ANNONS
Annons

Fungerar analoga objektiv på digitala systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG78

Aktiv medlem
Kanske en typisk nybörjarfråga men jag får olika uppgifter. Jag har ett objektiv Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC-II och kameran blir en 30D.

Jag ska inhandla ett betydligt bättre objektiv så snart som möjligt, men det vore bra om jag kunde använda detta i en månad istället för att köpa något skräp under tiden.

RG78 skrev:
Kanske en typisk nybörjarfråga men jag får olika uppgifter. Jag har ett objektiv Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC-II och kameran blir en 30D.

Just för Sigma objektiv är det svårt att veta säkert. Hur gammalt är objektivet?

Canon har uppenbarligen ändrat/utökat sitt protokoll för kommunikation mellan kamera och objektiv genom åren. De har dock sett till att alltid vara bakåtkompatibla med alla sina egna äldre EF objektiv, men det har gjort att en del äldre objektiv från tredjepartstillverkare, som Sigma, inte fungerar med nyare kameror. Det verkar främst vara Sigma objektiv som drabbats av detta, vad jag vet så har andra tillverkare som Tokina och Tamron inte drabbats.

Om du har möjlighet så ta med objektivet till butiken och be att få prova, men du bör nog ta ganska många bilder och med olika tider, bländare och brännvidd för att bli övertygad om att det fungerar.

/Anders

när blir ett objektiv analogt/digitalt ? :D

Sigma har många problem med sina äldre objektiv, dom kan kräva en "chippning"

Hur det är med ditt objektiv kan jag inte svara på , men ett tips är att ta med objektivet till den handlare du har tänkt köpa av och testa optiken på den kameran :)

/Adam

Objektivet är ungefär 3 år. Misstänker att det krävs ett chips byte för att det ska fungera...och eftersom det kostade typ 660 kr exkl moms så blir det nog till att köpa ett nytt objektiv istället.

RG78 skrev:
Objektivet är ungefär 3 år. Misstänker att det krävs ett chips byte för att det ska fungera...
Själv så äter jag mest lantchips, den med gräddfilsmak & nåt chipsbyte är inte aktuellt för mig:)

Ta kontakt med Zieger teknik som har service för Sigma, dom kan säkert hjälpa dig om det blir aktuellt med chippning...

//Larsa

Ziegerteknik är inte längre ansvariga för Sigma och är ovilliga att svara på frågor.
Kontakta istället www.turascandinavia.com för en komplett lista på Sigma till EOS.
Övriga kameror ska enligt Tura fungera med alla Sigma.

Göran

och en sak till:

Digitala eller analoga objektiv är "analoga" dvs samma sak även om fabrikanten påstår att de lanserat en ny serie som ska "passa" digitala kameror bättre rent optiskt.
Vad som krävs är att gluggen har hög upplösning (=skärpa+kontrast). Högre för finkornig film eller täta pixlar i censorn.
Tillverkarna utvecklar nu digitalkameror där signalprocessorn ska korrigera för optikens fel, sk. abberationer och distorsioner. Detta skulle innebära att optik för digitalt bruk kan tillverkas med lägre krav, dock med tillräckligt hög upplösning för censorn den är avsedd för.
Objektivets kopplingar/kontakter har inget med analogt/digitalt att göra.
Själv använder jag gamla gängade Takumarer eller Fujinoner till både A och D, helt utan kopplingar (adapter krävs).

Göran

Kör själv med Pentax-grejor sen 25 år och deras gamla analoga supergluggar funkar pefekt på digitalaren.Man kan komma över superoptik för hundralappar begagnat.Det är det enda märket som har full kompabilitet,även för gamla skruvgluggarna!(Med adapter då förstås)
Jag fattar inte varför fler märken har gjort så,men det kanske blir för komplicerade och dyra hus.Å andra sidan så säljs ju fler nya plastgluggar,fyllda med känslig elektronik för skakreducering,AF mm.

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar