Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar sigma 18-50 2.8 till Canon EOS 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shtick

Medlem
Hej!

Har äntligen bestämt mig för detta objektiv:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5610054

Har läst på bla Cyberphotos hemsida att det måste vara APS sensor i kameran om det ska fungera, i 400D är det APS-C(?) sensor, kommer det att fungera?

Sen så har jag läst att det kommer att komma en HSM modell utav detta objektiv, kommer den att fungera till 400D? Är det värt de extra pengarna?

Ville
 
Shtick skrev:
Hej!

Har äntligen bestämt mig för detta objektiv:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5610054

Har läst på bla Cyberphotos hemsida att det måste vara APS sensor i kameran om det ska fungera, i 400D är det APS-C(?) sensor, kommer det att fungera?

Sen så har jag läst att det kommer att komma en HSM modell utav detta objektiv, kommer den att fungera till 400D? Är det värt de extra pengarna?


Ville

Ja, det objektiv är ett DC objektiv och är anpassat enbart för APS-C.
Har ett själv som fungerat utmärkt på eos 350D och 30D.
Ja HSM kommer fungera, det är bara en bättre/snabbare autofokusmotor, om det är värt beror på vad priset blir...
Skulle nog kunna ge 500:- mer för ett HSM objektiv.
 
Ok, låter bra. Jag har letat runt lite och än så länge värkar det det bara finnas HSM till Nikon och Fujifilm. Jag tror ändå inte att behovet är så jättestort utav HSM för min egen del.

På detta objektiv är det inte skakreducering, hur viktigt är det egentligen?

En fråga till, har läst att om man blandar fabrikat, ex. Nikon hus, Sigma optik och canon blixt, så kan det förstöra sammarbetet mellan blixt och optik/hus, stämmer det? I mitt fall så är det ett EOS 400D hus, men har inte köpt blixt än, ska man satsa på blixt/hus/optik från Canon för "bättre" sammarbete eller ska man inte bry sig? Stämmer det överhuvudtaget att det kan förstöra?

Ville
 
Bildstabilisator är bättre på framför allt längre brännvidder, så länge man kör kortare slutartid än aktuell brännvidd är det inga problem.
Du kan skruva upp ISO rätt högt på din 400:a utan problem med brus.

Visst finns risken att det blir kompatiblitetsproblem med andra tillverkare än orginal, dessutom kanske en "pirat"blixt inte kan använda full E-TTL funktion.
Vet att sigmas dyrare modell fungerar rätt bra(ca 2500:- ) , å andra sidan kostar en canon ex 430 ca 2700:-.
 
Ok, tack för svar. Men om jag köper en Canon blixt så ska det inte finnas några problem med att använda E-TTL? Förresten, vad menas exakt med E-TTL?

Ville
 
Ok, tack.

En till fråga, vad menas med avbildningsskala?(till objektiv)

Vad är det som är bra/dåligt med hög respektive låg avbildningsskala?

Ville
 
Avbildningsskalan anger hur stort ett föremål blir på censorn och är vad jag förstått så är det nästan bara intressant på macroobjektiv.
Ett mynt som är 20mm och fotograferas med ett 1:1(riktig macro) tar upp 20mm på censorn.
Här har Olle Bjernulf skrivit en läsvärd artikel om macro:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.