Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring HDRI

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det var väl med det användningsområdet i tanke som hdr kom till en gång i tiden så vitt jag förstår. Det roliga är juh som sagt att det är applicerbart även på vanlig fotografering.

Jag tror att det här är en teknik som kommer att bli implementerad i hårdvara vad tiden lider.
 
ja, det kommer nog. man kan ju hoppas att till exempel det kommer skärmar och tv-apparater som stöder det också.
 
vet inte om man verkligen vill ha en tv med så hög ljusstyrka. att sitta med svetsglasögon när man kollar på "Monster Garage" är väl inte så praktiskt. :)
 
*garvar*

Jag tror inte det var så Anders menade utan att den skall kunna återge HDR som LDR med bibehållen täckning.
 
nej det menade jag inte hehe, men det hade varit klart tufft att kunna bli bländad osv.
 
om en tv kan gå från svart till klarvitt och är analog ( som de flesta tvapparater fortfarande är) så hänger det väl bara på att skala om omfånget från HDR bilderna till tvns min och max, för man vill ju som sagt inte ha en tv som visar 11EV eller mer utan som ligger på en mer behaglig gräns, och då är det bara insamplingsmaskinen samt resampling av informationen som gäller, på samma sätt som gjorts med bilden som visats innan i tråden.
 
det här med att ändra EV ger väl inte samma resultat som att ändra slutartid?
Kör du det i kameran och inte på en RAW-fil så ändrar ju kameran slutartiden(beroende på läge) motsvarande antal steg som den kompensationen du ställde in.
 
quarc skrev:
Absolut nite så dumt. Jag funderade själv för många år sedan på att sätta sensorn på en kvartskristall så att jag blixtsnabt skulle kunna ta 3-4 bilder, med sensorn lite förskjuten och alltså få högre upplösning. OM man gör så kan man joba med mindre pixlar, vilket är billigare att tillverka tror jag. Dock mer bruskäsliga, men tillbaka till huvudtemat.

Som sagt var lite off topic, men jag ville bara kommentera att Zeiss har denna funktion på en digitalkamera till deras mikroskop, vilket ger den en upplösning på 3900x3090 pixlar.
 
Jag läste någonstans att Fujifilm har en sensor med små OCH stora "pixlar", på så sätt kan dom täcka in ett mycket stort dynamikområde genom att använda de stora pixlarna för ljussvaga partier och de små för ljusstarka, detta utan att får brus.

Skulle denna teknik kanske kunna ge HDRI fast med en exponering?
 
Möjligt. Men man måste ha ganska stor spännvidd för att täcka in från väldigt mörkt till väldigt ljust.

Smartare vore att man hade en fast slutartid på 1 sekund när man kör kameran i "HDRI-läge" men att kameran spar undan informationen i separata bilder vid flera exponeringssteg i en buffert.

Det vill säga den öppnar slutaren och spar ner första bilden redan efter 1/4000 sekunder håller slutaren öppen och spar ner nästa efter 1/2000 osv tills den har spart ner alla "delbilder" upp till en sekunds slutartid.

Det kameran sedan gör är att kombinerar alla dessa delbilder och spar ner det som en hdr på minneskortet.

Detta ger otroliga fördelar. För när vi väl tar in vår raw-hdri i datorn så kan vi där välja vilken exponering vi vill använda. Man skulle även i datorn kunna komprimera ihop den totala dynamiska räckvidden att passa en 8 eller 16 bitars kanal.

Frågan är bara hur det ovanstående skulle te sig om man tar en bild av ett föremål som rör sig.
 
I nästa nummer av "Allt om digitalfoto" verkar det som om de kommer ha med något om det här, alltså att öka det dynamiska omfånget på en bild genom att använda flera exponeringar. Kommer 12:e augusti.
 
ph0tech skrev:
Peter... du har fattat helt rätt.
Vore det inte ballt att slänga av ett enda skott och täcka in alla tänkbara slutartider från 1/4000 upp till 1/5 eller nått sånt där allt bakas in i en enda raw-fil. Sedan när man kikar på bilden så är det bara att välja det man vill skall vara rätt exponerat. Vad jag förstår så finns det även applikationer som arbetar direkt mot HDRI filer och gör det möjligt att jobba med bilden ungefär som med shadow/highlight i PS CS. Det vill säga. Man skulle kunna använda täckningen som skuggorna fick från de "bilder i bilden" som lagrades vid slöare slutartider och samtidigt hämta täckning från de snabba till ytor som annars borde ha blivit utfrätta. Vad jag har lyckats läsa mig till så finns det redan möjlighet att göra allt detta. Men man är då tvungen att ta samma bild med olika exponeringar för att i efterhand bygga upp en HDRI.

Men jag tror inte att den här tekniken kommer att slå stort förens kamerorna själva klarar av att göra jobbet med olika exponeringar.

Den som lever får väl se :)
Detta resultat"slumpande" är testat och genomfört inom konstvärlden,där en massa (trodde dom)duktiga konstkännare till slut valde ut ett av flera,-ett fantastiskt konstverk.Saken var bara den att man hade delat ut panå och färpytsar till konstnärerna- apor,som roade sej med att kasta färg på duken, alltid blir det nåt som duger....
 
walter-g skrev:
Detta resultat"slumpande" är testat och genomfört inom konstvärlden,där en massa (trodde dom)duktiga konstkännare till slut valde ut ett av flera,-ett fantastiskt konstverk.Saken var bara den att man hade delat ut panå och färpytsar till konstnärerna- apor,som roade sej med att kasta färg på duken, alltid blir det nåt som duger....

Måste säga att jag inte fattar ett dyft av vad du snackar om. Vad har det här med min tråd att göra och vad har den med mitt inlägg som du så fint har citerat att göra?
 
njäe inte jag iheller. kan iofs vara att det är måndag morgon som gör en lite trög =)
 
Fuji tog chansen men har inte lyckats

Med F 700:an.
De bästa sensorerna kan redan klara stora kontraster i bilden och om man skulle kombinera dessa sensorer med Fujis tanke om dubbla fotodioder, vilka har olika känslighet, skulle man komma långt.
 
ph0tech skrev:
Jo vanligt exposure bracketing har de flesta digitalkameror som är lite mer avancerade än den allra billigaste kompakten. Men nu är det efterbehandligen vi pratar om. Alltså hur man skall kunna ta dessa tre, fem eller fler exponeringar och merga ihop dem till en enda. Samt att få den pseudoexponeringen anpassad till det spektrum som en LDR (Low dynamic range) bild klarar av, dvs 8 bitar / kanal.

En HDRI (High dynamic range image) har inte dessa 0-255 stegsbegränsningen per kanal som en 8-bitars bild har. Den lagrar i betydligt fler steg.
Problemet är att komprimera denna skala så att man får en så bra exponering som möjligt.

Jag har testat att skjuta med tre bilders exponeringsbracketing men det funkade inte nå bra att konvertera dessa till en HDR-fil. Min personliga reflektion är att juh fler delexponeringar man har desto säkrare kan man utifrån dessa skapa en HDRI.

GOod article here about "Blending":

http://luminous-landscape.com/tutorials/blended_exposures.shtml
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.