Thomas Jågas
Aktiv medlem
Jag använder Colorvisions Spyder och programvara Photcal för att kalibrera min skärm. Enligt rekommendationerna i programmet skall "luminance" (engelska som jag inte har någon svensk översättning på) hamna på 85-95 Cd/m2. Jag har svårt att komma upp i dessa värden utan att dra på ljusheten väldigt mycket vilket i så fall innebär att svart inte blir svart utan gråaktigt bla. Jag kalibrerar skärmen (Lacie 19IV blue) efter 5000K och gamma 2.2 (val i programmet).
Mina funderingar är som följer: Har jag missat något väsentligt i allt det här med färgtemperatur osv som gör att min kalibrering ev. är konstig? Behöver man inte ta så allvarligt på den här rekommendationen att hamna inom 85-95 Cd/m2?? När jag har tittat på bilder med gråskalor så har jag en bra separation från det ljusaste till det mörkaste.
Tacksam om någon kan reda ut det här för mig.
Thomas
Mina funderingar är som följer: Har jag missat något väsentligt i allt det här med färgtemperatur osv som gör att min kalibrering ev. är konstig? Behöver man inte ta så allvarligt på den här rekommendationen att hamna inom 85-95 Cd/m2?? När jag har tittat på bilder med gråskalor så har jag en bra separation från det ljusaste till det mörkaste.
Tacksam om någon kan reda ut det här för mig.
Thomas