Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyra alternativ för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Söker vettigt alternativ till min 16-åriga systerdotter.

Har kikat på Nikon D 60, Canon 450, men de verkar sakna AF i kameran och då måste man köpa särskilda objektiv eller... ?

Som trogen Pentax ägare har jag kikat på Pentax K 200, fast den är lite för dyr för henne

Slutligen har jag uppmärksammat Sony A 200, som många rekommenderar i Forumet.

Vet någon hur det är med sensorrengöring, skakadammfunktion etc i kamerorna? Vilken är mest vädertålig?

Agneta G

Inga Canon..

Har kikat på Nikon D 60, Canon 450, men de verkar sakna AF i kameran och då måste man köpa särskilda objektiv eller... ?

Som trogen Pentax ägare har jag kikat på Pentax K 200, fast den är lite för dyr för henne

Vet någon hur det är med sensorrengöring, skakadammfunktion etc i kamerorna? Vilken är mest vädertålig?

Agneta G

Det finns inga Canonkameror med "AF i huset". Alla objektiv till Canon har AF-motor av den ena eller andra sorten.

Canon 450D har autofokus med alla autofokusobjektiv. Nikon D60 har autofokus med de vanliga "amatörobjektiven", men inte med hela Nikons sortiment.

När det gäller vädertålighet så klarar en modern systemkamera av ganska hårda tag, även om man kanske inte ska bada med den. Det är mycket sällsynt att t ex någon medlem här på FS berättar om kameraproblem som orsakats av regn eller liknande.

Agneta G
Kanske en bättre dyrare kompakt?

Även om man skakar dammet med funktionen så finns det kvar i kamerahuset.

Känner ni ngn som ni kan låna objektiv av, köp samma märke.

Jag har åkt skidor med analoga kameror, varmt & fuktigt innanför jackan. Plåtat i storm och ösregn iofs användes en vanlig fryspåse men allt blev blött. Det har aldrig varit ngra problem. Visst de digitala innehåller mer elektronik än min gamla 601 men den var inte tätad på ngt sätt.

Hör med henne. Jag skulle absolut inte vilja att någon valde kamera åt mig, eftersom det är viktigt att man själv gillar kameran och tycker den ligger bra i handen.

Kanske en bättre dyrare kompakt?

Även om man skakar dammet med funktionen så finns det kvar i kamerahuset.

Känner ni ngn som ni kan låna objektiv av, köp samma märke.

Jag har åkt skidor med analoga kameror, varmt & fuktigt innanför jackan. Plåtat i storm och ösregn iofs användes en vanlig fryspåse men allt blev blött. Det har aldrig varit ngra problem. Visst de digitala innehåller mer elektronik än min gamla 601 men den var inte tätad på ngt sätt.
d60 har ju dammsugare