** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Funktionsmakro till rätt filstorlek i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Blev lite förvanad, men hittade ingen trad om detta, men antar att det finns gömt nagonstans bland forumen, saklart. Snälla hjälp mig att hitta eller lösa problemet.

Jag vill ändra storlek pa ett antal bilder i TIFF-format som ligger i en mapp. Jag har spelat in ett makro där jag ändrar storlek (längsta sidan 640 px enl Fil-Automatisera-anpassa tror jag - sitter pa en spansk PS) sen oskarp mask och sen till sRGB och sen spara för webb, Jpeg max 250kb. Sen kör jag automatisera igen för att utföra makrot pa alla filer i mappen och spara ner dem i en annan mapp.

Alla filerna blir da max 640px pa längsta sidan, men eftersom den första bilden sparades i kvalitet 98 sa verkar resten av bilderna ocksa göra det och filstorlekarna blir högst varierande.

Hur gör man för att fa PS att inte halla kvar vid den första bildens Jpeg-kvalitet utan verkligen anpassa filstorleken för varje bild?????

Sitter pa PS 7...

/Tomas

Rätt filstorlek automatiskt

Maste lyfta den här fragan igen, och kanske specficera lite..

Om man har ett större antal filer som man vill spara ner till max XXX pixlar pa längsta sidan och max 250 kB hur gör man det smidigast i PS da??? (Jag har försökt med actions och att automatisera processen, men filstorleken i "spara för webb" hänger inte med i processen - det blir samma JPEG-kvalitet pa alla bilder som pa första bilden ...)
Hjälp mig!!!!!!
/Tomas

Red. Jag vill alltsa att PS skall göra hela jobbet at mig...

/Tomas

Hur gör ni????

Snälla kom med tips!!

När jag skall lägga upp bilder i portfolion så lägger jag oftast upp ett antal bilder samtidigt. När jag justerat alla bilderna som skall upp sa vill jag automatisera (mha makro/actions) så att bilderna får rätt storlek (max 600 px) och USM osv och jag vill att bilderna skall bli av högsta möjliga kvalitet men inte större än maxgränsen på 250kb. Om jag försöker lägga in "spara för webb" med maxstorlek 250kb i makrot så funkar det bra för första bilden (såklart) men det verkar som att för de följande bilderna är det den JPEG-kvalitet-inställningen som första bilden (vid inspelningen av makrot) fick som kommer att gälla även för övriga bilder. Dumt...

Finns det nagot vettigt sätt att automatisera att spara flera filer till en bestämd filstorlek?

Nu sitter jag med PS 7...
/Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar