ANNONS
Annons

Fundersam om bländare...?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Funderar på att köpa "Sigma EX 50-500/4,0-6,3 DG APO HSM". Surfade runt lite för att se lite bilder tagna med denna och hittade dessa bland annat:

http://www.pbase.com/ricciardi/rio_motogp_2004_day3

Blev lite förvånad när jag kollade på Exif-datan på vissa av dom (de med cyklar i full fart). Det står att de är tagna i 500mm-läget men med f/5.6. Trodde det objektivet bara klarade f/6 i fullzoomat läge, eller har jag fattat nåt helt fel??

Objektivet ljuger för att autofokusen skall fungera. Således rapporterar den bara in f/5.6 till kameran, men den fysiska öppningen är f/6.3

Jeppe skrev:
Objektivet ljuger för att autofokusen skall fungera. Således rapporterar den bara in f/5.6 till kameran, men den fysiska öppningen är f/6.3

Får man fråga varför det är på detta viset? Känns som att någonstans har ett dåligt designbeslut blivit taget.

henq skrev:
Får man fråga varför det är på detta viset? Känns som att någonstans har ett dåligt designbeslut blivit taget.

Kameratillverkarna måste väl ha en gräns någonstans, för när dom tycker att AF fungerar tillförlitligt. Canon har satt sin till 5.6 utom på 1D serien där AF är så pass bra att dom släpper igenom objektiv med bländare 8.

Nu ligger ju bländare 6.3 mitt emellan, och då tycker väl Sigma att AF trots allt fungerar tillräckligt bra, och rapporterar därför 5.6 till kameran, för att den ska kunna vara i bruk.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar