Annons

Funderingar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders 83

Medlem
Hej
jag har funderat ett tag på att köpa en ny lins då ett macro då jag tyker det är skoj att fota saker på nära håll!
nu har jag
Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED
komer jag märka skilnad om jag köper tex en Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Pentax AF
har en pentax k100d super.
är väldig ny på detta?

Ett lite billigare alternativ än en macro-glugg kan vara att köpa en +3 försättslins till ditt 55-200-objektiv. Du flyttar fram närgränsen och kommer närmare ditt motiv. Jag har faktiskt ägt den kombinationen ( K100D, 55-200 och en Hoya +3 försättslins) och det var väldigt roligt att leka runt med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Försättslins

har tittat lite på det med, hörde mig för lite om när bild linser men tyckte jag fick ganska negativ respons när jag hörde mig för om det.
sen är jag lite suget på ett till objektiv.
men om man köper ett Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 som är det jag är intreserad av kan man använda det till annat en till macrofotning fota lite mer alment som bygnader personer osv eller funkar det bara till närbilder!? hopas jag skriver så man förstår vad jag vill får fram är väldigt grön inom detta

Visst kan du använda Sigman till annat, men en grej med makro är att fokuseringen brukar vara lång så autofokus kan bli lite långsammare. Sen om fokus står på tex 3dm och du låter kameran fokusera på oändligt ser inte Af sensorn nån kontrast och kan slå lite mellan ändlägena. Sen blir det skarp oxå...

tack för det snabba svaret käns viktigt att fråga lite innan man köer något skulle känas dumt att köpa någåt så past dyrt om det bara hade funkat till en sak!!

tar inte jättemycket med macro men har själv en raynox 250 till da55-300 och det funkar väl hyffsat om man tar sig lite tid.
funkar bäst upp till 200mm vid högre mm så bli det väldigt kort skärpedjup och det hjälper knappt att höja bländartalet,
närgränsen vid 200mm kanske hamnar på ca20-30cm vilket kanske är i närmsta laget.

Har den även till fa50/1.4,
en sony a200 med 70mm och det funkar bra.

Visst kan du använda Sigman till annat, men en grej med makro är att fokuseringen brukar vara lång så autofokus kan bli lite långsammare. Sen om fokus står på tex 3dm och du låter kameran fokusera på oändligt ser inte Af sensorn nån kontrast och kan slå lite mellan ändlägena. Sen blir det skarp oxå...
Jag uttryckte mig lite vagt.
Kollade precis DA18-55, fokusringen går att vrida ca 90 grader(Sigma 18-50/2,8 mindre) och makrogluggen FA50/2,8 makro gå att vrida ca 300 grader...Fördelen är att man kan fininställa skärpan manuellt...
Autofokussensorn ser samma sak som du i sökaren, så ser du bara sudd så ser inte AF sensorn mer. När den då söker kontrast(som bestämmer om det är skarpt) kan fokuseringen gå åt fel håll och vända innan den hittar skärpan/kontrasten.

På längre avstånd är(kvalitets) makroobjektiv oxå skarpa, jag gissar att det är svårt att hitta nåt skarpare runt 70mm än Sigma 70 makro, åtminstone på bländare 2,8, Pentax DA70/2,4 är fin oxå. Vissa zoomar kan nå riktigt bra skärpa oxå om du bländar ner till 4 eller 5,6.

vill tacka alla som har givit mig råd och åsikter:)
jag har nu i alla fall köpt ett stycke Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 lika bra att passa på man vet alldrig när man har pengar nesta gång :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar