ANNONS
Annons

Funderingar kring köpa av systemkamera o objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

angelape

Aktiv medlem
Tänkt mig att köpa en systemkamera och senare en digitalsystemkamera. Men det vore ju bra om objektiven även passar den digitala.
Nån som vet vilken kamera man bör satsa på?
Helst inte en allt för dyr variant till att börja med.

Väljer du canon systemet så funkar alla Ef objketiv till alla eos analoga som digitala.

EFs objektiv som inte är många har en extra klack och funkar bara bra till digitalkameror.

Rent generellt kan sägas, i ditt fall att de flesta märken klarar av det du vill.

Tycker det är en mycket sund inställning, du har. Att skaffa en analog kamera först.

Eftersom jag mestadels känner till Canon-systemet så kan jag bara rekommendera detta, men även Nikon har motsvarande modeller.

För en billig penning kan du nog hitta en bra analog Canon-modell. Typ EOS 30/33. Vill du lägga ännu mindre pengar föreslår jag EOS 500N.

När du sen känner dig mogen för en digital systemkamera, så är 350D en bra modell, som du säkert kan hitta begagnad när du tränat upp dina kunskaper och intresse.

Ps. EF-S Passar intealla digitalkameror, bara 300D, 350DF och 20D (fn.)

Håller med Lars om Canon.
Fick rådet när jag köpte min Canon EOS 50E att köpa ett billigt hus och lägga pengarna på objektiven. Objektiven betyder mer för bilden än kamerahuset. (Vi talar om det tekniska nu, inte om att bilden naturligtvis tas av fotografen...)
Jag köpte därför det billiga huset (vilket faktiskt hade mer rackerier än den lite dyrare modellen). Har inte ångrat det köpet en sekund.
Önskar bara jag hade köpt ännu bättre - och dyrare - objektiv!!!!!
Ska nu gå över till digitalt och det vore fint att ha superlinser som fungerade. (Jag köpte två Sigma-linser och båda har gett upp autofokusen. De går att fokusera manuellt, men det känns inte kul att behöva göra det. Min Canon-lins fungerar utmärkt, men den är lite i längsta laget för det digitala systemet.)
Så: köp ett billigt EOS-hus (begagnade hittar du för en spottstyver) men välj de bästa linser, speciellt de med kort brännvidd, du har råd med!(Utom i det fall att du är speciellt intresserad av motiv som kräver lång brännvidd, förstås!)
/Gitte

Ang. 350DF. Han slant nog på knappen då F sitter bredvid D.

Jag tror alla kameror för konsumentmarknaden som Canon släpper i fortsättningen kommer ha EF-S. De som inte stödjer EF-S är ju 10D och äldre som har 1.5 år + på nacken.

Jodå, men på alla kameror efter 10D så är spegeln mindre vilket gör plats för att EF-S objektiven kan gå längre in i huset. 10D har en vanlig spegel.

Ojoj .. tack för alla svaren :)

Ja de tåls att fundera på.. men jag var inne på att skaffa en bagagnad canon. Har lånat farsans å den var toppen.
Var bara osäker på hur det var med objektiven. De kostar ju en slant å då är det ju trevligt om de kan användas även på en digital variant.

Har en canon s1 is som är toppen men den är inte i närheten av den känsla jag tycker man får med en systemkamera.

Once you go minolta you never go back ;)
Det stämde för mig... körde nikon innan men skrotade det systemet för ett billigt AFhus från minolta...

MEN: Begagnatmarknaden för minolta är i princip obefintlig så om jag nu hade varit tvungen att välja system igen så hade det blivit ett av de 2 större... nikon igen eller canon...

gitte edelman skrev:
Säkert riktigt antagande. Tack!
Tänker just beställa en 350D så jag trodde jag missat något väsentligt! (*torkar svettdfroppar ur pannan*)

Oj.. ursäkta missödet.. Ledsen, inte meningen att få dig att sätta kaffet i halsen ;)

Försök att få känna på olika modeller så du ser om du gillar ergonomi/vikt etc. Bildmässigt är skillnaden marginell mellan de olika systemen. Alla Pentaxobjektiv passar deras digitala varianter av *ist. Utbudet av begagnat är dock mindre än konkurrenternas.

angelape skrev:
Tänkt mig att köpa en systemkamera och senare en digitalsystemkamera. Men det vore ju bra om objektiven även passar den digitala.
Nån som vet vilken kamera man bör satsa på?
Helst inte en allt för dyr variant till att börja med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar