Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar Pentax K-5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ixeofors

Medlem
Hallåj!

Har reggat mig på nytt här på Fotosidan efter några års vilande från fotointresset.

Nu har jag sålt min gamla Sony A300 och letar därmed efter en bättre ersättare. Jag sneglar en del på Pentax K-5 som verkar rätt intressant. Mitt största krav på min nya kamera är en stor, ljus och fin sökare, då jag kommer använda en hel del äldre objektiv utan autofocus.

Har inte haft möjligheten att titta och känna så mycket i butiker då det är dåligt utbud på hemorten.

7-8000kr går väl min gräns på vad det får kosta, jag gillar Sonys kameror, men deras nya använder bara EVF och det vill jag inte ha!

Så lite tips och ideer mottages tacksamt!!

Mvh
Ronny

Köpte själv en K5:a efter att ha kört FF innan (Nikon d700 och därefter Canons 5dmk2). Tycker att sökaren på K5:an är bra och ljus, men det är klart att du inte får samma enorma sökare som på FF. Kameran i sig är underbar och jag är glad att jag tog steget.

Här har du mer info: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/4

K-5 är en mycket bra kamera och du kommer inte bli missnöjd men titta för all del på Nikon D7000 också. Samma fina sensor i både D7000 och K-5, fin och ljus sökare och lite bättre AF system i D7000 än K-5.
Pentax å andra sidan har en bättre väderskydd som är i klass med Nikons allra dyraste proffshus samt inbyggd stabilisering som gör underverk även för gamla, fasta gluggar. Bägge 2 ligger i ditt budgetklass, tänk också på att det finns lite mer objektivutbud från tredjepartstillverkare till Nikon än det finns till Pentax.
Lycka till.

Tack för alla tips hittils!

Tack för länken Bofoto, det var nyttig läsning. Men nu blir jag lite mera fundersam, ska man behöva lägga ner tankarna på att kunna använda sina gamla objektiv? Om man inte blir rik och kan köpa fullformat.
Hoppas på att få känna lite på K-5 på fredag iallafall.

I fredags begav jag mig till en butik som jag hoppades skulle ha k-5 hemma! Och med lite tur hade dom en hemma! Efter att jag fått känna lite på den så var det inget att tveka på, så jag slog till.
Så nu är man pentax ägare! :)

Ett dygn och ca 150 bilder senare så är man helnöjd så här långt. Nu är lite skydd m.m beställt , bara vänta på leverans. Och hålla utkik efter fina objektiv till bra pris!

Vill nån vara söt och titta i min kamerväska och berätta för mig om pentaxobjektiven jag har passar på ett digitalt pentaxhus? I så fall vilken adapter ska jag ha? Kommer jag att få fokusconfirm och exifdata?

Vill nån vara söt och titta i min kamerväska och berätta för mig om pentaxobjektiven jag har passar på ett digitalt pentaxhus? I så fall vilken adapter ska jag ha? Kommer jag att få fokusconfirm och exifdata?

De kommer att passa direkt utan adapter på Pentax digitala hus om de har bajonettfäste, dvs inte M42-gänga. Alla M-serie objektiv skall ha bajonett, och det är ju sådana du har i din kameraväska. Adapter behövs bara för objektiv med M42-gänga. Du får fokusconfirm och exifdata för exponeringstid och brännvidd (om du matar in denna i kameran sedan du monterat objektivet). Bländaren får du dock inte exif för. Observera att du måste aktivera "Tillåt bländarring" i kameran för att det skall fungera bra. Du ljusmäter då i M-läget genom att trycka på grön knapp, kameran ställer då själv in tid efter inställd bländare på objektivet. Antiskak får du ju också :)

De kommer att passa direkt utan adapter på Pentax digitala hus om de har bajonettfäste, dvs inte M42-gänga. Alla M-serie objektiv skall ha bajonett, och det är ju sådana du har i din kameraväska. Adapter behövs bara för objektiv med M42-gänga. Du får fokusconfirm och exifdata för exponeringstid och brännvidd (om du matar in denna i kameran sedan du monterat objektivet). Bländaren får du dock inte exif för. Observera att du måste aktivera "Tillåt bländarring" i kameran för att det skall fungera bra. Du ljusmäter då i M-läget genom att trycka på grön knapp, kameran ställer då själv in tid efter inställd bländare på objektivet. Antiskak får du ju också :)

Tack så hemskt mycket för svar! Så med andra ord så behöver jag ingen adapter och det är bara att köra på :) men kan man inte köra bländarprio bara? Mäter inte kameran ljuset om man kör på bländarprio? Eller har jag missat nåt?

Phool, du måste skoja med oss? Först en chockerande switch från Nikon till Canon och nu lite köpsug efter en Pentax digitalare? ;)

Phool, du måste skoja med oss? Först en chockerande switch från Nikon till Canon och nu lite köpsug efter en Pentax digitalare? ;)

Neeee inte på det viset ju, jag vill bara kunna använda mina gamla pentaxgluggar också :) har tänkt på det länge faktiskt.

men kan man inte köra bländarprio bara? Mäter inte kameran ljuset om man kör på bländarprio? Eller har jag missat nåt?

Tyvärr inte om inte objektivet har ett A-läge på bländarringen, och det har inte M-seriens objektiv (har jag för mig). Så det är i stort sett enbart manuellt läge som funkar.

Lycka till!

I fredags begav jag mig till en butik som jag hoppades skulle ha k-5 hemma! Och med lite tur hade dom en hemma! Efter att jag fått känna lite på den så var det inget att tveka på, så jag slog till.
Så nu är man pentax ägare! :)

Ett dygn och ca 150 bilder senare så är man helnöjd så här långt. Nu är lite skydd m.m beställt , bara vänta på leverans. Och hålla utkik efter fina objektiv till bra pris!
------------------------------

Lycka till med nya Pentax K5-an! Jag har haft min ett år nu och har blandade erfarenheter. Naturligtvis är det en hälig kamera, och annat kan man väl inte vänta sig av ett "flaggskepp" från anrika Pentax...?!

Bortsett från att jag var rejält ringrostig som fotograf i allmänhet och när det gäller systemkameror i synnerhet (som förklarar en del missar jag gjort) så drabbades jag av att få ett måndags-exemplar.

Först kom det in en massa damm under lcd-n sen ramlade objektivknappen bort....hela tiden har den då och då låst sig så jag måst ta ur batteriet för att "låsa upp" och kunna fortsätta fotandet. Nu är den på garantirep för att spegeln låste sig i uppfällt läge.... Jag hoppas din K5a är bättre ihopskruvad! (och att jag får ettt nytt kamerhus istället för det måndagsex jag haft).
Det där med dammet är en känd svaghet som de bör ha åtgärdat nu mvh Leif

------------------------------

Lycka till med nya Pentax K5-an! Jag har haft min ett år nu och har blandade erfarenheter. Naturligtvis är det en hälig kamera, och annat kan man väl inte vänta sig av ett "flaggskepp" från anrika Pentax...?!

Bortsett från att jag var rejält ringrostig som fotograf i allmänhet och när det gäller systemkameror i synnerhet (som förklarar en del missar jag gjort) så drabbades jag av att få ett måndags-exemplar.

Först kom det in en massa damm under lcd-n sen ramlade objektivknappen bort....hela tiden har den då och då låst sig så jag måst ta ur batteriet för att "låsa upp" och kunna fortsätta fotandet. Nu är den på garantirep för att spegeln låste sig i uppfällt läge.... Jag hoppas din K5a är bättre ihopskruvad! (och att jag får ettt nytt kamerhus istället för det måndagsex jag haft).
Det där med dammet är en känd svaghet som de bör ha åtgärdat nu mvh Leif

Tackar! Jo jag är väldigt ringrostig själv, och inte någon jätteduktig fotograf heller men jag hoppas på att kunna utvecklas i mitt intresse med hjälp av denna kamera. Det är trist med måndagsex och jag hoppas verkligen att min k-5 inte kommer strula så!

Några andra som upplevt kvalitetsbrister på sina K-5:eek:r?

Leif: är du säker? Kör mitt manuella Carl Zeiss i Av-läge och det verkar exponera korrekt.

I Av-läget fungerar det fint, men man får bara tillgång till full öppning, vilken bländare man än väljer på objektivet. Objektivet bländas aldrig ner i det läget. Däremot sker nedbländning i M-läget, och man har full tillgång till alla bländarvärden. M-serien har heller inte A-läge.

Jag kollar själv på systemkameror för fullt just nu och har varit inne på canons 60D ett bra tag, men tvekade mest pågrund av att den kändes lite för klumpig och att jag kanske inte riktigt gillade utseendet...men så fick jag för mig att kika lite på pentax modeller, vilket jag inte har gjort innan eftersom den inte finns i de affärer jag har vart inne i. men efter att ha kollat lite på k-5 på nätet så blev jag sjukt sugen på den. det som är lite synd är dock att skärmen väl inte är vinklingsbar? och det kan ju faktiskt komma till använding ibland kanske..sen vill jag gärna känna på den i verkligheten men har inte hittat nån affär i närheten som har den inne.
annars verkar det som en grymt bra kamera, och utseendet tilltalar iaf mig!
Så just nu funderar jag fram och tillbaka på dessa kameror så jag håller på att bli tokig.

De enda gångerna jag verkligen saknar vinklingsbar skärm är vid makro på marknivå på platser där jag inte kan lägga mig ned och i sällsynta fall vid stark sol vid tillfällen man måste anvnda LCD:n (inte ofta). Ibland så är jag t o m glad att det inte fins en "klen" extra led att råka bryta sönder om olyckan är framme.

Hej Rebecca!

Kan bara rekomendera K-5:an! Jag ångrar det inte, den är verkligen liten och smidig. På min tidigare kamera (Sony A300) som hade vinklingsbar skärm använde jag inte den funktionen ofta på dom åren. Så låt inte det avgöra saken.
Så försök hitta någon som har den hemma så du får känna på den!

De enda gångerna jag verkligen saknar vinklingsbar skärm är vid makro på marknivå på platser där jag inte kan lägga mig ned och i sällsynta fall vid stark sol vid tillfällen man måste anvnda LCD:n (inte ofta). Ibland så är jag t o m glad att det inte fins en "klen" extra led att råka bryta sönder om olyckan är framme.

Fotar man djur och barn så är det riktigt bra. Då kommer man ner och slipper bilder tagna ovanifrån utan att behöva gå ner på knäna eller ännu värre.

Jag har en Sony A580 med vinklingsbar skärm och en Olympus E-PL2 utan. Jag använder Olympusen mer men saknar ofta en möjlighet att vinkla skärmen på Olympusen.

Men iom att Pentax (väl) inte har någon sofistikerad autofokus i Live Viewläge så spelar det kanske ingen roll att den skärmen är fast?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar