Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar skruva-på-linser?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för det! När jag ser dessa bilder så verkar det ju som att extension tubes är att föredra framför närbildslinser, iaf när det gäller billiga saker. Är det rätt tänkt?

Det beror på. Mellanringar har ju inga optiska imperfektioner som försättslinser har, men å andra sidan stjäl de ljusstyrka, något som försättslinser inte gör.

Det beror på. Mellanringar har ju inga optiska imperfektioner som försättslinser har, men å andra sidan stjäl de ljusstyrka, något som försättslinser inte gör.

Ja precis, därför tänker jag att ska man köpa BILLIGT borde mellanringar vara bättre eftersom de inte har någon optik! Försättslinser borde man köpa dyrare om de ska vara bra. Tänker jag rätt?

Om man tar worst-case:

En billig och riktigt dålig försättslins kan i värsta fall sabba filtergängan så att du när du tvingat av den från linsen inte längre kan ha några filter på.

En billig och riktigt dålig mellanring kan i värsta fall gå sönder när du fotograferar så att linsen faller i backen och går sönder eller förstår fattningen på kameran eller objektivet så de inte går att använda mer.

Men är man försiktig och tänker på detta ska inte worst-case kunna inträffa. Man tar inte i när man skruvar på något, man håller stöd under en tung lins när man fotograferar med mellanringar.

Med försättslinser kan du ta en halvbra bild "när som helst", med mellanringar kan du ta bättre bilder, men bara när det är ljust nog.

Tänkte bara återkoppla lite... köpte dessa:

http://www.ebay.com/itm/271283481152?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

De finns både i plast och metall, valde metall och det är jag glad för, de känns solida och välbyggda! Är inte minsta orolig för att de ska lossna, objektivet sitter perfekt. Funkar bra gör de också :) plötsligt har man ett macroobjektiv! Men det är inte helt lätt att fota med dem; fokusområdet är väldigt litet och det krävs en del ljus = längre slutartid = rörelseoskärpa, krävs nästan stativ för att få skarpa bilder (kanske funkar bättre om man fotar i solljus, har bara provat inomhus än så länge). Rekommenderas!

Tänkte bara återkoppla lite... köpte dessa:

http://www.ebay.com/itm/271283481152?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

De finns både i plast och metall, valde metall och det är jag glad för, de känns solida och välbyggda! Är inte minsta orolig för att de ska lossna, objektivet sitter perfekt. Funkar bra gör de också :) plötsligt har man ett macroobjektiv! Men det är inte helt lätt att fota med dem; fokusområdet är väldigt litet och det krävs en del ljus = längre slutartid = rörelseoskärpa, krävs nästan stativ för att få skarpa bilder (kanske funkar bättre om man fotar i solljus, har bara provat inomhus än så länge). Rekommenderas!

Att fokusområdet blir litet beror på att det blir ihoptryckt av mellanringen. Om du har ett zoomobjektiv så är det lättare att justera fokus med zoomringen eftersom närgränsen är beroende av brännvidden.

Förutom att mellanringarna stjäl ljus så vill man gärna blända ner ordentligt för att få ett anständigt skärpedjup, och då går det åt mycket ljus. Två ordentliga skrivbordslampor brukar fungera ganska bra. En ring-LAD fungerar också bra och är smidigare.

Att fokusområdet blir litet beror på att det blir ihoptryckt av mellanringen. Om du har ett zoomobjektiv så är det lättare att justera fokus med zoomringen eftersom närgränsen är beroende av brännvidden.

Förutom att mellanringarna stjäl ljus så vill man gärna blända ner ordentligt för att få ett anständigt skärpedjup, och då går det åt mycket ljus. Två ordentliga skrivbordslampor brukar fungera ganska bra. En ring-LAD fungerar också bra och är smidigare.

Ja märkte att skärpedjuptet blir i det närmaste perverst kort, rätt effektfullt kanske men inte särskilt användbart. Med mitt zoomobjektiv är största bländaren 5,6 vid max zoom också... men det var smidigt att "fokusera med zoomringen" som du säger. Med mitt vidvinkel 22mm/F2.0 fick jag istället fokusera genom att flytta kameran närmare eller längre ifrån objektet. Å andra sidan kan jag då använda bländare 2.0 = kortare slutartid = kanske slipper stativet....

Kul att labba med detta :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar