ANNONS
Annons

Funktionsmakro Raw till JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)
hm.
nu gör jag så att jag spelar in ett makro med öppna och spara å stäng o allt annat gottis jag vill göra med en rawfil som ska bli jpg.
sen gör jag en droplet där jag kryssar i "ignorera öppnakommandon inuti makro".
det verkar funka.
men om det finns jpg's i mappen med rawfiler så funkar makrot inte på dom.

har nån någon åsikt?

Jag vet att det fanns en del extra applets(bara mer visuellt gränssnitt) att skaffa till CS där man använde file-browsers för att batcha upp saker utöver det som går i grunden.

Du kan ju batcha saker väldigt lätt annars genom FileBrowsers där du också kan välja en uppsättning inställningar i Camera RAW(standard/last conversion/custom) att applicera inställningarna på alla markerade filer och sen förutsätter jag att det bara är att köra ut dom till jpg.

Kör ju Capture 1 själv för sånt.

oki.
men hur gör jag då för att snabba upp filebrowsern som är meeeeeeegaseg trots pigg dator?
jag undviker filebrowsern bara just för att den är så seg att det bara finns inte.
och var hittar jag dessa applets? är det nåt som finns på extras-skivan?

jag vill ibland använda kamerans inställningar när jag konverterar och det går inte i C1.
om det inte gör det i nån ny version av C1 förstås, men jag har ju redan CS. känns onödigt att fippla tillbaka till C1 som jag gillade i början men tröttnade på då inställingsmöjligheterna var så få.

jag är lite trött så du får gärna komma med mer detaljerad instruktion om hur man applicerar inställningar och sedan kör ut till jpg.

Estethia skrev:
men hur gör jag då för att snabba upp filebrowsern som är meeeeeeegaseg trots pigg dator?
jag undviker filebrowsern bara just för att den är så seg att det bara finns inte.
Jag tycker inte den är seg. Låter du den göra klart tumnaglarna innan du börjar jobba med en mapp?

Jag tycker att filebrowsern är ett av de i särklass bästa tillskotten i Photoshop på senare år. Men det krävde läsning av "Real World Camera Raw" av Bruce Fraser innan jag förstod det.

Har man en Canonkamera så skall man naturligtvis välja Zoombrowsern uppgraderad till 5.5 versionen för inmatning och sållning både av RAW- och JPG-bilder. Den är överlägset snabbast i sållningsfasen. Om man har Raw-bilder som inte behöver justeras mycket är sedan Canon RAW Image Task som man kan aktivera via Tools i ZB mycket snabb att jobba med.

Men om man vill ha absolut förstklassig RAW-editering och har en EOS-kamera, t.ex 20D, bör man i stället välja den NYASTE Canon Digital Photo Professional, 2.0.3.7, som har mycket bra verktyg och en bra batchkonvertering till JPG eller TIFF 8/16. Den går tyvärr inte att använda till t.ex Canon S40, S50, S60 eller S70 utan är bara avsedd för EOS-kamerorna.

Jag tvingas använda Rawshootern till min S50´s RAW-bilder. Hoppas Canon snart fixat detta för alla Canon Rawbilder oavsett kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar