Annons

Funkar det här som on location-blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
Har bestämt mig för att köpa ett par blixtar till min hemmastudio, men vill samtidigt kunna ha med dem och fota onlocation.
Är det något speciellt man behöver tänka på då när man köper ett batteriaggregat, eller är det bara att köpa vilket som helst??

Paketet jag funderar på:
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

Det finns tre alternativ när det gäller blixtar on location.

1. Vanliga kamerablixtar.
  2. Vanliga studioblixtar drivna av ett elverk eller batteridriven inverter (Typ innovatronix. Även UPS)
  3. Batteriblixt med lösa huvuden. (Typ Elinchrome Ranger).

Jag antar att det är alternativ två du är ute efter, med tanke på länken.
Dock är jag inte 100% säker på vad du menar när du skriver "batteriaggregat", menar du batteridriven inverter?

Det viktigaste att tänka på är ju att den ska klara att lämna den ström som blixtarna behöver för att ladda. Sänker aggregatet spänningen för mycket så kan det bli problem med de länkade blixtarna, för att de är mikroproccessorstyrda. Jag vet att folk har haft problem med digitalt styrda studioblixtar och UPS/inverters, för att de ofta startar om när spänningen sjunker, och vissa modeller återställer blixtstyrkan när de startar om.

Har bestämt mig för att köpa ett par blixtar till min hemmastudio, men vill samtidigt kunna ha med dem och fota onlocation.
Är det något speciellt man behöver tänka på då när man köper ett batteriaggregat, eller är det bara att köpa vilket som helst??

Paketet jag funderar på:
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

Jag kan rekommendera Elinchrome Ranger, de har även en mindre variant; Quadra.
Kolla in AIFO- länken i reklamen till hö på fotosidan. De klarar det mesta.

För att komma undan lite billigare, och vara lite mer mobil. Kan man klara sig långt med ett par "kamerablixtrar" som är off camera och styrs med någon typ av fjärr utlösare (googla på stobist så får du lite mer tipps där. Köp ett par äldre begagnat !

Det är annars många kompetenta fotografer här på sidan som använder olika typer av kaffebrus. Du kan söka via *Produkter* och kolla in vilka som satt betyg och ägare.

Ha en Ljus dag // Ingemar H

Ok nu börjar jag förstå lite mer av hur det fungerar =)
Jag trodden nämligen att det var så att man helt enkelt kunde ta blixten strömkabel och antingen plugga in den i väggen, eller i ett batteri, och sen var det bara och köra, men det är tydligen mer avancerat än så?

En annan riktig nybörjarfråga; ett sånt Elinchrom D-Lite 4 To Go Set (400ws) blev jag lätt sugen på, men två blixtar innebär två synckablar... hur fan får jag inte två kablar i kameran??:S

Senast ändrad:
Ja, blixtarna du länkar till funkar med denna:
http://www.kaffebrus.com/innovatronix-explorer-xt-2400-807.html
Fungerar mycket bra tycker jag. Lite längre laddtid mellan blixtarna jämfört med när man kör direkt från el i väggen.

Angående "två synkkablar" föreslår jag att du inte kör med någon alls utan skaffar en trådlös sändare i stället. Om du är utomhus kan du behöva en mottagare för varje blixt men inomhus utlöses alla andra blixtar av ljuset från den blixt du utlöser med sändaren (eller med synkkabel om du vill trassla).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto