Annons

Fungerar polfilter på digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
En kompis till mig sa att man inte kan använda polarisationsfilter på digitalkameror för att det inte skulle fungera? Tycker det låter osannolikt för det tar ju bara bort reflektioner och det bryr sig väl inte CCD'n om?

Dementera gärna detta påstående så jag kan köpa ett polfilter :)
 
Inga problem att använda polfilter! Har jag gjort många gånger! Det som kan vara problem är ljuset. Då polfilter stjäl ca 2 steg kan vissa kameror (både analoga och digitala) få problem med AF:en.

mvh
Patrik
 
Din kompis kanske blandar ihop det med UV-filter. Jag har för mig att jag läst att de flesta digitalkameror har ett skikt framför sensorn som skyddar mot skadlig UV-strålning. Alltså har ett externt filter ingen effekt, utom som linsskydd.
 
Det man ska tänka på att är att de flesta moderna kameror (och dit räknas väl alla digitalkameror än så länge...) bör ha en cirkulärt polfilter. På vissa kameror kan det vara så att AF blir förvirrad av linjära polfilter.
 
-big kahuna- skrev:
En kompis till mig sa att man inte kan använda polarisationsfilter på digitalkameror för att det inte skulle fungera? Tycker det låter osannolikt för det tar ju bara bort reflektioner och det bryr sig väl inte CCD'n om?

Dementera gärna detta påstående så jag kan köpa ett polfilter :)

Om jag förstått saken rätt så ligger det ett litet trix i att använda pol-filter med digitalkameror, närmast då digitala systemkameror. Man måste nämligen ställa vitbalansen manuellt (innan man skruvar på filtret...) för att få full effekt. Låter man kameran ställa vitbalansen gör den det genom filtret och "nollställer" eller begränsar då filtrets effekt.

Så har jag förstått det hela. Rätt mej gärna om jag har fel...! ;-)
 
Re: Re: Fungerar polfilter på digitalkameror?

Highweiss skrev:
Så har jag förstått det hela. Rätt mej gärna om jag har fel...! ;-)
Nej där har du nog en poäng; autovitbalans stökar nog till det en del. Däremot fungerar de "fasta" lägena bra (dagsljus o s v). I alla fall enligt min erfarenhet.
 
Tack för svaren. Min Minolta 7i bör jag alltså stänga av autovitbalansen på innan jag skruvar dit filtret, har jag förstått det hela rätt då?
 
-big kahuna- skrev:
Tack för svaren. Min Minolta 7i bör jag alltså stänga av autovitbalansen på innan jag skruvar dit filtret, har jag förstått det hela rätt då?
Jag skulle rekommendera att du alltid kör med "riktig" vitbalans istället för automatisk vitbalans. Det ger mer tryck i färgerna.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Jag skulle rekommendera att du alltid kör med "riktig" vitbalans istället för automatisk vitbalans. Det ger mer tryck i färgerna.

Okej, menar du att man ska ställa in vitbalansen manuellt? Jag har aldrig förstått hur man gör det. Sen fins det ju några förinställda lägen också, lysrör, tungsten, solsken, moln osov.
 
-big kahuna- skrev:
Okej, menar du att man ska ställa in vitbalansen manuellt? Jag har aldrig förstått hur man gör det. Sen fins det ju några förinställda lägen också, lysrör, tungsten, solsken, moln osov.

Du kan ställa in vitbalansen genom att mäta mot ett vitt eller delvis grått föremål i det befintliga ljuset. Så befinner du dig inomhus med lysrörsbelysning så tar du fram ett vitt papper och mäter vitbalansen mot det pappret. Det finns oftast i kameramanualen hur man går tillväga.
Man kan också köpa ett speciellt "gråkort" som är ett speciellt kort för just vitbalansering. Det innehåller 18% grått också om jag inte minns fel.

Du kan även använda ett Pringles-lock. Jag skojar inte, det funkar =)
 
-big kahuna- skrev:
Okej, menar du att man ska ställa in vitbalansen manuellt? Jag har aldrig förstått hur man gör det. Sen fins det ju några förinställda lägen också, lysrör, tungsten, solsken, moln osov.
Det är också ett alternativ (se Dennis inlägg), men jag syftade framförallt på de fördefinierade lägena för Solljus, Molnigt, Lysrör o s v. Det funkar i de flesta fall. Ibland kan man behöva trixa till det med manuellt vitbalans, men det är ganska sällan (i alla fall för mig).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.