Annons

Funderingar på kameror.... 7D kontra Canon Eos MK II

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Vad ska jag göra?
Jag kan inte bestämma mig och jag vill få matnyttiga tips nu innan jag ger mig in i skutstriden, för jag SKA ha en ny kamera.

Har försökt kolla lite och jämfört men den största skillnade är väl att MK II är en fullformat och det är inte en 7 D.
Jag klarar mig alldeles ypperligt utan en fullformat egentligen, det jag var ute efter här var att flera som har 7 D kanske kunde skriva några rader vad de tycker jag ska tänka på och vad dom inte är nöjd med.
Ska jag köpa till ett vidvikel?
Hade tänktr 15-85 i såfall då jag tar mycket porträtt?

Nån???

Tack på förhand!
//Carola

Har haft min 7D sedan januari & hunnit ta ca 8000 bilder med den & jag är grymt imponerad av vad den kan prestera, både ute i fält men även till porträtt/studio funkar den kanon, i alla fall för mina behov...

15-85 har jag inte testat MEN enligt många här på FS så ska det väl ett av dom bättre "allroundobjektiven" till Canons croppare.

Nu var det här väl kanske inte direkt något svar på dina frågor men jag kan inte annat än rekommendera denna suveräna kamera!!

Lycka till med kameraköpet!!

/Sladdfantomen

Finns bara en ny Mark II fullformat att köpa så det måste vara 5d Mk II hon menar.

Tar du mycket porträtt så är ju 5d Mk II underbar, där spelar t ex 7d:s bättre af och högre hastighet inte så stor roll. Fullformat ger en helt annan dynamik i bilden och du kan mer leka med mindre skärpedjup. Om du väljer att fortsätta med croppad kamera, vilket inte alls är ett dåligt alternativ även om jag är helt såld på fullformat, skulle jag inte rekommendera 15-85 om du skall ha den främst för porträttfotografering. Jag har den gluggen på en 50d och den är verkligen riktigt bra som allroundglugg på kameran. Vid porträtt är det däremot roligare om du kan leka lite med skärpedjup och sånt, och då är det nog roligare med högre ljusstyrka än vad den zoomen kan erbjuda. Egentligen är det nog så som många här på forumet redan konstaterat, att Canons billiga 50/1.8 är ett alldeles fantastiskt bra och vettigt alternativ för just porträtt på en cropkamera.

Om du känner att du klarar dig utan fullformat så kör på en 7'a. Jag plåtar mest mode/porträtt-ish men jag står inte ut med 5'ans (MKII) i mina ögon extremt långsamma af, den gör mig vansinnig. 7'an är en superskoj kamera och jag håller med om att ett 50mm 1.8 är att föredra. Eller varför inte 85mm?:D

Om du känner att du klarar dig utan fullformat så kör på en 7'a. Jag plåtar mest mode/porträtt-ish men jag står inte ut med 5'ans (MKII) i mina ögon extremt långsamma af, den gör mig vansinnig. 7'an är en superskoj kamera och jag håller med om att ett 50mm 1.8 är att föredra. Eller varför inte 85mm?:D

Jag gick från en 40D till 5D Mark II och kan inte alls märka av den "extremt dåliga" AF-motorn som många påstår. Är jag inte alls lika kräsen eller har jag gått från "medel till medel" AF-motor? Enda gången jag märkt av det var när jag fotade på kvällen med ett 70-200/4L USM, och då skyller jag inte allt på huset.

förlåt, väldigt off-topic, men jag var tvungen.

Carola, först och främst tror jag att du behöver fundera ut vad du egentligen behöver. Att köpa något för att det är bra, utan att egentligen ha någon direkt användning för det är bara dumt. Vad fotar du? Sport, bilar, snabba saker? Behöver du ta många bilder per sekund? Då är en kamera som t.ex. 7D mer passande i och med dess bättre AF-motor. Fotar du mycket porträtt, långsammare saker än sport (vilket faktiskt också går alldeles utmärkt om du inte har de allra största kraven) där du prioriterar upplösning och skärpa framför snabbhet? Då är en 5D Mark II det bästa valet.

Jag tycker att du ska tänka efter själv, vad behöver du? Vad är ditt område? Och bara för att du köper en 7D betyder inte det att du inte kan fota porträtt, eller tvärt om, det går alldeles utmärkt att fota sport med en 5D mark II också. Ta en funderare, ingen annan än du vet vad just du har för behov.

Och det är samma sak med objektiv. Vad fotar du mest? Vad prioriterar du, priset, ljusstyrkan, zoom eller fasta gluggar? Är det något du saknar, mer vidvinkel, mer tele, fler ljuskänsliga objektiv? Är priset en avgörande faktor, skärpa eller bekvämlighet (zoomar vs fasta) eller byggkvalité? Ställ de frågorna till dig själv först.

Lycka till!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto