Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funderar på olympus ep1

Produkter
(logga in för att koppla)

akesson

Medlem
Hej! Jag är ny här på forumet och även inom foto överlag. Jag har länge fotat med en kompaktkamera av ok kvalitet och känner nu för att ta steget vidare och lära mig fota med systemkamera. Har kikat lite på systemkameror utan spegelreflex, framförallt olympus ep-1. Dels för storleken, det blir ju inga bilder om jag inte har med mig kameran, och dels för att den verkar ha fått fina recensioner och går att få hyfsat billigt.

Mina frågor är:

Kommer jag sakna att ha sökare när jag fotar med systemkamera (det finns ju ingen på ep1an). Med kompaktkameran använder jag aldrig sökaren, men jag vet inte om det finns stora fördelar när man ställer fokus manuellt eller annat?

Hur stor skillnad är det att gå från en bra kompaktkamera (ca 2000kr) till en systemkamera utan spegelreflex? Vilka är de stora skillnaderna?

Finns det anledningar att instället välja en vanlig systemkamera istället för ep1? Vilka är skillnaderna här?

Hur stor skillnad ser man på bilder tagna med systemkameror av olika märken, ex canon nikon och olympus? Är skillnaderna en fråga om smak?

Vilket objektiv borde jag välja, det med zoom eller pankaksobjektivet? Är det stora skillnader i kvaliten på bilderna mellan dem?

Många frågor, men är det något annat jag borde tänka på eller tänka igenom?

/Jonas

Hej! Jag är ny här på forumet och även inom foto överlag. Jag har länge fotat med en kompaktkamera av ok kvalitet och känner nu för att ta steget vidare och lära mig fota med systemkamera. Har kikat lite på systemkameror utan spegelreflex, framförallt olympus ep-1. Dels för storleken, det blir ju inga bilder om jag inte har med mig kameran, och dels för att den verkar ha fått fina recensioner och går att få hyfsat billigt.

Mina frågor är:

Kommer jag sakna att ha sökare när jag fotar med systemkamera (det finns ju ingen på ep1an). Med kompaktkameran använder jag aldrig sökaren, men jag vet inte om det finns stora fördelar när man ställer fokus manuellt eller annat?
Tja, jag tycker sökaren är viktig, men man påstår att Sony NEX3-5 har så ljustark skärm, att man inte saknar slkaren.

Hur stor skillnad är det att gå från en bra kompaktkamera (ca 2000kr) till en systemkamera utan spegelreflex? Vilka är de stora skillnaderna?
Enormt stor skillnad. Viktigast är sensorn storlek (10-12 ggr större) vilket ger större iso-omfång

Finns det anledningar att instället välja en vanlig systemkamera istället för ep1? Vilka är skillnaderna här?
Det avgör du själv, PEN styrka är att den är liten, men en spegelreflex ger lite bättre prestanda. Om storleken är inte såå viktig -välj spegelreflex

Hur stor skillnad ser man på bilder tagna med systemkameror av olika märken, ex canon nikon och olympus? Är skillnaderna en fråga om smak?
Alla systemkameror gör mycket bra bilder så också PEN. CaNikon klarar 1-2 steg högre ISO.

Urvalet av begagnade optik är stor på Nikon och Canon vilket ger ny perspektiv på fotografering. Till PEN kommer du inte köpa många objektiv.
Vilket objektiv borde jag välja, det med zoom eller pankaksobjektivet? Är det stora skillnader i kvaliten på bilderna mellan dem?
Personligern skulle köpa pankakan, du vill ju ha en liten kamera.

Har du tittat på SONY NEX3? Kostar 5000 kr med pannkakan, och mindre och bättre än PEN

bildkvalitet på ep1 och gf1

Tack för svar!

Har kollat och tänkt efter lite och känner mig ganska säker på att storleken på ep1 passar mig bättre än en vanlig DSLR. Tror även att jag vill ha zoom-objektiv, använder ganska mycket zoom när jag fotar med kompakt för jag gillar hur saker i bakgrunden blir större och bilderna därmed renare/lugnare.

Har inte funderat på NEX3 men däremot har jag börjat läsa massa jämförelser mellan ep1 och panasonic GF1 och börjar känna mig väldigt osäker på vilken jag ska välja! Kanske är fåfängt, men NEX3 känns inte så lockande pga sitt utseende, jag vill gärna ha en kamera som ger mig en bra känsla...

Hur handhavandet av dem och menyer, effekter mm fungerar spelar inte så stor roll, det vänjer jag mig nog vid. Det jag fastnar på är själva bildkvaliten, vad jag får ut när fotat färdigt och ser bilderna i datorn eller utskrivna. Har hittat lite olika jämförelser och tycker det verkar vara stora skillnader utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

På dessa sidor finns jämförelser:

http://www.ephotozine.com/article/Olympus-EP1-vs-Panasonic-Lumix-DMCGF1-12858
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/page32.asp

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCGF1/DMCGF1A7.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1A7.HTM

På porträttbilderna och utomhusbilderna på ephotozine.com är det ju väldigt stor skillnad i färgerna mellan kamerorna, jag kan tycka att den rödare tonen i GF1ans bilder ger en lite vackrare/mjukare/varmare känsla, men om de skiljer sig mycket från verkligheten blir man ju begränsad om alla bilder man tar blir varma... Är det här bara en smaksak eller kan man prata om en kvalitetsskillnad?

Sen så tycker jag mycket verkar tala för gf1an i dpreviews jämförelse, både bilderna på bollen och snäckorna (där det handlar om de automatiska exponeringsinställningarna) och bilden på en växt längst ner på sidan.

Någon som har åsikter om skillnaden i bildkvalitet mellan dessa kameror?

Har haft min Ep-1 en månad och fotograferat en hel del på semestern. Måste säga att jag gillar den.
Förutom högre kvaliteten på bilderna så är kameran i sig väldigt gedigen. Nackdelen är väl att den saknar inbyggd blixt. Jag köpte en separat blixt men har inte behövt använda den ännu.

Jag funderade på en Epl-1 och en gf1 också.

Epl-1 var alldeles för plastig och ful dock.

På dp rewiev så bedömmer jag att ep-1 är bättre i sin komprimering till Jpeg än Gf1. Eftersom jag inte fotat så jättemycket i Raw så fick det fälla avgörandet.

Som komplett pryldåre har jag haft en EP-1, som jag kan jämföra med diverse systemkameror och även en Panasonic LX3. Detta är mina iakttagelser:

–EP-1 är en otroligt trevlig kamera, både hanteringsmässigt, storleksmässigt, utseendemässigt och känslomässigt. Den känns helt rätt, helt enkelt. Byggkvaliteten är utmärkt och formfaktorn är precis lagom. Mindre blir bara svårare att hantera.

–Bildkvaliteten med 17-millimeterspannkakan är okej, men det sker en del rejäla mjukvaruförbättringar för att trolla bort objektivets aberrationer. Ett enkelt 18-55-objektiv för de flesta spegelreflexkameror är mycket bättre.

–Sensorn är obeskrivligt mycket bättre än den i LX3. Det går inte ens att jämföra, vid annat än bas-ISO. Trots att det är en bra bit kvar till en APS-C-sensor av bättre snitt så är skillnaden mot en kompaktkamera enorm. ISO 1600 är inga större problem om man inte är rädd för snyggt brus. Och då är jag en sån som alltid stänger av all form av brusreducering.
Tillsammans med objektivet är den totala bildkvaliteten helt okej, även med mina väldigt kräsna mått mätt.

–Sen kommer vi till nackdelarna, och den absolut största är "shutter lag". Det tar aaaalldeles för lång tid mellan avtryck och att slutaren öppnas (efter att ha stängts, eftersom den är öppen innan man tar bilden). Detta var anledningen till att jag sålde den. Jag vill inte stå och vänta en halv sekund. Detta blir särskilt påtagligt eftersom kameran inbjuder till gatufoto, vilket är extremt svårt när man måste försöka tajma folks rörelser med tanke på fördröjningen.
En bidragande orsak är också den skitlångsamma autofokusen, som dock förbättrades en aning med uppdaterad mjukvara. Dock är det slutarfördröjningen som är värst, vilket konstigt nog nästan aldrig nämns.

–Den optiska sökaren är rätt kass och visar inte var fokus hamnar eller någon som helst information om tider eller bländare. Dessutom har den ingen extraram för parallax-kompensering vid korta avstånd. Ändå föredrog jag den alla gånger framför att stå som ett fån med utsträckta armar och kolla på den lågupplösta skärmen (helt kass också, men inga problem om man bara använder den till granskning av bilderna).

Sammantaget kan jag inte rekommendera EP-1 till en någorlunda medveten fotograf. Den var det första steget i rätt riktning, men missade målet. Panasonic GF1 verkar mycket, mycket bättre. Särskilt med den elektroniska sökaren (som jag dock inte provat). EP-2 har ju en sådan, men om de fixat slutarfördröjningen vet jag inte. Dessutom är Panasonic-objektivet 20/1,7 av allt att döma mycket bättre. Riktigt bra till och med, och därtill så ljusstarkt att det till och med går att få något som liknar kort skärpedjup, utan att skärpan blir helkass.

Slutligen hade jag inte ens funderat på en zoom till en sån här kamera. Det förstör liksom hela vitsen med kamerans litenhet. När andra tillverkare förstått detta, samt att sökare är ett måste, kommer nog marknaden att översvämmas av trevliga kameror. Frågan är när det inträffar.

Tack för svar!

Har kollat och tänkt efter lite och känner mig ganska säker på att storleken på ep1 passar mig bättre än en vanlig DSLR. Tror även att jag vill ha zoom-objektiv, använder ganska mycket zoom när jag fotar med kompakt för jag gillar hur saker i bakgrunden blir större och bilderna därmed renare/lugnare.

Har inte funderat på NEX3 men däremot har jag börjat läsa massa jämförelser mellan ep1 och panasonic GF1 och börjar känna mig väldigt osäker på vilken jag ska välja! Kanske är fåfängt, men NEX3 känns inte så lockande pga sitt utseende, jag vill gärna ha en kamera som ger mig en bra känsla...

Hur handhavandet av dem och menyer, effekter mm fungerar spelar inte så stor roll, det vänjer jag mig nog vid. Det jag fastnar på är själva bildkvaliten, vad jag får ut när fotat färdigt och ser bilderna i datorn eller utskrivna. Har hittat lite olika jämförelser och tycker det verkar vara stora skillnader utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

På dessa sidor finns jämförelser:

http://www.ephotozine.com/article/Olympus-EP1-vs-Panasonic-Lumix-DMCGF1-12858
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/page32.asp

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCGF1/DMCGF1A7.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP1/EP1A7.HTM

På porträttbilderna och utomhusbilderna på ephotozine.com är det ju väldigt stor skillnad i färgerna mellan kamerorna, jag kan tycka att den rödare tonen i GF1ans bilder ger en lite vackrare/mjukare/varmare känsla, men om de skiljer sig mycket från verkligheten blir man ju begränsad om alla bilder man tar blir varma... Är det här bara en smaksak eller kan man prata om en kvalitetsskillnad?

Sen så tycker jag mycket verkar tala för gf1an i dpreviews jämförelse, både bilderna på bollen och snäckorna (där det handlar om de automatiska exponeringsinställningarna) och bilden på en växt längst ner på sidan.

Någon som har åsikter om skillnaden i bildkvalitet mellan dessa kameror?

Klart sämre bilder än NEX3-5 bilder utlagda på nätet. Dubbel så stor sensor gör sitt, bruset är försumbart även vid iso1600. Det är nästan 2 steg...
Nex vinner även pris (5000) och storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar