Annons

Funderingar kring skärmkalibrering med Colorvision Spider

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Jag använder Colorvisions Spyder och programvara Photcal för att kalibrera min skärm. Enligt rekommendationerna i programmet skall "luminance" (engelska som jag inte har någon svensk översättning på) hamna på 85-95 Cd/m2. Jag har svårt att komma upp i dessa värden utan att dra på ljusheten väldigt mycket vilket i så fall innebär att svart inte blir svart utan gråaktigt bla. Jag kalibrerar skärmen (Lacie 19IV blue) efter 5000K och gamma 2.2 (val i programmet).
Mina funderingar är som följer: Har jag missat något väsentligt i allt det här med färgtemperatur osv som gör att min kalibrering ev. är konstig? Behöver man inte ta så allvarligt på den här rekommendationen att hamna inom 85-95 Cd/m2?? När jag har tittat på bilder med gråskalor så har jag en bra separation från det ljusaste till det mörkaste.

Tacksam om någon kan reda ut det här för mig.

Thomas

Luminance styr du inte med ljushetsreglaget utan med kontrastreglaget.

Ljushetsinställningen på skärmen styr hur de mörka tonerna återges på skärmen.
Kontrastinställningen hur de ljusa återges på skärmen.
Gamma hur mellangrå toner återges.

När du kör med Photocal skall du först ställa in ljusheten så du får värdet 30 Cd/m2. Då är ”svartpunkten” korrekt.
Sedan ställer du ju in ”vitpunkten” till minst 85 och det styr du alltså med kontrastreglaget.
ISO-standarden säger att den vita delen av skärmen skall lysa med 85-120 Cd/m2. Lägre än 85 så kommer vitt inte att uppfattas som riktigt vitt utan mer som ljusgrått. Du kan också få svårare att se skillnad mellan vitt och nästan, nästan vitt.

Kanske kan det också vara så att din skärm faktiskt inte klarar av 5000 Kelvin?
Det borde den göra men går man under 6000 Kelvin dör en del skärmar vad gäller ljusstyrkan.

Nu har jag vaknat.

Jag vet faktiskt inte hur programmet PhotoCal fungerar, jag använder OptiCal men antar att du gör inställningar för svart- och vitpunkt på samma sätt.

Och det svarta på skärmen skall lysa med 0,3 Cd/m2, inte 30.

Hej

Jag har använt spyder och programmet Optical på min Lacie 22". Lacies kalibrator är dyrare och är mer av en hårdvarukalibrerare och säkert bättre, men verkar bara fungera på Lacies skärmar? Ställt in Svartpunkt: 0,3 candela/m 2 Vitpunkt: 85 candela/m 2, gamma 2.2. Branch standard är ca 5000k, så jag satte den först på 5500k och jag tyckte det blev lite gul-dassigt och läste sedan i boken Adobe Photoshop 7.0 for photographers av Martin Evening (från England) som har en Lacie 22" och där skriver han:

"I would advise choosing a white point of 6500k. You might be guided to choose a whitepoint of 5000k, because this is the color temperature of a calibrated proofing lightbox, but the screen will look rather dull and have a slightly yellow cast, so stick to using a 6500 k white point"

Så jag har precis ställt om den till 6500 k och det gör man snabbt i programmet, får se om jag blir nöjd annars går jag tillbaka till 5500k.

MVH

Omar Brännström på http://sydnet.net/omar

Finns det någon bra guide på nätet hur man fixar färgkalibrering med en spyder? Jag lånade en från jobbet men blir aldeles yr av alla inställningar och profiler.
Tex så kan man ju både ställa white point på skärmen och i programvaran.

Kalibrering

här kommer en länk där det finns PDF:er för kalibrering av Spyder.

Vill bara tillägga att LaCie i verkligheten är en Blå Mitsubishi och några tusen dyrare. Amvänder själv Diamond Pro 2070SB. Håller även med om att Kelvin bör ställas till 6500 om man använder Adobe RGB 1998.

//Robban

Ännu en

When using PhotoCal which is the best combination to select between 5000 and 6500 Kelvin:and 1.8 and 2.2 gamma?

