ANNONS
Annons

FX-uppsättning till D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Inväntar en D800 som är beställd. Nu till nästa roliga inköp --> objektiv.

Tänkte börja bygga en uppsättning av kvalitatva objektiv som lämpar sig till min nya FX-kamera.
Har sedan tidigare nikkor 50mm 1.4

Vill ha riktigt bra objektiv som lämpar sig vid landskapsfotografering, dokumentärt samt en del street och ögonblicksfoto.

Kommer inte köra så mycket studio eller sportfoto.

Vad är era tips?

Inväntar en D800 som är beställd. Nu till nästa roliga inköp --> objektiv.

Tänkte börja bygga en uppsättning av kvalitatva objektiv som lämpar sig till min nya FX-kamera.
Har sedan tidigare nikkor 50mm 1.4

Vill ha riktigt bra objektiv som lämpar sig vid landskapsfotografering, dokumentärt samt en del street och ögonblicksfoto.

Kommer inte köra så mycket studio eller sportfoto.

Vad är era tips?

Köp en fast 35mm 1.4 g så täcker du inte det mesta du efterfrågar. För landskap skulle ev något vidare också funka som: nikon 24mm 1.4g eller zeiss 21mm 2.8. Alternativ en zoom: 17-35mm eller 24-70mm.

Nikons 24 - 70 2,8 funkar väl till allt. Komplettera med en 35:a och en 85:a för lite mer diskret gatufotografering.

Att du använder ditt befintliga 50/1,4 tills du vet mer precis vad du vill ha;-) De genrer du nämner kan gärna fotograferas med normalobjektiv om man har lust, så inget av det du skrivit ger någon vettig hint om vad som passar dig bäst. Att bara köpa för att man ”måste” är oftast en dålig idé.

Tänk först, handla sen! :)

Här håller jag nog med Martin. 50 mm på FX funkar till det mesta (och med D800 kan du ju beskära en hel del och ändå ha kvar massor av pixlar). Det där med att man ska ha vidvinkel för landskapsfotografering förstår jag inte riktigt - det är ofta landskapsbilder gör sig bäst med tele tycker jag.

När det gäller gatufoto och dokumentärt kan förstås 50 mm vara väl tajt i vissa situationer, och då kan kanske en 28 mm av valfritt fabrikat vara ett bra komplement. D800 sägs funka bättre än tidigare Nikonmodeller för manuell fokusering (tack vare mattskivan) så manuella objektiv är nog inte dumt alls på den (t.ex. Nikon 28 mm f/2 Ais eller någon apdyr Zeiss).

Enkelt! :)

Nikon AF-S 24 F/1,4G
Nikon AF-S 85 F/1,4G
Nikon AF-S 200 F/2,0 VRII

Sedan en kärra att dra runt grejerna i B-)

Att du använder ditt befintliga 50/1,4 tills du vet mer precis vad du vill ha;-) De genrer du nämner kan gärna fotograferas med normalobjektiv om man har lust, så inget av det du skrivit ger någon vettig hint om vad som passar dig bäst. Att bara köpa för att man ”måste” är oftast en dålig idé.

Tänk först, handla sen! :)

Det var nog det bästa tipset ! Men ibland måste man testa sig fram em att bara köpa för att man måste..Har man råd så ;-)

Här håller jag nog med Martin. 50 mm på FX funkar till det mesta (och med D800 kan du ju beskära en hel del och ändå ha kvar massor av pixlar). Det där med att man ska ha vidvinkel för landskapsfotografering förstår jag inte riktigt - det är ofta landskapsbilder gör sig bäst med tele tycker jag.

När det gäller gatufoto och dokumentärt kan förstås 50 mm vara väl tajt i vissa situationer, och då kan kanske en 28 mm av valfritt fabrikat vara ett bra komplement. D800 sägs funka bättre än tidigare Nikonmodeller för manuell fokusering (tack vare mattskivan) så manuella objektiv är nog inte dumt alls på den (t.ex. Nikon 28 mm f/2 Ais eller någon apdyr Zeiss).

Vidvinkel och landskapsbilder behöver inte höra ihop. Det är en myt som också givetvis har befogenhet om man tänker sig en bild på ex några stenar i förgrunden på en strand och sedan vattnet osv. Märker att jag saknar tele för att det intressant är för långt bort och för att jag saknsr den komprimeringen av perspektivet som tele ger.

"D800 sägs funka bättre än tidigare Nikonmodeller för manuell fokusering (tack vare mattskivan) " Detta är jag nyfiken på. Är det någon som testat en D800 med manuella (typ 85mm, 105mm ais) och kan bekräfta det?

Vidvinkel och landskapsbilder behöver inte höra ihop. Det är en myt som också givetvis har befogenhet om man tänker sig en bild på ex några stenar i förgrunden på en strand och sedan vattnet osv. Märker att jag saknar tele för att det intressant är för långt bort och för att jag saknsr den komprimeringen av perspektivet som tele ger.

"D800 sägs funka bättre än tidigare Nikonmodeller för manuell fokusering (tack vare mattskivan) " Detta är jag nyfiken på. Är det någon som testat en D800 med manuella (typ 85mm, 105mm ais) och kan bekräfta det?

Har aldrig riktigt förstått det där med mattskivan. Själv utgår jag enbart från fokusindikatorn. Ty ker det är säkraste o snabbaste metoden. För inte är väl D800:as fokusindikator bättre än tidigare modeller.

Har aldrig riktigt förstått det där med mattskivan. Själv utgår jag enbart från fokusindikatorn. Ty ker det är säkraste o snabbaste metoden. För inte är väl D800:as fokusindikator bättre än tidigare modeller.

Nej, tyvärr är den inte bättre än tidigare, och det gör också att den inte är helt pålitlig med ljusstarka objektiv. Mattskivan är däremot bättre än tidigare modeller för just manuell fokusering, och visar skärpan mycket mer exakt. Tidigare kamerors mattskiva fungerar dåligt med större bländare än 2,8, men på D800 sägs det fungera hyfsat även med 1,4.

Fokusindikatorn på min D3 är fullständigt opålitlig på allt större än 2,8.

Nej, tyvärr är den inte bättre än tidigare, och det gör också att den inte är helt pålitlig med ljusstarka objektiv. Mattskivan är däremot bättre än tidigare modeller för just manuell fokusering, och visar skärpan mycket mer exakt. Tidigare kamerors mattskiva fungerar dåligt med större bländare än 2,8, men på D800 sägs det fungera hyfsat även med 1,4.

Fokusindikatorn på min D3 är fullständigt opålitlig på allt större än 2,8.

Ok, det visste jag inte. Men har inte själv upplevt några problem. Visst bommar jag lite då och då men tycker generellt att det funkar bra. Gillar också att man med normala sökarskivor kan ställa skärpan utifrån de yttre fokuspunkterna. Därför har jag inte forskat vidare i Katzeye-skivan. Snittbild är kanon men kräver ofta att man måste komponera om.

Ok, det visste jag inte. Men har inte själv upplevt några problem. Visst bommar jag lite då och då men tycker generellt att det funkar bra. Gillar också att man med normala sökarskivor kan ställa skärpan utifrån de yttre fokuspunkterna. Därför har jag inte forskat vidare i Katzeye-skivan. Snittbild är kanon men kräver ofta att man måste komponera om.

Mattskivor och fokuspunkter hänger inte ihop (normalt). Mattskivan på de flesta moderna kameror är gjord att vara ljus, och i och med det blir den sämre för manuell fokusering. Snittbild lär aldrig komma tillbaks annat än för de som beställer specialgjorda mattskivor.

Det var nog det bästa tipset ! Men ibland måste man testa sig fram em att bara köpa för att man måste..Har man råd så ;-)
Jovisst, och det är så jag gör själv. Men då är det oftast ingen vits att fråga andra utan bara forska själv. För min del har det betytt att jag haft ungefär 60 olika objektiv vid det här laget och jag kommer aldrig bli "nöjd". Det finns liksom inte.

Jag vet inte hur den funkar i D800, men den i D700 dög inte alls för exakt fokus. Det beror lite på vilka objektiv man använder förstås.

Har man en mattskiva som är optimerad för manuell fokus så blir det avsevärt lättare att ställa skärpan även utanför mitten eftersom hela skivan är mer matt. Snittbild är inte heller särskilt exakt, men lätt att se i ganska dåligt ljus.

För övrigt så är min drömuppsättning till D800:an 50mm/1.8 (pga att det är skarpare vidöppet och har vackrare oskärpa än 1.4:a -varianten)
85mm 1.8 samt 28mm/1.8 alla AF-s såklart :)

Det är alla objektiv jag någonsin skulle behöva, äger ju redan ett tamron 90mm macro och ett nikkor AF-D 35mm/2.0 samt ett pannkaks-Nikkor-E 50mm/1.8..

Kör 50/1.8 mest hela tiden på min D800.
Det är en dröm :)
Även 28/2.8 är kul

Mattskivan i D800 är mycket bättre för manuell fokus än någon annan digital kamera jag testat.

Nu blev jag lite nyfiken :)
F/1,8:eek:r i stället för F/1,4:eek:r... Jag har än så länge valt bort 1,8:eek:rna pga 7 bländarlameller till förmån för 9 bländarlameller. Hur upplever ni oskärpan med färre lameller?

Enkelt! :)

Nikon AF-S 24 F/1,4G
Nikon AF-S 85 F/1,4G
Nikon AF-S 200 F/2,0 VRII

Sedan en kärra att dra runt grejerna i B-)

Bra förslag, skippa zoomoptiken, vilket alltid är kompromisser. Titta också på Zeiss fina glas. De får Nikons egen optik att framstå som leksaker. Voigtländers 40/2 Ultron är också superbra och dessutom billig. Bara ca 5.000:-. Önskar Nikon gjorde optik av den kvalitén.

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar