Annons

Fyra kärnor

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag kollar på netonnet på en Paviliondator. Det står att den har en AMD A6-3410M processor och fyra kärnor. Men jag tror att jag har läst att photoshop inte kan använda sig av fler kärnor så då kanske det är onödigt att köpa denna? För photoshop kommer inte gå smidigare för det? Vet ni hur det fungerar?

Sedan undrar jag om ett 32-bitars photoshop funkar på en dator som har 64-bitar? Eller måste man börja köpa andra program då, specialanpassade för 64-bitar?

Fredrik
 
Jag kollar på netonnet på en Paviliondator. Det står att den har en AMD A6-3410M processor och fyra kärnor. Men jag tror att jag har läst att photoshop inte kan använda sig av fler kärnor så då kanske det är onödigt att köpa denna? För photoshop kommer inte gå smidigare för det? Vet ni hur det fungerar?

Sedan undrar jag om ett 32-bitars photoshop funkar på en dator som har 64-bitar? Eller måste man börja köpa andra program då, specialanpassade för 64-bitar?

Fredrik

Frågan och svar http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99727
 
Jag kollar på netonnet på en Paviliondator. Det står att den har en AMD A6-3410M processor och fyra kärnor. Men jag tror att jag har läst att photoshop inte kan använda sig av fler kärnor så då kanske det är onödigt att köpa denna? För photoshop kommer inte gå smidigare för det? Vet ni hur det fungerar?

Sedan undrar jag om ett 32-bitars photoshop funkar på en dator som har 64-bitar? Eller måste man börja köpa andra program då, specialanpassade för 64-bitar?

Fredrik

Photoshop älskar flera kärnor så du måste ha missuppfattat nåt. 32 bitars photoshop kommer fungera i 64bitars OS.
 
Photoshop älskar flera kärnor så du måste ha missuppfattat nåt. 32 bitars photoshop kommer fungera i 64bitars OS.

Det här var nytt för mig, det jag har läst tom FS CS4 så kan inte fs mjukvara tillgodogöra sig flera kärnor och Fotoshop kommer med två versioner, en 32 och en 64 bitars för att kunna utnyttja bla
minnet bättre i 64bitars varianten. Men jag har kanske fel.
 
Det här var nytt för mig, det jag har läst tom FS CS4 så kan inte fs mjukvara tillgodogöra sig flera kärnor och Fotoshop kommer med två versioner, en 32 och en 64 bitars för att kunna utnyttja bla
minnet bättre i 64bitars varianten. Men jag har kanske fel.

Tex. CS5 har stöd för flera kärnor. Även CS4 hade stöd men det har blivit förbättrat i CS5.
Frågan var ju om 32 bitars PS fungerar i ett 64 bitars system och det gör det. Har man mer än 4gb RAM och vill utnyttja det extra minnet är 64bitars ett krav.

TS: Vilken Photoshop version har du?
 
Då ska den väl ha 64bitars stöd?


Jo jag har 64 bitarsstöd men ursprungsfrågan var om FS 32b kunde köras i Win 64b och det är jag tveksam till och sedan har jag inte funnit någon info om att FS cs-serien utnyttjar alla fyra kärnorna
då det inte verkar vara skrivet för fyra kärnor. Klart programmet fungerar i en processor med fyra kärnor men det är inte skrivet för det och kan nog inte utnyttja den kapaciteten.
 
CS4 32bit klarar att köras i Win7 64-bit

Har för mig att skillnaden märks först om man har mer än 4GB minne, eftersom 32-bit bara kan adressera 4GB minne. Har man videokort på 1GB (inte ovanligt) så blir det 3GB ram, oavsett om det sitter 4 eller mer i maskinen. Kör man 64-bit så begränsas man "bara" av vad moderkortet klarar, vanligen 16 eller 32GB.

När jag installerade min CS4 på min nya maskin (i7 16GB Win74 x64) så installerades både 32-bit och 64-bit versionen. Dessutom stödde PS mitt videokort så nu går panoreringar och många filter blixtsnabbt :)
 
Har för mig att skillnaden märks först om man har mer än 4GB minne, eftersom 32-bit bara kan adressera 4GB minne. Har man videokort på 1GB (inte ovanligt) så blir det 3GB ram, oavsett om det sitter 4 eller mer i maskinen. Kör man 64-bit så begränsas man "bara" av vad moderkortet klarar, vanligen 16 eller 32GB.

Jo du har så rätt så när det gäller adresseringen av minnet, men nu pratar vi lite äpplen och päron här tror jag. Operativet 32b kan inte adressera mer än 3,4gb det är helt riktigt. Men nu pratar vi om en applikation som är skriven för ett visst operativsystem. Och blanda ett 32b oprativ med en mjukvara skriven för 64b borde bli problem och i vilket fall som helst inte få den optimala effekt som det var skrivet för. Varför skulle annars Adobe leverera två varianter av Cs5?
 
Nu sitter ni och hittar på... ;)
Ni får skilja på vad operativsystemet får tillgång till totalt och vad respektive program får tag i. Normalt sett så kan ett 32-bitarsprogram på Windows inte få tag i mer än 2 GB minne, även om operativet skulle se t ex 3,25. Ett annat program kan däremot använda de övriga 1,25 GB, minus vad operativet etc ätit upp.

Adobe levererar inte två varianter, eller rättare sagt båda varianterna ligger på samma skiva.
Om du har 32-bitars Windows kan du köra 32-bitarsversionen. Har du 64-bitars Windows kan du köra både 32-bitarsversionen OCH 64-bitarsversionen. Du kan ha dem installerade samtidigt.
 
Det var väl frågan om 32-bit program i 64-bit operativ?

Tror inte du kan köra en 64-bit exe i 32-bit operativ, den vägrar nog att ladda
 
Det var väl frågan om 32-bit program i 64-bit operativ?

Tror inte du kan köra en 64-bit exe i 32-bit operativ, den vägrar nog att ladda

Det är ett icke-existerande problem eftersom Adobes installationsprogram inte kommer visa dig något alternativ för att installera 64-bitarsversionen.
 
Ang minne så beror det på, 2GB gränsen var förr har jag för mig... då vanliga operativ hade 2GB reserverat för operativet och 2GB för applikationer, medan server-operativ hade 1/3, men jag har för mig att det försvann i.o.m vista...
 
CS5 64 bitar utnyttjar flera kärnor för vissa funktioner och bara en kärna för andra.

Provade precis och exempelvis curves verkar bara använda en kärna, medan de filtereffekter jag provade maxade ur alla fyra kärnor i min burk.
 
Win 7 version

Jo du har så rätt så när det gäller adresseringen av minnet, men nu pratar vi lite äpplen och päron här tror jag. Operativet 32b kan inte adressera mer än 3,4gb det är helt riktigt. Men nu pratar vi om en applikation som är skriven för ett visst operativsystem. Och blanda ett 32b oprativ med en mjukvara skriven för 64b borde bli problem och i vilket fall som helst inte få den optimala effekt som det var skrivet för. Varför skulle annars Adobe leverera två varianter av Cs5?

Hej

Om jag inte är helt ute å cyklar så beror det på versionen på Win7 64 om det klarar att köra 32 bitars program.
Home Basic versionen vet jag att den inte klarar det. Det har min bror fått erfara den hårda vägen.

Citat Microsoft: -Om du använder Windows XP Mode kan du köra program som utvecklats för Windows XP på datorer som kör Windows 7-utgåvorna Professional, Enterprise eller Ultimate.

ThomasR

Mera Microsoft: Köra 32-bitarsprogram i en 64-bitarsversion av Windows

När du kör ett 32-bitarsprogram i en 64-bitarsversion av Windows 7, körs programmet i ett 32-bitars emuleringsläge med hjälp av programvara som simulerar en 32-bitarsversion av Windows 7. På så sätt kan 32-bitarsprogram köras utan problem i 64-bitarsoperativsystemet. Men märk väl att program som utformats för användning i 64-bitarsdatorer kan fungera snabbare i en 64-bitarsversion av Windows 7.

Vissa äldre program som inte fungerar i en 64-bitarsversion av Windows 7 kan fungera utmärkt i Windows XP-läget i Windows 7. Som namnet antyder gör den här funktionen att program som skapats för Windows XP kan köras problemfritt i Windows 7. (Vissa typer av program går inte alltid att köra i Windows XP-läget, till exempel säkerhetsprogramvara och program med mycket grafik.) Mer information finns i Installera och använda Windows XP Mode i Windows 7.

Du kan också prova att ändra kompatibilitetsinställningarna för programmet, antingen manuellt eller med hjälp av felsökaren Programkompatibilitet. Mer information finns i Få äldre program att fungera i den här versionen av Windows.

Till sist ... I motsats till drivrutiner för maskinvara, bör även äldre program som skapats för 32-bitarsversioner av Windows fungera bra med 64-bitarsversionen av Windows 7.

Tydligen måste hårdvaran också var rätt sort ;-)

Citat : Om du vill använda Windows XP Mode måste du se till att datorn uppfyller vissa systemkrav. Om datorn inte lever upp till kraven kommer Windows Virtual PC och Windows XP Mode inte att fungera som de ska, även om det kanske går att hämta och installera dem. Gör följande innan du börjar:

Ta reda på om datorns processor klarar av maskinvarustödd virtualisering. Det kan du göra genom att gå till webbplatsen för Windows XP Mode och Windows Virtual PC-support. Där kan du hämta identifieringsverktyget för maskinvarustödd virtualisering. Med hjälp av det kan du kontrollera om datorn kan köras med Windows XP Mode.

Om du får ett felmeddelande där det står att systemet inte har stöd för maskinvarustödd virtualisering innebär det att datorns processor inte har stöd för maskinvarustödd virtualisering. Mer information om en uppdatering som kan vara till hjälp finns i Varför får jag felmeddelanden om maskinvarustödd virtualisering när jag försöker använda Windows XP Mode och Windows Virtual PC?

Om datorns processor kan hantera maskinvarustödd virtualisering kontrollerar du att den är aktiverad. Du kan behöva aktivera virtualiseringsinställningarna i datorns BIOS (Basic Input/Output System).

Om du får ett meddelande där det står att den maskinvarustödda virtualiseringen är inaktiverad innebär det att datorn har stöd för maskinvarubaserad virtualisering men att du måste ändra inställningar i datorns BIOS för att aktivera funktionen.

Varning

Var försiktig när du ändrar BIOS-inställningar. BIOS-gränssnittet är utformat för avancerade användare och du kan göra ändringar som kan medföra att det inte går att starta datorn korrekt. Mer information finns i BIOS: vanliga frågor.

Hur du bär dig åt för att aktivera virtualiseringsinställningarna i datorns BIOS kan variera beroende på BIOS-tillverkare. Exempel på hur du kan gå tillväga finns på webbsidan för Windows XP Mode och Windows Virtual PC-support.

Kontrollera att du kör Windows 7 Professional, Enterprise eller Ultimate. Om du vill ta reda på vilken utgåva av Windows 7 som du kör klickar du på Start-knappen . Högerklicka på Dator och klicka sedan på Egenskaper. Den utgåva av Windows 7 som körs visas under Windows-utgåva högt upp i fönstret.

Om du inte kör Windows 7 Professional, Enterprise eller Ultimate kan du överväga att använda Windows Anytime Upgrade och uppgradera din utgåva av Windows 7 till Windows 7 Professional eller Ultimate. (Windows 7 Enterprise är inte tillgängligt via Windows Anytime Upgrade.)

Anmärkningar

Innan du uppgraderar till en annan utgåva av Windows 7 är det viktigt att du kontrollerar om datorn har stöd för maskinvarustödd virtualisering. Om den inte gör det finns en uppdatering som kan vara till hjälp. Mer information om den här uppdateringen finns i Varför får jag felmeddelanden om maskinvarustödd virtualisering när jag försöker använda Windows XP Mode och Windows Virtual PC?

Mer information får du genom att söka efter "Windows Anytime Upgrade" i Hjälp och support.
 
Senast ändrad:
CS5 64 bitar utnyttjar flera kärnor för vissa funktioner och bara en kärna för andra.

Provade precis och exempelvis curves verkar bara använda en kärna, medan de filtereffekter jag provade maxade ur alla fyra kärnor i min burk.

Hmm det var lite intressant, för just så skriver man program för flera kärnor om processen blir snabbare använder man fler kärnor. Man kan tex låta en subrutin ligga och jobba i en kärna medan stora beräkningar görs i flera kärnor.
 
ANNONS