Annons

Fundering kring panorering på racing

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil Fransson

Aktiv medlem
Har varit på Scandinavian raceway i Anderstorp idag och fotat. Nu när jag sitter och kollar på bilderna kom jag att fundera lite kring panorering. När bilen /mc:n är helt skarp ser det inte ut att gå lika fort som när vissa bitar av bilen blir oskarpa. Att jag tycker så här kan ju visserligen bero på att 75% av alla mina bilder inte är helt och hållet skarpa =).
Hur resonerar ni? Ska bilen vara absolut skarp(förutom hjulen då)?

Jag tycker inte hela bilen behöver vara skarp, beroende på var skärpan sitter så kan det fungera ändå. Typiskt om man försöker panorera en bil eller motorcykel och tar bilden lite snett framifrån istället för helt från sidan så blir inte allt skarpt. För motorcyklar så tycker jag föraren och speciellt hjälmen helst ska vara skarp, för bilar har jag inte funderat så mycket men jag tror att det fungerar sämre om framdelen och vindrutan är suddig.

Jag tror man får se lite från fall till fall om en delvis suddig bild funkar eller inte. Jag har försökt rätt mycket med panorering på senare tid och jag kastar fortfarande bort det mesta då jag inte riktigt är kompis med oskarpa bilder. Om jag vill var någorlunda säker på en användbar bild så tar jag inte alltför långa slutartider utan nöjer mej i princip med suddiga hjul och lite suddig bakgrund.

Emil Fransson skrev:
Har varit på Scandinavian raceway i Anderstorp idag och fotat. Nu när jag sitter och kollar på bilderna kom jag att fundera lite kring panorering. När bilen /mc:n är helt skarp ser det inte ut att gå lika fort som när vissa bitar av bilen blir oskarpa. Att jag tycker så här kan ju visserligen bero på att 75% av alla mina bilder inte är helt och hållet skarpa =).
Hur resonerar ni? Ska bilen vara absolut skarp(förutom hjulen då)?

Det varierar från bild till bil.

JL

Jag känner att jag vill ha skärpa på området kring "cockpit" på hojen. Alltså styre, armar, hjälm och axlar...HELST! Sen är det ju inte alltid man lyckas med det.
Vill jag ha skärpa på större delen av hojen så väljer jag kortare slutartider...men då får man inte lika mkt action. Sen går det ju inte sakta heller när dom kör så det är en avvägning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar