Annons

Funderingar kring FA 50 mm f/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeeke71

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa ett FA 50 1.4 och undrar om SR fungerar med detta gamla objektiv,och vill även höra åsikter om objektivet från er med erfarenheter av detta.(på k20)
Tack på förhand...
/Sverker

Visst funkar SR på denna fina glugg.
Fullt öppen är det ett väldigt kort skärpedjup, manuell fokusering rekommenderas för att ha full koll.
Likaledes kan den fullt öppen teckna lite mjukt, särskill i kanterna.
Men nedbländad ett eller två steg är den kanonskarp.
Jag skulle inte vilja vara utan min.

Senast ändrad:
Håller med om att den är mjuk på full bländaröppning, upp till ca 2.8 och jag tycker även att bokehn är ganska "osnygg", tycker min D-FA 100/2.8 macro har betydligt snyggar bokeh och är trevligare för t ex porträtt.

Den nya DA55/1.4 skall ha en mycket trevligare bokeh och är troligen en bättre porträtt glugg än gammla FA 50/1.4...

Skulle dock inte vilja vara utan den...

FA 50 är en väldigt prisvärd glugg (även efter prishöjningen). Jag använder min ofta.

Man skall vara medveten om att den är väldig soft på stora bländare, och den behöver bländas ner till 5.6 eller till och med 8, men då blir den knivskarp. Detta innebär också att objektivet är relativt långsamt att fokusera, p.g.a. den låga kontrasten.

Sedan jag skaffade FA35/2 så har jag använt det mer än FA 50/1.4, mest för att brännvidden ofta passar mig bättre, samt att jag upplever den som skarpare redan från början. Jag har dock inte gjort tester med FA35 som jag gjort med FA50 och FA*85. Skulle jag resa med endast ett objektiv skulle det bli FA35 eller FA50 utan tvekan.

Okej tack för era åsikter,enligt de tester jag har läst så ska det vara som skarpast vid f4 och om man måste blända ner till f8 för att få riktig skärpa så kan jag ju lika gärna köra med kitten
då denna (ALII) är riktigt skarp vid denna bländare.På DP skriver de att redan vid f2.8 är den lika skarp som kitten,är det stora varriationer mellan ex tro?
/Sverker

Jag skall förtydliga.

Den blir betydligt skarpare för varje steg man bländar ner. Vid 2.8 är den riktigt skarp. Förbättringen fortsätter dock hela vägen till F8, men då är den skarpare än det mesta. Jag kan mycket väl tro att den slår kitten vid 2.8.

om man jämför med FA*85/1.,4 Så når den maxskärpa runt 4 eller 4,5

Skall se om jag hittar mina gamla testbilder med FA50

På DP skriver de att redan vid f2.8 är den lika skarp som kitten,är det stora varriationer mellan ex tro?

Photozone har inte testat Mk II versionen av 18-55, bara första 18-55:an och II:an är skarpare.

På frågan om SR-funktionen fungerar så ja, SR-funktionen fungerar med alla objektiv. FA 50 f/1.4:an är inte sååå gammal, den går ju fortfarande att köpa och introducerades i början av 90-talet. Men visst, optikens formula har ju funnits sedan M50 f/1.4 i slutet av 70-talet. (även M50 f/1.4 fungerar för övrigt med SR-funktionen).

Kring f/4 - 5.6 ligger den optimala bländaren för högsta absolut skärpa, men detta kan variera något exemplar till exemplar. Över f/8 riskerar man s k diffraktionsproblem, som i praktiken ger sämre upplevelse av skärpa. (men detta får man med alla objektiv, dock har olika objektiv olika "tak" för bländaren).

Testkarta

Jag hittade och lade upp en del av min testkarta för FA50. Tyvärr hade jag ingen server igång just nu, och fotosidans begränsning gör att bilden är förminskad. Jag tycker ändå man tydligt ser tendensen jag pratade om, att den börjar bli skarp runt 2.8, men det toppar någonstand mellan 5.6 och 8.

(obs detta är endast centrumskärpa, tror aldrig jag mätte kantskärpa på FA50)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1726669&target=_blank

Tack för hjälpen.
Det blir nog en sådan glugg då den käns prisvärd,tycker att det blir lite för mycke pengar för 55 1.4 SDM även om denna har snabbare/tystare af och kamske är skarpare på största bländare.

/Sverker

DA Star 55 f/1.4 är värdertätat, vilket inte 50 f/1.4:an är.
DA Star 55 f/1.4 har dessuom ett nyare MTF-chip i sig vilket gör att den fungerar med distorsions och CA-korrektion i Pentax nya K-7 och kommande Pentax kameror. FA 50:an har det äldre MTF-chippet som inte innehåller lika mycket information.
DA Star 55 f/1.4 har dessutom nyutvecklad optik som verkligen ger skärpa från största bländaren, men framförallt även en mer avancerad bländarkonstruktion som ger snyggare oskärpa i bakgrunden så kallad "bokeh" - för 55:an är gjord för porträtt. 50:an är ju ett vanligt standardobjektiv ursprungligen för 24x36-formatet, medan 55:an är specialutvecklat för APS-C och i praktiken är en APS-C version av Pentax berömda FA Star 85 f/1.4 - som var ett av världens bästa porträttobjektiv på sin tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar