Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funktionsmakro Raw till JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

kaje

Medlem
Jag skulle vilja göra ett funktionsmakro som helt automatiskt gör om Raw-filer till JPEG för att kunna göra en första gallring. Jag har Photoshop CS och Rawpluginen och det hela fungerar men inte utan att jag måste klicka OK både när bilden öppnas med rawpluginen och sedan när JPEG kvaliten ska bestämmas. Jag vill att raw öppningen ska gå helt atomatisk och att alla foton sparas i bästa JPEG.
Poängen skulle ju vara att jag slipper sitta och klicka flera gånger för varje foto. Om det fungerar kan jag ju sedan göra en droplet och allt skulle gå utan min medverkan. Går det att göra så?
 
Ok, hade du svarat Nikon hade jag rekommenderat Nikon View eftersom det är nästan dubbelt så snabbt som Photoshop när det gäller att ta fram "råkopior" och mycket enklare. Canon och Pentax har jag dock mindre koll på.

Men visst går det att köra batchbearbetning i Photoshop CS. Du får spela in ett funktionsmakro som innehåller öppning av en raw-fil och sparande av en jpeg-fil. Sen väljer du "Override action open commands" när du skapar din droplet så öppnas de raw-filer du väljer istället för den du öppnade vid inspelningen. Och du får inte upp några dialogrutor.

Men kolla även programmen som levererades med kamerorna. Det blir mycket nagelbitande om man skall vänta på Photoshop för så okvalificerade bearbetningar.
 
Även om min fråga gäller en ¨okvalificerad¨ bearbetning så har jag fortfarande inte fått något svar!
jimh, du säger
¨Men visst går det att köra batchbearbetning i Photoshop CS. Du får spela in ett funktionsmakro som innehåller öppning av en raw-fil och sparande av en jpeg-fil. Sen väljer du "Override action open commands" när du skapar din droplet så öppnas de raw-filer du väljer istället för den du öppnade vid inspelningen. Och du får inte upp några dialogrutor.¨
Det är ju det som inte fungerar. Hur jag än bär mig åt så kommer rawfotot upp och jag måste trycka OK i dialogrutan innan foto sparas i JPEG. Antagligen är det någon ruta som är eller inte är ikryssad i funktionsmakrot. Någon som vet?
 
Ett nytt program som är bra på att konvertera är RAW Photodesk. www.rawphotodesk.com

Den finns än så länge bara i en beta men Jarle som gjort programmet och som jag har ständiga mailkonversationer med utvecklar den frenetiskt. Just nu fixar han en bugg som har med konvertering av TIFF med LZW konvertering som jag påtalade för honom igår.
 
Kriget kan börja! =)
Allt är en smaksam men jag har testat flera program nu och valde bort Photo Mechanic och Fotostation, dels för att den inte hanterade mina D70 RAW bilder korrekt men också för att det är lite för mycket lulllull i dom programmen. Det ska vara enkelt och lätt och med precis dom funktionerna man vill ha annars kommer programmet bara skräpa på hårddisken.

För min del är det stöd för IPTC, EXIF med Nikon's Maker Note. lättanvänt och gärna med tillägg som att skapa ett html galleri, eller bränna direkt på DVD eller CD i programmet och det klarar Iview.

Iview och RAW Photodesk när jag får en "Live" version av Jarle kommer bli perfekt för min del.
 
Flera bra svar på min fråga! Men jag glömde att tala om att jag sitter med Macintosh G4, system OSX, version 10.3.4 och behöver alltså hjälp med macprogram! Det jag är ute efter borde rimligen gå att göra i Photoshop, men jag har alltså inte klarat av det.
 
kaje skrev:
Flera bra svar på min fråga! Men jag glömde att tala om att jag sitter med Macintosh G4, system OSX, version 10.3.4 och behöver alltså hjälp med macprogram! Det jag är ute efter borde rimligen gå att göra i Photoshop, men jag har alltså inte klarat av det.

Just att du kör mac är rätt viktig information.
Då viker sig min kunskapsribba för mac har jag verkligen ingen koll på, förutom att ska man få ut en diskett så ska man slänga diskettikonen i papperskorgen.
 
Min ursprungliga fråga gällde ju Photoshop och då antar jag att det fungerar ungefär likadant i Mac och Pc!
 
Hur du gör en RAW-Jpg batch står i PS hjälpfiler,
"Välj Utelämna dialogrutorna för öppna fil & alternativ. Det här förhindrar att dialogrutan Photoshop Camera Raw öppnas för varje kameraoriginalfil som bearbetas."
 
Hejsan!

Detta är ett bra script, Dr. Brown's Image Processor 2.0.js, som gör just det du är ute efter. Dessutom är det gratis, du kan tanka ner det från denna sidan http://www.russellbrown.com/tips/tips.html kolla gärna filmen som är bra, en del tips om hur RAW konvertering kan förenklas i PS CS utan att använda scriptet.

/J
 
Hej Mario, jag vet det där och problemet är just precis att trots att jag kryssar i det du säger så öppnas Photoshop Camera Raw för varje orginal vilket är det jag vill slippa!
Beträffande scriptet, Jonas, så är jag inte kvalificerad nog för att veta hur jag ska hantera det. Dessutom ligger den som en ZIP-fil och då fungerar den väl inet med Mac?
 
Visst ska scriptet fungera med en MAC, det är skrivet i Java så det är inga problem. Att klara av att hantera scriptet är inte heller några problem. Det öppnas en dialogruta och det är som vilket program som helst. Men du bör ju kunna se dina RAW filer i PS CS filhanterare, det kan jag med mina Canon CRW filer, där kan du göra en första bedömning av vilka bilder du vill gå vidare med. Om du inte kan öppna ZIP filen kan du maila mig, [email protected] , så skickar jag scriptet uppackat så kan du lägga in det och testa det. Jag gillar det skarpt. Scriptet ger möjlighet att spara i tre format samtidigt, PSD TIFF och JPEG och möjlighet att ändxra storlek på filerna helt individuellt. Hur enkelt som helst!

/Jonas
 
TACK Jonas!!
Scriptet fungerar precis som jag vill ha det!
Tur att det finns kunniga människor där ute som kan hjälpa oss som behöver hjälp!
 
varför JPEG för "gallring"

Att skapa JPEG för gallring av RAW filer känns som slöseri med tid .
Man kan utmärkt titta på RAW dokumenten i File Browser , man ställer bara in " custom size "tillräckligt stort tex 500 pixlar i FB
inställningar .
Man kan även fingranska dokumenten ännu större i "preview" ( man kan föstora preview rutan ) .

Man måste dock låta PS generera förhandsbilder,
det brukar ta en stund .

Sedan "flaggar " man bara det man gillar och tex
döper om alla "utvalda "
Ursäkta svengelskan , men jag använder
amerikanskt PS CS .
Observera att i CS är FileBrowser mycket bättre
än i 7:an ...

För övrigt är Dr Browns java script ett fantastiskt
verktyg om man vill ändå skapa dessa jpegar ...
 
gammal tråd men jag vill gärna veta om det är helt omöjligt att använda CS om man vill batcha en konvertering från raw till jpg (och nej, det är INTE bara för att se vilka bilder som är bra, jag vill verkligen ha bilderna som jpg oxå)?
jag vill ju nämligen göra fler grejer med bilderna efter jag öppnat bilden, som inte funkar i andra simpla program.

är det verkligen så att man måste konvertera i ett annat program innan man sen öppnar dom i cs?
det, om något, känns för mig som slöseri med tid.

nån som har en lösning?


edit: jag tror jag kom på det. spelar inte in något öppnakommando.
men! hur är jag då säker på att raw öppnar bilden med de inställningar jag vill ha?
argh. det här är knepigt. jag VILL få det att funka.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.