Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring HDRI

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en beskuren och nedskalad variant av bilden. Tyckte att det var lika bra att lägga in den i tråden då jag troligtvis kommer att radera kritikbilden.

Den här bilden togs för att testa hur pass stora kontraster HDRShop pluginen Tonemap klarar av. Jag är grymt imponerad med tanke på att den vita träpanelen vart helt utfrätt samt att panelen under fönstret vart helt svart i den exponering som kameran tyckte var bäst.

Som du säkert ser, så ser bladen nere till vänster lite konstiga ut och det beror på att det blåste ute när bilden togs, bladen befann sig inte på precis samma ställe i alla exponeringarna.

För att verkligen få det här bra krävs ett stabilt stativ. Mitt stativ är lite rangligt så det är svårt att få exponeringarna på exakt samma ställe då jag måste pilla med exponeringen mellan varje bild jag tar.
 

Bilagor

  • hdr2.jpg
    hdr2.jpg
    48.3 KB · Visningar: 358
Kan man inte göra dessa "exponeringar" i datorn? Alltså ta en bild med vettiga inställningar, sedan i bildbehandlingsprogram göra några ljusare och några mörkare...
Sedan är jag inne på att det är olika bländare man ska köra med, men då stämmer ju inte skärpedjupet som någon sa.
Besvärligt det här *s*
 
Att ta en enda bild räcker inte... har du stora kontraster så kommer du att få ytor där enbart vitt och svart dominerar. Överexponerar man till exempel en himmel så blir den helt vit och då är det omöjligt att få tillbaka nån form av täckning vare sig på analog eller digital väg. Enda sättet att få täckning på himmlen är att ta en bild av den med kortare exponeringstid så att den blir mörkare. Men då kan istället problemet uppstå att skuggorna i bilden blir helt svarta. Det är det här problemet man går runt med att ta en mängd exponeringar som täcker in bildens alla ljusskalor och sedan låta datorn beräkna fram en tonkurva som gör att samtliga steg av ljusstyrka representeras i den färdiga bilden.
 
.. och i många fall räcker det med två bilder :)

jag är fortfarande nyfiken på hur det hade blivit jämfört med två bilder (och 8 eller vad det nu var du använde i den senaste).
 
Du får dock hålla dig till tåls tills tidigast ikväll... sitter på jobbet nu *suckar* bara tre dar kvar till semestern nu.
 
det är lugnt, ingen större brådska =) problemet är ju mappern, det behövs en bra sådan. linjär är kass, logaritmisk är bättre, men det pågår ju massa forskning på området.
 
Man kan ju gå ett steg ytterligare och låta kameran ställa in olika avstånd samtidigt som den skannar av olika exponeringar. På så sätt skulle man få en avstånd/exponerings-rymd för att få välexponerade skarpa bilder, för den som så önskar.
 
Det finns en sådan kamera (till fantasipris) vad gäller "oändligt skärpedjup"-funktionen. Se annan tråd!

Till Mac finns programet SupaImage som ska ge ökad upplösning via flera delbilder (som man tar på frihand och därigenom får förskjutnnig mellan exponeringarna.)

Någon som testat det sistnämnda?
 
Testade med endast två exponeringar igår kväll men resultatet vart så dåligt i HDRShop att jag inte ens orkade spara ner det. När jag körde tonemap-pluginen så hade jag en dynamisk vidd på 1:400 ungefär jämfört med ca 1:16000 när jag körde med alla tio exponeringarna. Skall fortsätta testa olika metoder tills jag hittar en som verkligen funkar och blir bra.
 
ph0tech skrev:
Testade med endast två exponeringar igår kväll men resultatet vart så dåligt i HDRShop att jag inte ens orkade spara ner det.


Okej, vilket motiv och vilka bilder provade du med?

När jag körde tonemap-pluginen så hade jag en dynamisk vidd på 1:400 ungefär jämfört med ca 1:16000 när jag körde med alla tio exponeringarna.

Du ska nog inte hänga upp dig på det eftersom skärmen ändå inte har det omfånget. Vilken algoritm använder din tonemapper?
 
Jag använde de bilderna av huset. Testade både delbild 1+5 samt 2+5 men resultatet var ungefär det samma.

Algoritmen heter "Reinhard Tone Mapping" vet dock inte riktigt hur den funkar.

http://www.gregdowning.com/HDRI/tonemap/Reinhard

Såg nyss att jag hade råkat vänt på siffrorna i det dynamiska omfånget i mitt förra inlägg... det skall vara ca 400:1 respektive 16000:1
 
HDR!

Här är mina första försök till HDR bilder :)


Detta är resultatet av tre bilder med 2 ev steg mellan! -2, 0 +2
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=755888&target=_blank


Detta är faktiskt bara en bild men jag har använt mig av rawshooter och gjort fyra bilder av den med exponerings kompensationen med värdena -3, 0, +3 och +3 samt 50 i fyllnads ljus. ganska intressant resultat har inte bestämt mig om jag gillar den :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=755914&target=_blank

Jag har använt mig av photomatix pro för att göra HDR bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.