Annons

Funkar det ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ecke92

Ny medlem
Hej!

Jag har en tid nu tänkt skaffa mig en systemkamera. Men har nyligen hört att om man kombinerar kamera, konverter o objektiv fel så kan det gå illa! Så jag tänkte kolla om någon vet ifall jag kan kombiner Canon eos 1000d, Sigma Konverter 1,4X APO EX och Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo DG Macro. Om inte så tar jag gärna emot förslag på annan utrustning som inte kostar för mycket XD:) Min tanke är att fota fåglar och undrar också om 420 mm är passande för detta endamål?

//Eric

Visst kan den kombinationen funka. men förvänta dig inte alltför mycket! Ska du plåta fåglar kanske du ska titta på en begagnad 40D istället, den borde inte kosta så väldigt mycket mer än en ny 1000D. Mycket bättre autofokus och dessutom snabbare seriebildstagning, vilket är ganska användbart för just den typen av motiv.

En annan fundering är att det objektiv du frågar om plus telekonvertern kostar omkring 4000. Sigmas nya 120-400 kostar inte så mycket mer, lite över 6000 kr. Det kan nog vara värt att titta på!

Senast ändrad:
Piratkonvertrarna ska funka till alla objektiv. Canons convertrar går inte att montera på objektiv med kortare brännvidder beroende på att optiken sticker ut mer i konvertern så det krockar med bakre linselementet i objektivet.

Visst funkar det att fota fåglar med ett 70-300. Men du kommer att märka att du aldrig kan ha för mycket brännvidd. Däremot skulle jag skippa konvertern i den kombinationen. Skärpetappet blir nog för stort samt att du kommer bli väldigt begränsad med bländare 8. Dessutom tappar man väl AF med en 1000D? Rätta mig om jag har fel... Det problemet kan man iofs komma runt genom att tejpa några pinnar, fråga mig dock inte hur... Det finns nog en bruksanvisning hur man tejpar i någon gammal tråd. Beroende på budget är ju canons 70-300IS ett riktigt fint objektiv som jag haft mycket nytta av. Eller varför inte ett begagnat 300/4+konv. Om man hittar någon modell utan IS så kan man få loss de för 5-6000kr.

Det kommer inte att fungera bra. Objektivet ifråga är redan från början tämligen mediokert vid längsta brännvidd, och ljusstyrkan är så låg att autofokus troligen inte kommer att fungera alls med en 1,4x-konverterare. Du får då nämligen f/8 som största bländare vid 300 mm, vilket är mindre skoj för AF-modulen i kameran.
Försök spara en slant till ett bättre tele istället, så kan du beskära bilderna om brännvidden inte räcker till. Det kommer att ge avsevärt bättre bildkvalitet, tror jag.

Visst går det som sagt, men telekonverter fungerar sällan bra på billig optik. Du kommer märka att skärpan blir dålig med extendern. Antagligen så dålig att det är bättre att köra utan och interpolera upp bilden till samma utsnitt som du får med konverter.
Gör du så får du dessutom större bländare och därmed kortare tid och snabbare af.

Man "behöver" inte ha 400-500mm till fågelfoto. Sätt upp ett kamouflagenät och göm dig, så kommer du klara dig fint på 300mm. Se bara till att du har maten ända in på närgränsen.
Jag kör mest på 300mm när jag fotar fåglar, och endast ibland sätter jag på en konverter. Visst hade det varit fint med ett 400mm, men det går utmärkt ändå.

Ett tips jag kan ge dig, om jag får springa iväg lite, är att skippa konvertern och titta efter ett begagnat canon ef 70-300/4-5,6 IS USM. Brukar gå för drygt 4000kr här på annonsmarknaden. Blir ungefär en tusenlapp dyrare än ett nytt sigma 70-300 med konverter.
Då får du ett betydligt skarpare objektiv som dessutom har bildstabilisering.

Sen är det väldigt väldigt bra med ett stativ. Det är i det närmaste omöjligt att hålla såna brännvidder stilla när tiderna blir långa. Stabilisering hjälper mycket, men hellre ett billigt stativ än inget alls.
Fågelfoto är ju tyvärr lite utrustningskrävande.

ANNONS