Annons

Funkar skruva-på-linser?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom IngNers långa svar verkar gå de flesta förbi, så sammanfattar jag:

Det är fjärrgränsen som blir 1/D, inte närgränsen. Med en +4D-lins fokuserar man på maximalt 25cm avstånd. Närgränsen blir lite kortare än objektivets normala närgräns.

Däremot är det knepigt att översätta de "teoretiska" 25cm till "praktiskt" avstånd, eftersom man måste ta hänsyn till exakt hur objektivet är konstruerat (avståndet mellan principalplanen) och att linsen inte befinner sig i objektivets optiska centrum. Det praktiska avståndet blir kanske 30-35cm, naturligtvis räknat från sensorplanet.

För övrigt är det väldigt roligt att köpa små optiska mojänger och experimentera. De billigaste och enklaste grejorna brukar vara roligast!
 
Senast ändrad:
Funkar

De fungerar troligen utmärkt. Betänk bara att med sådana här superlågprisringar så har du risken att skiten inte håller utan kan gå isär med följden att objektivet landar i backen. Med de billiga mellanringarna tappar du ofta både AF och ljusmätning/kontakt med objektivet/möjlighet till bländarautomatik eftersom de inte har de elektriska kontakterna som erfodras.
 
De fungerar troligen utmärkt. Betänk bara att med sådana här superlågprisringar så har du risken att skiten inte håller utan kan gå isär med följden att objektivet landar i backen. Med de billiga mellanringarna tappar du ofta både AF och ljusmätning/kontakt med objektivet/möjlighet till bländarautomatik eftersom de inte har de elektriska kontakterna som erfodras.

Ah just det - tänkte inte på det ;-) då går det ju bort direkt. Tack!

Edit: ...då borde dessa funka bättre..?
 
Senast ändrad:
Precis som med närbildslinser så påverkar mellanringarna inte i första hand närgränsen, utan fjärrgränsen för objektivet.

AF med "fasavkänning" fungerar inte normalt när man använder mellanringar, och det är inte säkert att man kan låta AF fininställa skärpan inom intervallet som det är möjligt att få skarpt. AF med kontrastavkänning fungerar, så om man kan välja mellan olika metoder eller har enbart kontrastkännande AF, så fungerar fininställningen också när man använder mellanring.

Eftersom AF är otillförlitligt och dessutom intervallet när man har mellanring på en mycket kort brännvidd är otroligt litet, är det bättre att ställa skärpan genom att med låst skärpa "gunga in" skärpan tills man ser i sökaren att den har hamnat rätt. På en DSLR använder man då fokusbekräftelse, och på en spegelfri kan man använda sökarbilden direkt, helst med "focus peaking".

När packen av mellanringar är lika med objektivets brännvidd är avbildningsskalan 1:1. Det innebär också att mellanringarna inte lämpar sig lika bra till zoomobjektiv, i synnerhet korta sådana, som till objektiv med fast brännvidd. På en zoom 18-55 mm med mellanring, hamnar skärpan lätt innanför frontlinsen när man zoomar ut.

Inte heller optisk stabilisering fungerar som avsett när man använder mellanring. På kameror med stabilisering via sensorn, kan man fixa det genom att lägga till mellanringens tjocklek till brännvidden hos det fasta objektivet. Om man har ett 50 mm objektiv med 20 mm mellanring ska stabiliseringen ställas på 70 mm för att det ska bli rätt. Det kan göras på Sony, Pentax och Olympus.

Mellanringarna som du sist länkade till fungerar utmärkt med objektivet på 22 mm.
 
De fungerar troligen utmärkt. Betänk bara att med sådana här superlågprisringar så har du risken att skiten inte håller utan kan gå isär med följden att objektivet landar i backen. Med de billiga mellanringarna tappar du ofta både AF och ljusmätning/kontakt med objektivet/möjlighet till bländarautomatik eftersom de inte har de elektriska kontakterna som erfodras.

Hej !

Instämmer med ovanstående.

Vad som händer när man sätter en mellanring på en
fast bränvidd är att det blir som at skruva ut det en bit till,
man kommer närmare och förstoringgraden ökar, finns
bra formler för detta, samtidigt minskar ljusmängden
så det blir mörkare.

( Tvärtom mot försättlinser, de förkortar bränvidden så, simsalabim, ljusstyrkan ökar )

Vad som händer på en zoom med mellanring kan vara överraskande,
kanske zoomreglaget blir ett avståndsreglage med nästan konstant
förstoringsgrad, kanske nått annat, jag har exempel på båda, det
är i varje fall inte lika enkelt självklart som på en fast optik.

//MW
 
Ah just det - tänkte inte på det ;-) då går det ju bort direkt. Tack!

Edit: ...då borde dessa funka bättre..?
Jag har dem, men har inte använt dem ännu... - men har andra Meike-grejor som fungerar bra. Men har hört att Meike också ska ha mellanringar av metall, också till rimligt pris, men då hade jag redan köpt de där.
 
Jag har också en relaterad fråga: Lightroom är ju rätt bra på att korrigera bilder för olika linser och även kompaktkameror, väljer jag S100-profilen för min Canon S110 så ändras bilden - speciellt om den var tagen utzoomad - relativt kraftigt. Om man då skulle skapa en profil för en EOS-M med 22mm-objektivet och en försättslins, borde inte det ta bort de värsta förvrängningarna?

När man åker på en stadsresa är en EOS-M med 22mm pannkaksobjektivet en trevlig kamera att bära med sig på en promenad ute på stan, men för några speciella tillfällen på resan skulle man kunna ha med sig en eller ett par försättslinser - de är små och lätta - och sätta på dem...
 
Jag har också en relaterad fråga: Lightroom är ju rätt bra på att korrigera bilder för olika linser och även kompaktkameror, väljer jag S100-profilen för min Canon S110 så ändras bilden - speciellt om den var tagen utzoomad - relativt kraftigt. Om man då skulle skapa en profil för en EOS-M med 22mm-objektivet och en försättslins, borde inte det ta bort de värsta förvrängningarna?

Förvrängning är inte något egentligt problem, så länge det inte rör sig om plana föremål med räta linjer. Och det går mycket bra att korrigera förvrängning. Vad man däremot inte kan korrigera är alla effekter av kromatisk aberration, som inte enbart ger regnbågskant på kvistar ute i kanten av bilden, utan också sänker skärpan över hela bilden, genom att inte alla färger har fokus i samma plan.

Som jag har nämnt tidigare, motsvarar närgränsen med objektivets normala fokusering att sätta på en lins med ungefär +10 dioptriers styrka, och en sådan har sällsamt kraftiga avbildningsfel, och då i synnerhet kromatisk aberration, om det inte är en akromat. Raynox DC-250 är en akromatisk lins med +8 dioptriers styrka, dvs man får skärpa vid 12,5 cm från linsen när objektivet är inställt på oändligt. Man kommer alltså närmre än så om man fokuserar objektivet utan lins till närgränsen.

Med en fjärrgräns på 12,5 cm från linsen, blir närgränsen knappt 6 cm från linsen, med en avbildningsskala knappt dubbelt så stor som utan linsen. Och det stora problemet är knappast eventuell förvrängning, utan precis som vid all närbildsfotografering att skärpedjupet är väldigt litet, vilket bilden som visades tidigare ganska tydligt visar. Bilden kan bli mycket skarp, och om man tycker att det är värt vad det kostar så är det ett ganska enkelt sätt att få lite större avbildningsskala. Genom det mycket korta näravståndet är det lätt hänt att man skuggar sitt motiv, och till insekter är det nästan bara att glömma. Man vill gärna ha lite mer bekvämt avstånd då.

Raynox-tillsatsen är dyrare än linserna i den ursprungliga frågan.

Bildbehandlingens korrektion av optiska fel är däremot ganska användbar om man har någon av de billiga försatserna för tele eller vidvinkel. Man kan inte korrigera felen helt, men man kommer rätt långt med korrektion. Om man tycker att det är värt det är en annan femma. Kan man lägga in en profil som gör det vid omvandlingen så underlättar det mycket.
 
Jag har dem, men har inte använt dem ännu... - men har andra Meike-grejor som fungerar bra. Men har hört att Meike också ska ha mellanringar av metall, också till rimligt pris, men då hade jag redan köpt de där.

Kan du inte vara snäll och prova dem med 22mm -objektivet, och lägga upp några testbilder...?? :) eller iaf skriva något om hur de funkar....
 
Och för att förtydliga lite grann, fjärrgränsen som nämns med en lins på är arbetsavståndet, dvs avståndet från linsen, medan objektivets närgräns räknas från sensorn.

Det betyder att om man har 22 mm på kameran och fokuserar på närmsta håll, 15 cm, så motsvarar det att sätta på en lins på +10 dioptrier, eftersom arbetsavståndet, avståndet från objektivets framkant, vid närgränsen är ungefär 10 cm. Objektivets fokuseringsspann räknat i dioptrier är alltså noll till tio.

Om man vill vara rationell när man skaffar närbildslins(er) räknar man alltså ut villket dioptrital närgränsen motsvarar, genom att dra bort längden på objektivet från närgränsen och dividera en meter med resultatet. Linser med mindre dioptrital än så är inte särskilt meningsfulla, och när man sätter på en lins, så kan man addera dioptritalet för objektivets närgräns för att se hur nära man kommer när man fokuserar till närmsta håll. Då ser man hur stort spann kamerans fokusering täcker när linsen sitter på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.