ANNONS
Annons

Funkar Canon 2x konverter med korta telen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste diskussionen och kom just på att kameran är en 300D och den har ju dessutom 1,6 gångers brännviddsförlängning, så i praktiken blir brännvidden ju ännu längre. Ett 300 mm med 2X motsvarar då 960 mm,och fota den brännvidden på fri hand är definitivt inte lätt.
 
p1ersson skrev:
Jag läste diskussionen och kom just på att kameran är en 300D
Tittar man på Andreas profil så ser det förvisso inte ut som om han har en 300D men det du skriver stämmer naturligtvis ändå.
 
OK, jag ser att det var ett annat inlägg i diskussionen där 300D nämndes, men å andra sidan står det i Andreas profil att han har en 20D och den har ju också 1,6X.
 
Det är rätt att jag har en 20d och det spelar förhoppningsvis någon liten roll för skärpan kontra en 300d, men man ska väl sortera saker i rätt låda ;) Så jag förtydligar lite.

Jag har som ni ser ett Tamron 28-75 2,8. Det ger helt ok bilder på rätt avstånd, på lite längre kan man ju beskära kanske typ till 4 mega pix innan man bara kan använda bilden till vykort. Jag vill i alla fall ha möjligheten att gör bra typ A4 om jag får in någon kanonbild.

Sen är mitt problem ungefär som Fredriks med sälarna. med 28-75 är det fan så svårt att fota en fiskjuse i boet från båt.

Hade ett Tamron 28-300 på prov ett tag och det kändes rätt ok i omfång... hade jag fått önska skulle det varit typ 100-400 så hade det varit perfekt.

Skärpemässigt däremot vill jag inte ha sämre än mitt Tamron 28-75. Så man kan väl säga att jag vill hitta nåt runt 300 med skärpa som är i klass eller bättre än mitt 28-75. Så jag tänkte att en budgetlösning som någon slags start kunde varit en konverter, men det är nog snarare så att det får bli ett längre tele.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.