Annons

Fungerar Minolta Scan Dual III med Vista?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenta

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att köpa ny dator och undrar om någon känner till om min gamla skanner Minolta Dimage Scan Dual III går att köra i Vista? Har inte sett att det finns några uppdateringar att hämta för detta. Annars går det ju fortfarande att köpa datorer med Windows XP.
 
Minolta Dimage Elite II fungerar iallfall på min vista burk utan problem och den kom väl strax innan Dual III om jag inte missminner mig.
 
Drivrutin - Vista

Vad jag vet finns inga drivrutiner - varken till III eller IV. Vista hittar enheten och installerar den, men det går ändå inte att scanna från den. Jag löste det genom att skaffa Vuescan för knappa 40$.(http://www.hamrick.com/)

Om det känns intressant kan du testa demot och se om du blir nöjd.



Mvh

Mats
 
Jag har INTE lyckats få min filmskanner Minolta Dimage Scan Dual IV att fungera under Microsoft Vista Home Premium, trots många försök av olika slag och bakåtkompabilitetsinställningar m.m. i Vista.

Så trots en ny dyr dator - inköpt enkom för bildbehandling - får jag göra mina inskanningar i den gamla PC:n med Microsoft XP och sedan föra över filerna med USB-minne till den nya. BOTTEN !

Har någon en lösning - som inte kostar - så är jag mkt tackam.

Dessutom så fungerar Photoshop Elements 3 dåligt i Vista. Bilden uppdateras inte när man flyttar den (den blir randig i underkant och på vänster sida när man flyttar bilden) och där är en märklig 0,5 cm bred ram till höger och överst på alla bilder på skärmen. Och Adobe supportar inte detta utan vill givetvis att man köper nytt / uppdaterar till Elements 5 på engelska eller lägger ut 10 laxar på CS3. BOTTEN !
 
Senast ändrad:
Tack för era svar! Sitter med flera tusen dia och det vore trist om det inte skulle vara möjligt att vid behov kunna skanna några av dessa. Kommer nog att köpa en maskin med Windows XP för säkerhets skull.

Mvh/Kent
 
Tack Mats för tipset

Gjorde som Mats föreslagit.

Satsade 40 dollar och installerade VueScan och se:
Nu fungerar både Minolta Dual Scan IV och Epson V700 under Microsoft Vista och därtill utan strul i ett och samma förträffliga scannerprogram.

Tack för tipset Mats.
 
Nu fungerar Minoltas originalprogram för Minolta Scan Dual II, III o VI under Vista

Konica Minolta uppdaterade inte drivrutinerna för scannern Scan Dual II, III och IV när Windows Vista kom för två år sedan,

MEN, Nu finns äntligen en lösning på detta problem.

På denna länk finns en lösning under texten "Solution 3", (välj Aug. 6 2009 varianten).

http://www.fixya.com/support/t372531-minolta_dimage_scan_dual_iv

En privatperson som heter Kain Anderson har alltså knåpat ihop instruktioner för en drivrutinsfil (newminolta.inf) som man skall använda för att i "Kontrollpanelen" - "Enhetshanteraren" uppdatera drivrutinen för den Minolta Scan Dual skanner som man har.

Jag tycker att Minoltas program för scanning ger väsentligt bättre resultat än skannerprogrammet Vue Scan när man skannar dia.

Dåligt att inte SONY - som förvärvade Konica/Minolta - alt. Konica/Minolta själva kunde har hjälpt till med denna lilla .inf-fil när Vista kom.

VueScan scannerprogram fungerar liksom tidigare som vanligt / parallellt med Minoltas program om man vill ha båda programmen tillgängliga.

Slutsats: Nu behöver man alltså inte lägga ut 40 dollar för programmet Vue Scan för att kunna använda dessa gamla Minolta skannrar under Windows Vista med Minoltas originalprogram.
 
Dåligt att inte SONY - som förvärvade Konica/Minolta - alt. Konica/Minolta själva kunde har hjälpt till med denna lilla .inf-fil när Vista kom.

Sony förvärvade inte KM, de köpte endast spegelreflexkamera-verksamheten och där ingick inte skannrar. Jag håller med om att KM borde kunna ge en bättre service även för nedlagda produkter som Scan Dual.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.