Most computers users don’t have a working understanding of white point temperatures or gamma settings, so these choices are often confusing. In this context gamma simply refers to how light or dark midtone colors will be. Typically Mac monitors are run at a gamma of 1.8 and PC monitors at a gamma of 2.2. Unless you have a specific reason to vary from these standards, then they will simplify your viewing of documents on your chosen platform. White point temperatures are a bit different. Uncalibrated monitors on either platform tend to run very bright (in the range of 9300 Kelvin) and part of the calibration process is to choke them back to a more managable level. 5000 Kelvin has traditionally been the standard for prepress work, but many of us Color Geeks find that a setting of 6500k is actually a better match to images displayed in our 5000k light booths. And users not chained in a dark cellar or color correction studio will find that 6500k is a more reasonable standard then 5000k for use in situations with higher levels of ambient light. So my vote goes for 6500k, and the gamma of your choice.

En annan fundering..
Räcker det med att sätta profilen som default för monitorn eller måste man även välja den som default i photoshop?

\Tomas

Man brukar säga att en Mac har Gamma 1,8 och Windows 2,2 men så enkelt är det inte. Vilket Gamma ett system har beror på inställningarna i datorn. Men det är så att Apple har stat 1,8 som målgamma, det vill säga om du kalibrerar skärmen enligt Apples önskemål skall skärmen ha 1,8. I praktiken ligger de flesta Macskärmar ganska nära 1,8 och Windows ganska nära 2,2. Men två Windowsburkar bredvid varandra kan alltså ha olika gamma. Innan kalibrering alltså.

Spelar det någon roll vilket Gamma man väljer?
För arbete i Photoshop, nej. Bara det finns en profil som berättar för operativsystemet vilket Gamma du arbetar med så kommer visningen i Photoshop bli lika på två system med olika Gamma.
Jag väljer 2,2 eftersom en del skärmar får bättre separation i de mörka partierna med ett högre Gamma.

5000 Kelvin?
Standard i grafiska branchen är att de betraktningsljus man använder för att bedöma tryckarken med skall ha 5000 Kelvin. Men det var innan datorskärmarna kom in i branchen.
I praktiken upplevs det ofta att skärmen ger en något gulare visning om den är satt till 5000 Kelvin jämfört med en originalbild bedömd under ett betraktningsljus. Vad det handlar om är att vi tappar känslan av att färgen är konstant från svart till vitt när vi tittar på en ljuskälla (skärm) med 5000 Kelvin. Därför upplevs det som att det vita är något för gult när medelgrått är neutralfärgat. Trots att skärmen klarar av att ställas in på 5000 kelvin (vilket de flesta inte gör).
6500 K har därför blivit den ”nya” normen.
Vill man köra överkurs kan man sätta sin egen färgtemperatur. Du tittar på ett vitt papper under en godkänd betraktningslampa och justerar färgtemperaturen tills det vita på skärmen har samma vithet. Du kan alltså ha olika inställningar på skärmen för olika papper!

Kör med 6500 K.

smedberg skrev:
En annan fundering..
Räcker det med att sätta profilen som default för monitorn eller måste man även välja den som default i photoshop?

\Tomas

Photoshop känner av vilken profil som är satt för skärmen. Ingen inställning behövs alltså.

mipert skrev:

I praktiken upplevs det ofta att skärmen ger en något gulare visning om den är satt till 5000 Kelvin jämfört med en originalbild bedömd under ett betraktningsljus.

Det är något jag också har upptäckt därför tycker jag 6500K mer liknar det jag ser på ljusbordet.

Tack för alla svar

Tack till er alla för att ni delat med er av kunskapen. En hel del av mina frågetecken är utredda. Jag kan konstatera att det kanske är läge att uppgradera till Optical programvaran istälet för Photocal då den ger lite mer inställningsmöjligheter.
Jag har liksom er haft känslan att 6500K har känts bättre men har utifrån de rekommendationer jag fick från början så har jag kalibrerat efter 5000K. Helt klart är att rekommenadationerna håller på att förändras mer och mer ;-)

Som sagt tack för hjälpen!

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar