en och samma exponering.
Har lite humm om hur jag skulle gå tillväga,men det är lite svårt att öva då detta inte inträffar så ofta.
Är inte jätteintresserad av att veta multipla exponeringar, det vore FÖR enkelt.

/Stefan

Mmmm

Någon kan ge tips om hur jag fotograferar fyrverkeri och får med stjärnorna på himmeln på en och samma exponering.
Har lite humm om hur jag skulle gå tillväga,men det är lite svårt att öva då detta inte inträffar så ofta.
Är inte jätteintresserad av att veta multipla exponeringar, det vore FÖR enkelt.

/Stefan

Jag är inte expert på vare sig stjärnor eller fyrverkerier, men det är nog rätt stor skillnad i ljusintensitet från stjärnor och fyrverkerier. Båda brukar man fota med stativ och tillräckligt lång exponeringstid för att fyrverkerierna skall inträffa under tiden bländaren är öppen. Du får nog rätta dig efter fyrverkerierna och hoppas att en eller annan stjärna också fastnar! Månen har du större chans att få med. Jag kollade lite snabbt efter fyrverkeribilder och hittade inga stjärnor på någon av ett dussin bilder. Du kanske har sett fyrverkeri plus stjärnor på någon bild??

Det är på gränsen till omöjligt, eftersom så fort fyrverkerierna exploderar blir det rök som skymmer stjärnorna. Så du har i princip en minut medan de första pjäserna avfyras tills det blir för mycket rök.
Testa med ISO 200 f5/6 och 25 sekunder
Testa exponeringen innan fyrverki för att avgöra om det blir som du har tänkt.
Sedan när det blir dags trycker du på utlösaren och låt exponeringen gå för 20 sekunder.
Täck sedan över objektiver med en svart mössa t.ex för att stoppa exponeringen, men fortsätt att håll ner utlöseren (bäst med fjärrkontrol).
När fyrverkerierna skjuts upp tar du bort mössan i 5-10 sekunder och sedan släpper utlösaren för att avsluta exponeringen.

Man kan skymta stjärnorna i någon dessa bilder, överst till vänster, men det var inget medvetet försök att få med stjärnorna...
http://blog.catchlight.se/2013/07/malmo-festival-fireworks.html

Omöjligt tror jag inte det är, men det krävs nog lite teknik och träning.[/
Kanske funkar med ett ndfilter? Som du håller framför objektivet när fy erkeriet smäller, och sedan fortsätter att exponera utan filter?
När jag fotar bara fy erkeri, så brukar jag köra f8 iso100 och exponeringen ca 2-4 sek,
Då blir det absolut inga sjärnor med,
Iden ovan funkar nog bara om du fotar EN fy erkeripjäs.

Omöjligt tror jag inte det är, men det krävs nog lite teknik och träning.[/
Kanske funkar med ett ndfilter? Som du håller framför objektivet när fy erkeriet smäller, och sedan fortsätter att exponera utan filter?
När jag fotar bara fy erkeri, så brukar jag köra f8 iso100 och exponeringen ca 2-4 sek,
Då blir det absolut inga sjärnor med,
Iden ovan funkar nog bara om du fotar EN fy erkeripjäs.

Precis. Tanken är att fotografera precis som det inte var några fyrverkerier med vidvinkel och 30s etc i bulbläget. Sen när 30s gått så sätter jag snabbt ND filter och sedan lock och väntar på någon raket.
Det var min tanke iaf ;)

/Stefan

Precis. Tanken är att fotografera precis som det inte var några fyrverkerier med vidvinkel och 30s etc i bulbläget. Sen när 30s gått så sätter jag snabbt ND filter och sedan lock och väntar på någon raket.
Det var min tanke iaf ;)

/Stefan

Egentligen så förstår jag inte varför det ska vara svårt att få till stjärnorna för det du behöver är att kolla rätta exponeringen på dom o sedan hoppas tiden räcker för exponering på fyrverkerirna. För dom ska fastna på bild med litet av bakgrunden behövs en expo på minst. 4 sekunder. När jag fotsar fyrverkerier så gör jag på ett helt annat sätt.
Jag kör med stativ
Trådutlösare
Kameran på bulb
Sedan använder jag en svart skiva som skymmer hela objektivet o som jag tar bort när jag vill (måla) min exponering det innebär att jag kan välja vilka fyrverkerier jag vill ska komma med eller ej. Jag kollar expotiden så vet jag hur lång expo jag kan ta ligger oftast på 60-120 sekunder. Sålde ett reportage o bilder till en engelsk fototidning o en svensk för många år sedan. Samma teknik kör jag omtag tex vill fångar biilstreck efter lysen på bilar. Dom snyggaste fyrverkibilderna är när man får till dom ihöjd med tex 3l olika sektioner o en snygg miljö runt om.

Har testat nd filter men då får inte samma kontroll över hela bildytan o i ditt fall ligger både stjärnor krevader på samma del så jag förstår inte vad det skulle hjälpa med nd filter. Däremot har du en intressant bakgrund på nedre Delen av bilden så hjälper nd med att du kan köra längre tid på krevaderna o hinner få med nedre delen innan den blir överexponerad.

Hade det varit lätt att få med stjärnor så borde det finnas med många bilder med fyrverkeri och stjärnor.
Varför inte ta multipla exponeringar? Det är knappast utvecklande som fotograf. Iaf för mig. Kan redan den tekniken och jag har alltid tyckt att det klart är mer tillfredställande/roligare att kunna få med allt på en enda exponering mha kunskap och erfarenhet.
Och det är inte riktigt samma inställningar på fyrverkerifoto som stjärnfoto så fotar man enligt stjärninställningar så tror jag man riskerar att bränna ut färgerna och ev förgrund. Fotar man enligt fyrverkeriinställningar så lär bara enstaka stjärnor synas.
Ifall det går med en enda exponering hade jag tyckt varit roligt. Annars kan jag helt enkelt fotografera fyrverkerierna och sedan klistra in stjärnor från mitt bildarkiv ifall det blir molnigt. Men här finner jag ingen charm som hobbyfotograf. Hade jag haft en kund som betalat för en sådan bild är en annan femma. Men när jag fotar åt en kund är det främst deras önskemål jag strävar efter och inte min. Sen när jag levererat åt dom brukar jag göra min egna version (eller fixa en bild enligt mitt stuk som de aldrig fick)

Du får mäta upp expotiden den rätta för att få stjärnorna rätt sedan gör du samma sak med fyrkeriet. Sedan så får välja det som blir mest rätt för jag är rätt övertygad om att exponeringen skiljer en hel del mellan dom. Sedan så kommer du få problem med rök etc störst chans är nog att du tar ett utsnitt i början för annars blir stjärnorna väldigt små annars. Det är bara att testa du har en display o histogram. Var mer sport förut när det var analogt idag kan du kolla av rätta expo tiden på varje del sedan får du välja det som bli mest rätt eller fel.

Får göra nåt sånt ja tror jag. Hade varit kul att få till det med en enda exponering. Annars kan man alltid i efterhand fixa det i PS.
Verkar doxk som där jag är blir 100% moln inatt.

Lås i bulb läge. Exponera för stjärnorna innan fyrverkerierna startar. Täck gluggen med en flagga som tidigare förklarats. Kameran exponerar fortfarande. Flagga av för enskilda krevader. Tack sedan snabbt. Repetera tills du fångat några.

Jodå, visst funkar det. Synd att jag ställde in kameran i förväg utan att kunna fininställa paramterarna samt inye hade möjlighet att välja plats för kameran pga man var barnvakt på annat håll....

Bilagor

• 20131231-256B6573-Edit.jpg
    20131231-256B6573-Edit.jpg
    75.6 KB · Visningar: 182
Blev bra trots omständigheterna m lite utbränt precis som jag misstänkte
Eftersom jag inte hade kontroll över kameran under själva tolvslaget så satte jag den på 15s, iso800, f2.8 och lät det rulla på.

ok, det förklarar de utbrända fyrverkerierna, beroende på vad man vill uppnå brukar man rekommendera iso100-200 f/8 för fyrverkeri. Det hade kanske kunnat gå med en längre exponering och lägre iso, eller mindre bländare... Hur gjorde du efterbehandling av bilden? i LR eller PS? Jag har blivit väldigt imponerad av LR's förmåga att rädda detaljer i de överexponerade delarna.

Så nu har man vaknat till så man orkade ögna igenom alla 300 bilderna :)
Nästa år ska jag banne mig vara på "bättre" plats. Sen är det ju vädret som man ka förlita sig på också.

/Stefan

Bilagor

• 20140101-256B6591-Edit-3.jpg
    20140101-256B6591-Edit-3.jpg
    62 KB · Visningar: 125
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar