Annons

Funderingar kring att lägga upp fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr P

Aktiv medlem
Har funderingar på att lägga upp bilder då jag har precis fått min ny inköpta scanner att fungera efter lite pul...och håller på att försöka lära mig programen till den.
Under tiden så vill jag höra om det är någon som har hum om storlek och upplösningar som funkar bra på bilder för webben. vill ju att de ska vara någonlunda skarpa utan att ni somnar innan de är uppladdade...:)

tack på förhand!

Det finns en länk på samma sida som uppladdningssidan med rekommendationer.
Jag brukar gör bilderna inte större än 100kB, mellan 50-70 kB beroende på hur mycket komprimering bilden tål och storlek.
Storleken brukar jag antingen gör max 600 pixlar bred för att slippa förstorafunktionen. Vissa detaljbilder kräver dock lite större för att göra sig någorlunda bra på skärmen; då gör jag dem i 1024pixlar breda. För mig som gillar många detaljer blir det oftast det större formatet.

Tack för tipsen Linus!
var inne på min sida och kollade efter de tips som skulle finnas på uppladdningssidan men det enda jag kunde se var de länkar som man har för att skapa album.
Man måste väl inte skapa ett album för att få se den tipslänken? Är ju i så fal lite omvänt.
Eller var det den länken som stod att läsa om förhållningsreglerna för att lägga upp..fast där fanns det ju ingen teknisk information.

Din sida/Lägg till album/Lägg till en bild/mer information om format

Om du ej har album måste du skapa ett. Du behöver dock inte publicera det för allmänheten än.

Upplösningen bör inte ligga högre än 75, hm eller var det 100 dpi då internet/webläsaren inte kan återge högre upplösningar än så.

Jeppe skrev:
Upplösningen bör inte ligga högre än 75, hm eller var det 100 dpi då internet/webläsaren inte kan återge högre upplösningar än så.
Upplösningen är oväsentlig för bildskärmsbruk. Följ bara råden om storlek så blir det mindre förvirring. Det finns inga standarder för bildskärmars upplösning. En 21-tummare går att köra i såväl 2048x1836 eller vad det blir, men även i 512x384 om man har synproblem.

Här är texten från fotosidan:

Du kan ladda upp bilder i formaten JPEG eller GIF.

Din bild kommer skalas om till att passa inom tre format:
150x150 - för förhandsvisning
600x600 - för vanlig visning
1024x1024 - för förstorad visning (orginalformat)

Bildbedömning görs oftast då läsaren ser bilden i vanligt läge, dvs max 600x600. För bästa resultat bör du hålla de bilder du laddar upp inom denna gräns, då den automatiska förminskningen inte alltid ger det bästa resultatet.

Om du inte vill begränsa till 600x600 själv bör du ändå hålla de bilder du laddar upp inom 1024x1024, annars kommer även orginalformatet bli automatiskt nerskalat.

(En funktion för att ladda upp de två formaten separat kommer senare i vår)

pixlar

Hej,
bilden ska vara 72 ppi i upplösning.
Jag tror att om du gör bilderna cirka 500-700 pixlar i längsta sida så blir det nog bra på skärm och tillräckligt stort.

ppi/dpi spelar ingen roll som Jim säger för visning på bildskärm.
Gör du längsta sidan större än 600 pixlar kommer förstorafunktionen aktiveras och bilden blir sämre om man tittar på den utan att förstora.

En skärm har dock ofta en upplösning på runt 70-100 ppi (GIMP påstår att jag kör med 81x81 ppi), även om dagens skärmar får det hela att ändra på sig. I fall man har en bild som är i den upplösningen så kommer ev. utskrift ge en ung. lika stor bild väl?

Det finns trots allt en liten bit sanning i, den nu mycket gamla, "skrönan" om att man "skall" ha 72dpi.

Vidare så finns det ju inget som säger att en webbläsare inte får använda sig av bildens dpi när den renderar bilden.

Skärmen visar bilderna punkt för punkt när det gäller bilder som visas på nätet. Så det spelar ingen större roll vilken upplösning vi använder. Men det skulle bli ohållbart om vad lade upp dem i 300dpi på grund av storleken.

Tack för svar!
Nä, det stämmer i och för sig men det tar längre tid att ladda upp bilden om den är tung.
Tack för tipset om 600 pixlar!

Skärmen visar bilderna punkt för punkt när det gäller bilder som visas på nätet.

Ja, med de vanligaste webbläsarna är det så, men inget säger att det måste vara så. Precis som att du kan välja olika storlekar på bilden så kan du ha något som ändrar bilden efter vilken dpi som skärmen/bilden har...

Så det spelar ingen större roll vilken upplösning vi använder.

Jo, om man skriver ut bilder från nätet, vilket många gör. Man vill inte se en 10x10cm bild på skärmen och när man skriver ut den så är den 1x1cm för att dpi:n inte stämde...

Hampus skrev:
Ja, med de vanligaste webbläsarna är det så, men inget säger att det måste vara så. Precis som att du kan välja olika storlekar på bilden så kan du ha något som ändrar bilden efter vilken dpi som skärmen/bilden har... Jo, om man skriver ut bilder från nätet, vilket många gör. Man vill inte se en 10x10cm bild på skärmen och när man skriver ut den så är den 1x1cm för att dpi:n inte stämde...
Dags för en liten definition :)

Dpi har ingenting med storleken på bilden att göra. Det är bara en information som lagras i headern till vissa filformat, som vissa program kan tillgodogöra sig och använda vid utskrift. På webben används informationen inte öht. Naturligtvis används infon om du tankar hem bilden och skriver ut den. Men vad är det som säger vad som är rätt då? Jag skriver nog inte gärna ut en bild i naturlig storlek från bildskärmen.

jimh skrev:
Dpi har ingenting med storleken på bilden att göra.

På webben används informationen inte öht.

Jag skriver nog inte gärna ut en bild i naturlig storlek från bildskärmen.

Vad dpi är har jag, samt de flesta andra, helt klart för sig vad det är, så det finns inget behov av mästrande.

På webben är det vanligast att dpi:n inte används, men inte uteslutet. Jag erkänner att detta kanske är mer av datavetenskapligt intresse än rent praktiskt, men så är det.

Du skriver inte gärna ut en bild i naturlig storlek från skärmen, men det gör halva svenska folket mer än gärna. "Regeln" skapades inte av fotografer för fotografer, utan av hemsidesnickrare för den breda allmänheten som gillar att skriva ut gif-bilder...

Regeln är alltså ganska fånig, i alla fall när det gäller fotosidan.se, men den har sin funktion...

Hampus skrev:
Vad dpi är har jag, samt de flesta andra, helt klart för sig vad det är, så det finns inget behov av mästrande.
Att du har det tvivlar jag inte på, men det framgår av den här tråden att du inte kan ta för givet att alla andra har det. Ursprungsfrågan handlade om att lägga upp bilder på fotosidan och då vill jag hävda att det av pedagogiska skäl är bäst att lämna ut allt prat om dpi ur diskussionen. För bilderna på fotosidan är onekligen till för att betraktas på skärm. Och gemene man som skriver ut giffar från webben gör det nog från sin webbläsare genom att skriva ut html-sidan. Och då blir bilden lika stor som på skärmen.

Något mästrande handlar det inte om. Om du kände det så ber jag om ursäkt.

jimh skrev:
Ursprungsfrågan handlade om att lägga upp bilder på fotosidan och då vill jag hävda att det av pedagogiska skäl är bäst att lämna ut allt prat om dpi ur diskussionen. För bilderna på fotosidan är onekligen till för att betraktas på skärm.

Verkar som vi har svarat med lite olika personer som läsare i åtanke. Mina texter hade mer den senare delen av diskussionen i åtanke, du tydligen den tidigare...

Vad gäller bilder på fotosidan.se så har du så klart helt rätt i att dpi:n inte spelar någon roll värd att nämnas.

Vad jag nu skulle vila veta är vad det är för någon "förstorafunktion" som SinusLinus talar om.

Hm..här var det fart vill ja lova!:)

Har lagt upp lite bilder..gjorde det enkelt och bara skrev in bredd i pixlar i en ruta på bildpogrammet o sen justera allt automatiskt där efter...ungerfär som P-läget på kameran.:)

Disskutionen här är väl mer på M-läge nivå..vilket är lite för högt för mig. Fast jag är ju glad att jag kan roa er med att få disskutera det mer och lära er själva lite i disskutionen jag starta.

Bilderna blev väl sådär i digital form inte som negativen eller förstoringarna jag har på vissa av bilderna. Kanske beror på att bilderna är tagna med en Nikon kamera och är inscannade med en Canon scanner? (ler intrigant och väntar på att den ständigt pyrande brasan ska flamma upp)
Vänta så att jag kan ducka under databordet innan ni börjar med tårtkastandet...fast det är väl jag som åker på alla som är så hednisk att jag använder produkter från bägge:)

Är Censurerad en vecka nu på bildupplägget och sitter och undrar med tanke på de tristavädret vad ni helst vill se nästa vecka..sommarbilder med grönska eller riktiga vinterbilder ned fint snötäcke och allt?:)

Hampus skrev:

Vad jag nu skulle vila veta är vad det är för någon "förstorafunktion" som SinusLinus talar om.

När tittar på bilder på Fotosidan har du väl sett att på vissa av bilderna står det "Förstora" i nedre högra hörnet. Det är så för att bilderna är i grunden större än 600pixlar på längsta sidan. Sedan förminskar Christers mirakelkod bilden till att bli max 600 pixlar bred, med en liten försämring i förminskningen som följd. Klickar man på Förstora så ser man bilden i ursprungsstorlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar