ANNONS
Annons

Funderar på olika objektiv 1,4D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Här är 2 objektiv som jag funderar över.

Nikon Objektiv Af 50/1,4D (strax över 3000:)
Nikon Objektiv Af 85/1,4D (strax över 12000.-)
Nikon Objektiv Af 28/1,4D (19000:)

Jag förstår inte skillanden...uppnbarligen är det en ENORM skilland med tankte på priset.

Allt pekar på det första, men vad vinner jag på att använda nån av dom andra?
Ibland tar jag kort åt folk och vill ge dom det allra bästa...men SÅ dåligt kan väl inte det första vara.

(ska användas i ridhus där ljuset är lite sämre och på smådjur inomhus...på smådjur faller dock det sista eftersom jag inte kan fota närmare än 85 cm)

Frågan är om dom dyrare är värt pengarna...

Det är himla mycket pengar, men om kvalitén är så myckte högre kanske man ska ta sig en funderare...

Jag har en Nikon 85/f1,8 och den är superskarp. Vid tester har den fått toppbetyg för sin skärpa som den redan har på full öppning och den är bara snäppet sämre än den som har f1,4 i ljusstyrka.

Frågan är ju om du vet vad det är för skillnad på ett objektiv med bränvidden 28mm och ett med 85mm? Vill du få en förklaring på det?

Innan du köper så här fina dyra objektiv bör du nog hitta info om detta med bränvidder här på fotosidan eller via en bok från biblioteket.

Mvh
Daniel

Det beror ju lite på vad du ska sätta gluggen på för hus. Är det digitalt eller analogt?

En annan fråga är vilket arbetsavstånd du vill ha när du fotar hästar. När du svarat på det så kan man lättare ge dig ett vettigt svar.

50mm gluggen passar också jättebra för porträtt om du har ett digitalt hus. Har du ett analogt så är det lite för vidvinkligt om du inte kan ta en lätt förvrängning.

Clouseau skrev:
50mm gluggen passar också jättebra för porträtt om du har ett digitalt hus. Har du ett analogt så är det lite för vidvinkligt om du inte kan ta en lätt förvrängning.

Den digitala brännviddsförlängningen påverkar inte bildvinkeln, så förvrängningen finns där också..

Jag har bara testat 85/f1.4 av de där objektiven, men jag måste säga att den var av toppklass och mycket smakfull att plåta med.

Jepp, det som att kasta pärlor till svin.

...men jag skulle ha stor användning av ett ljusstarkt objekttiv nu när det blir mörkt och har tänkt lära mig under tiden...det jag fudnerade på om jag är dumsnål om jag går på det som kostar strax över 3000.

Det kanske duger åt mig nu, men om ett halvår kanske jag funderar på att skaffa ett av dom dyrare för ett det billigaste inte duger.

Ska kolla upp ebaylänkarna när jag kommer hem...sitter på jobbet nu och ebay är spärrad här :(

(använder D50)

Tack för alla svar...även om jag känner ofantligt korkad ibland...

Du kan ju få det billigare på ebay...
Nya med garanti.
Jag har själv köpt av detta företag. Om du har ett företag så kan dom även skicka utan den tyska momsen.

här

Peter

Edit: Finns visst en gräns för hur långa länkar man får ha här på FS. Men länken ovan är till företagets förstasida, sen kan du ju hitta objektiven du vill ha själv...

Gip skrev:

Tack för alla svar...även om jag känner ofantligt korkad ibland...

Finns inget att känna sig korkad över. Men du måste bestämma dig om du behöver en vidvinkel, en normal eller ett teleobjektiv. Det är inte bara priset som skiljer dessa objektiv åt det är hela användningsområdet.

Man kan ju undra varför 28mm kräver mer glas än 50mm gluggen.

ok att 85mm har mer glas för står jag men att 28mm har det?

Är det så att 50mm är det optimala objektivet vad gäller Glasmängd/ljusstyrk/skärpa.??

Mvh Patrik

Daniel.l skrev:
Finns inget att känna sig korkad över. Men du måste bestämma dig om du behöver en vidvinkel, en normal eller ett teleobjektiv. Det är inte bara priset som skiljer dessa objektiv åt det är hela användningsområdet.

ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att jag behöver 2 ;)...(fast inte samtidigt...*puh* det är mycket pengar...)

Legur Laugar skrev:
Man kan ju undra varför 28mm kräver mer glas än 50mm gluggen.

ok att 85mm har mer glas för står jag men att 28mm har det?

Är det så att 50mm är det optimala objektivet vad gäller Glasmängd/ljusstyrk/skärpa.??

Mvh Patrik

Eller så är det så att vi är berädda att betala med för ett 28 än för ett 50?

Glöm det där med att priset står i rellation med tillverkningskostnaden. Priset är det som tillräckligt många kunder är beredda att betala. Sedan gäller det att tillverka prylen med så stor marginal som möjligt.

Dom tar 260€ för 50/1.4 och 865€ för 85/1.4 inkl. 16% tysk moms.
Troligtvis asienimport eller ngt men det är Nikon orginalgluggar. Jag fick med tre års international warranty. Funkade bra för mig.

Peter

Just bildvinkeln påverkas

Henrik, jag vet inte vad du menar men det är just bildvinkeln som påverkas med "den digitala brännvidsförlängningen. Förvrängningen påverkas ju då givetvis också. Använder du t.ex ett 30 mm objektiv på ett hus med 1,6 crop så får du samma utsnitt som med ett 50mm på ett fullformatshus du få också samma förvrängning av objektet. Denna förvrängning (som uppstår med vidvinkelobjektiv, framförallt på nära håll har bara med bildvinkeln att göra) Givetvis kan distorsion också påverka hur ett objekt som täcket en stor del av bildytan ser ut.

Re: Just bildvinkeln påverkas

Tonyeagle skrev:
Henrik, jag vet inte vad du menar men det är just bildvinkeln som påverkas med "den digitala brännvidsförlängningen. Förvrängningen påverkas ju då givetvis också. Använder du t.ex ett 30 mm objektiv på ett hus med 1,6 crop så får du samma utsnitt som med ett 50mm på ett fullformatshus du få också samma förvrängning av objektet. Denna förvrängning (som uppstår med vidvinkelobjektiv, framförallt på nära håll har bara med bildvinkeln att göra) Givetvis kan distorsion också påverka hur ett objekt som täcket en stor del av bildytan ser ut.

Varför skulle förvrängningen påverkas? Avstånd till "filmytan" är den samma och linserna är dom samma, det enda som händer är att man klipper kanterna lite.
Får du förvrängningar när du klipper bort kanten på dina pappersbilder?

Edit:
Sorry!!! jag läste fel..ser nu att vi skriver samma sak. Ska lära mig läsa bättre :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar