Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Funderar på att inhandla ett Nikon 24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF VR AF-S Zoom-Nikkor
- Trådstartare Knutte K
- Start datum
Bendro
Aktiv medlem
Jag har haft det objektivet ett litet tag nu och jag är helt nöjd med det. Om det är ett bra val till en Dx2 kan jag däremot inte svara på.
Ett par av bilderna jag tagit nyligen:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/429f3483b00d3.jpg
Tagen på frihand med VR på och en slutartid på 1/10 med ISO 1600. Har tagit bort brus med NeatImage.
http://www.fotosidan.se/obj/photo/42a76818da40d.jpg
Ett par av bilderna jag tagit nyligen:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/429f3483b00d3.jpg
Tagen på frihand med VR på och en slutartid på 1/10 med ISO 1600. Har tagit bort brus med NeatImage.
http://www.fotosidan.se/obj/photo/42a76818da40d.jpg
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag har haft det objektivet, men jag tycker inte det håller speciellt bra skärpa. VR är bra när ljuset tryter.
Ingemar Eliasson
Aktiv medlem
Är helt nöjd med mitt 24-120VR. Visst, det är inte det skarpaste objektivet i väskan, men fyller helt klart sin funktion. Skulle objektivet haft allt det, som det uttryckts klagomål på i tidigare inlägg, hade ju självfallet priset varit ett helt annat.
Om man kör digitalt tycker jag inte att man skall avstå från det (objektivet alltså), bara för att skärpa/kontrast inte är "top-notch". Sån't där råder man lätt bot på med Photoshop eller likvärdiga program ändå.
Jag var, i ett svagt ögonblick, på vippen att sälja mitt för en tid sedan. Kom dock på bättre tankar och behöll det, för det är trots allt ett suveränt "allround"-objektiv. (Har överhuvudtaget svårt att sälja någonting! Är det lika för er andra?)
Å tredje sidan,.....om du ändå lägger ut en respektabel summa pengar på ett D2X-hus,....varför "snåla" på optiken?
Om man kör digitalt tycker jag inte att man skall avstå från det (objektivet alltså), bara för att skärpa/kontrast inte är "top-notch". Sån't där råder man lätt bot på med Photoshop eller likvärdiga program ändå.
Jag var, i ett svagt ögonblick, på vippen att sälja mitt för en tid sedan. Kom dock på bättre tankar och behöll det, för det är trots allt ett suveränt "allround"-objektiv. (Har överhuvudtaget svårt att sälja någonting! Är det lika för er andra?)
Å tredje sidan,.....om du ändå lägger ut en respektabel summa pengar på ett D2X-hus,....varför "snåla" på optiken?
dobos
Aktiv medlem
Jag håller med dem som inte gillar detta objektiv. Jag köpte det för zoomomfångets skull, men ångrade mig och sålde gluggen ganska snart efteråt. Skärpan duger på en D70, men jag skulle tro att det blir mer känsligt på en D2X. Det var mest den dåliga ljusstyrkan jag hängde upp mig på - jag trodde att VR-funktionen skulle kunna kompensera för detta (man klarar längre slutartider, alltså) men det vete katten. Inga VR-trix i världen slår stativ.
Nu har jag ett Sigma 24-70/2,8 och det är jag mycket nöjd med. Annars är Nikons 17-55/2,8 mycket bra (säger dom), men dyrt.
//Lasse
Nu har jag ett Sigma 24-70/2,8 och det är jag mycket nöjd med. Annars är Nikons 17-55/2,8 mycket bra (säger dom), men dyrt.
//Lasse
Micke R
Aktiv medlem
Jämför det gärna med 18-200mm som kommer ut på marknaden om ca två veckor. Större brännviddsomfång och bländarvärdet är väl lika om jag minns rätt.
Jag hoppas att det får bra testvärden och VR-funktion är ju utvecklad mer. I så fall kommer jag att köpa det till min D70 men D2x kräver kanske lite mer av optiken.
Jag hoppas att det får bra testvärden och VR-funktion är ju utvecklad mer. I så fall kommer jag att köpa det till min D70 men D2x kräver kanske lite mer av optiken.
Slowfinger
Aktiv medlem
Nali skrev:
Så det hjälper alltså inte med VR som kompensation för dålig bländare? Funderar nämligen på så sätt om det kan vara något att ha då det borde motsvara samma som ett objektiv med bländare 1.8(?), även om skärpan kanske inte är lika bra..
Nej. VR kan aldrig ersätta ljusstark optik. Tänk på att VR bara tar bort skakningsoskärpa. Om motivet rör sig blir det suddigt ändå på de längre tider som VR klarar.
Dessutom får du kortare skärpedjup med ljusstark optik vilket oftast gör snyggare bilder.
Joker
Aktiv medlem
Brejdol skrev:
IF... Internfokusering, så det slipper du.
IF är en sak och 'IZ' något helt annat. Jag gissar att det är det senare som avses och min gissning är att det kan uppstå även med den nya modellen.