ANNONS
Annons

Fundering runt kamera+laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Som alla vet så sparar kameran bilden på ett minneskort, smidigt och bra :)

Men ibland så tar man även kort lite mer stationärt, man springer alltså inte runt och flänger. Har ibland velat få bilden direkt in i datorn istället för kamerans TFT skärm.

Alltså så fort bilden är tagen så flyger den upp på laptopens 15" skärm och sparas även på Hårddisken.

jag kan tänka mig att minneskortet är mkt snabbare än Hårddisken på lagring vid tex seriebildtagning, men någon som vet om det är tekniskt möjligt att få datorn som förhandsgranskare direkt när man tagit bilden eller är detta en ren fantasi?

Nej, det är inte ren fantasi. Inte till Canon i alla fall, men jag misstänker att även Nikon och andra har liknande program. Canons programvara heter EOS Capture möjliggör fjärrstyrning av kameran via USB 2.0. Vid stativifierad inomhusfotografering så kör jag kameran helt från datorn och om jag är bara lite mobil så har jag en 3 m USB-sladd sittande i kameran och kör kameran som vanligt, men med lagring direkt på hårddisken.

Vad säger du gosse??

Canon Capture? följer det med i kamerapaketet? (350D) eller tankar man ner det själv?

och när man installerat mjukvaran så kommer bilden upp direkt på skärmen vid fotografering??

stämmer detta så ska jag vända mig mot Japan och knäböja på en matta och tacka dom japanska uppfinnarna!!

Jupps... Kolla in en av de svarta skivorna som följde med EOS 350D. Min skiva heter "Canon DIGITAL EOS Solution Disk V10.0" och på den så står det att det "EOS Capture 1.3" för både Windows och Mac OS.

Installera och tuta och kör. Du kan justera i princip allt utom programratten från datorn.

När vi tog skolfotot för någora veckor sedan använda sig fotografen av en Canon och körde upp bilderna på laptopen som ni pratar om. Vi bad faktiskt honom ta en bild på ett av våra minneskort så egentligen hade vi inte behövt köpa något skolfoto. hehe, tänkte bara förmeddla att det tydligen används av de lite mer proffsiga med. Vad är fördelen med detta egentligen, mer än att man får ser bilden på en större skärm?

Fördelar

Fördelen med att få upp bilden direkt på skärmen är, förutom det uppenbara att det är lättare att se eventuella misstag på 17" än 2", att bilden kan katalogiseras direkt.

Företaget jag jobbar åt som skolfotograf har ett egenutvecklat skalprogram som ligger i datorn. I programmet finns skolans alla klasslistor, så när man fotograferar gör man det under respektive klass och vid proträtten under respektive person. Namn, talongnummer adress och hela kittet kopplas alltså direkt mot dig som person! Dessutom kan man lägga till en massa info om det skulle vara nödvändigt.

Då skolfotografering är ett väldigt säsongsbetonat arbete och som det beskrivits i andra trådar inte alltid bedrivs av fotografer med tonvis av erfarenhet kan man även lägga in så att programmet varnar om slutartid/bländare etc ändrats. Det har ju hänt att elever som varit fram och tittat på kameran ändrat på instälningarna också och då är det inte helt fel med den extra säkerheten.

Då "mitt" labb ligger i Malmö och jag far omkring i Dalarna med omnejd innebär det också att alla bilder jag tar (runt 500-600 exponeringar/dag kan brännas direkt på cdskivor och sen skickas in. Vilket ju blir lite billigare än att köra med 1-2Gb minniskort att skicka på posten.

Hoppas det ger lite svar på din fråga!

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar