Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att byta till Nikon (från Minolta)

Produkter
(logga in för att koppla)

wellah

Avslutat medlemskap
Nu åker min Konica Minolta 7D iväg, jag behöver något mer.... "nörd"vänligt.... 7D:n är ju fin om man inte är skräp själv *skratt*

Jag funderar på D70 elller D80... men den stora frågan är, jag som är van bildstabilisator inbyggt i kamerahuset.... kommer jag bli besviken på en Nikon tro? Det är ju något mkt dyrare med Nikon-objektiv med stabilisator inbyggt har jag sett....

Och om jag nu väljer D70 eller D80.... vad för normalzoom rekommenderar ni? Är kitobjektivet kanske okej... "tills vidare"? (tills man vunnit på Lotto dvs.)

tacksam för svar!
 
måste bara fråga varför du ska byta från KM 7d till nikon D70/dD80? du kommer ju inte märka någon skillnad i bilderna... 7D presterar ju minst lika bra som D80:n...
 
det har att göra med att jag vill ha enklare kamera, som jag förstått det så finns det mer förinställdra program hos nikon... min sambo vill kunna fota, han vet knappt hur man slår på 7D:n ;) och då hade det vart praktiskt med en "enklare" kamera..... 7D:n ger bra bilder om man förstår sig på den.... hehe.... jag vill ha något mer "lättskött" alltså.... elller inbillar jag mig bara?
 
Vill man kunna slå av hjärnan så har du nog redan bland det bästa man kan ha. Kopplingen mellan slutartid och skakningsoskärpa kan ju inga springande gubbar- & bergknappar på kameran hjälpa till med, men bildstabilisatorn i din kamera gör att det är färre situationer där det är nödvändigt.

Nu har jag aldrig använt en 7D, men jag har svårt att föreställa mig att det finns någon skillnad alls mellan hur den och en Nikon är att hantera för en novis, bortsett från bildstabiliseringen. Och där är det ju Minoltan som vinner.
 
jag kanske skulle köpa en kompakt digitalkamera åt karln med andra ord och behålla 7D:n, så han inte är och pillrar i den hela tiden? ;)
 
NU är jag ingen Minolta fantast direkt, men ajg har svårt att tro att Nikon D80 skulle vara bättre ur enkelhets synpunkt...

En fråga till er som har Minolta, har inte 7D ett Autoläge?? där kameran sköter allt? ett autoläge jobbar ju på exakt samma sätt som en kompaktkamera... men hade ajg varit din sambo så hade jag köpt en kompaktkamera (kostar ju inte så mycket idag) och sedan låtit dig pilla med den stora kameran. :) Gör som ni vill, men jag tycker det låter som en synnerligen dyr omväg för att nå samma resultat...
 
wellah skrev:
jag kanske skulle köpa en kompakt digitalkamera åt karln med andra ord och behålla 7D:n, så han inte är och pillrar i den hela tiden? ;)

Precis min tanke också. Det är lite vårare att ta bra bilder med en systemkamera, trots att den är utrustad med motivförinställningar. Oftast för att du inte ser hur bilden blir innan exponeringen. Som glad amatör är det svårare att "orka" lära sig en systemkamera än en kompakt.

Köp en bra och billig kompaktkamera till sambon, så får du dessutom ha 7D:n ifred. =)

Det enda argumentet för att byta system är ju om DU är missnöjd med kameran.

Annars tror jag att det stämmer att t.ex. D80:n är lite enklare i handhavandet än 7D:n. D80 med 18-200 VR så har du täckt upp ett stort omfång och får dessutom bildstabilisering. Det alternativet skulle jag gå för om du nu trots allt bestämmer dig för att byta.

Lycka till!

Ps. Billigast för dig vore ändå att lära din sambo att fota. Då slipper du köpa en kompakt till honom och så kommer han troligen att falla pladask för fotografering (som alla vi andra). Det hela kommer sluta med att han kommer köpa en dyyr och fin kamera för att överglänsa dig. ;)
 
Jag tror jag hittat lösningen, om jag köper ett KM 5D-hus som har mer programlägen åt sambon så kan jag och han dela objektiv?
Äsch vad svårt det är..... jag gillar ju min kamera även om jag känner mig som världens sämsta bakom den.... min kusins canon 350D tog då mkt bättre bilder idag med motsvarande objektiv... det måste alltså va skit bakom spakarna.... typiskt!
 
wellah skrev:
jag kanske skulle köpa en kompakt digitalkamera åt karln med andra ord och behålla 7D:n, så han inte är och pillrar i den hela tiden? ;)
Det tycker jag låter som en utmärkt idé. En kompaktkamera som komplement har man ju alltid nytta av när man inte vill ta med sig den tyngre systemkameran.
 
tycker också att du ska köra för alternativet att köpa en kompaktkamera till sambon och behålla 7D:n... läs lite om hur du sköter en kamera och hur allting hänger ihop. sedan är det bara att köra på. det blir ganska så automatiskt när man kör på typ A (bländarprioritering) och sedan ställa in ISO så har du det klart... inte så svårt :) det blir nog dyrt att byta system och när du ändå inte köper en "bättre" kamera så spelar det ju egentligen inte så stor roll... du kommer nog inte att ångra dig om du behåller 7D och lär dig lite mer om fotograferingens tekniker.

Sedan en KM D5D var ju också ett alternativ men, det blir nog lite dyrt och om sambon ändå itne är intresserad av foto så lär väl du få ta de "viktiga" bilderna...
 
Jag har nyligen bytt från d5d till Nikon d80. Jag kan väl inte säga att jag gjorde det för att jag ville ha en enklare kamera, men väl för att ha en som jag kan lite mer på. Nikonen känns seriös och är en oerhört bra kamera. Tycker att mina bilder blir bättre nu, men det kan bero på att jag också fått finare objektiv.

Hur som helst, är det iaf mer sant än något annat att det är svindyrt att byta. Tänk noga efter först.

Men jag kan säga att jag inte ångrar mig det minsta över bytet, och antiskaken har jag inte saknat nämnvärt ännu iaf.
 
wellah skrev:
jag kanske skulle köpa en kompakt digitalkamera åt karln med andra ord och behålla 7D:n, så han inte är och pillrar i den hela tiden? ;)
Har du testat 7Dns minnesfunktioner? Du kan ju ställa in 1, 2 och 3 som du vill ha dom och låta honom leka med dom andra :)

Jag har funderat lite för skojs skull på vad som skulle vara värt att byta om man av någon anledning skulle känna att t.ex. Sony inte levererar vad man vill ha, och varje gång kommit fram till att jag älskar mina Minoltor alldeles för mycket för att kunna byta ut dom :D
Förhoppningsvis kommer de leva många år till.
 
Kalle_B skrev:
En fråga till er som har Minolta, har inte 7D ett Autoläge?? där kameran sköter allt?
Jo, det finns ett grönt P-läge som jag antar är auto, ska jag vara ärlig så har jag ingen aning då jag oftast bara byter mellan A (bländarval för er som har andra beteckningar) och M.
7Dn är inte gjord för nybörjare och innehåller inget "tjafs" för att göra det lättare för någon som inte kan (inga motivprogram t.ex.), endast det mystiska gröna P-läget :p
 
En STOR fördel med att byta till Nikon (eller canon med för den delen) är att det finns gott om objektiv och tillbehör att köpa både nytt och begagnat.

Utbudet för minolta är ju minst sagt begränsat.
 
Dajo skrev:
En STOR fördel med att byta till Nikon (eller canon med för den delen) är att det finns gott om objektiv och tillbehör att köpa både nytt och begagnat.

Utbudet för minolta är ju minst sagt begränsat.
Jag önskar att folk som inte har koll och/eller inte bryr sig om att tänka slutar skriva sådant.

Vad finns inte orginal till Minolta?
1. Teleobjektiv över 500mm nya (600mm begagnade).
2. PC-objektiv.
3. Ljusstark normalzoom ny (kommer nästa år, CZ 24-70 2.8).
Ja, det var vad jag kom på just nu. Och det som inte finns just nu kommer säkerligen komma när Sony har etablerat sig ordentligt på marknaden och/eller finns från tredjepartstillverkare.

Vilka är "tillbehören" förutom objektiv som fattas?

Dessutom tror jag knappast att någon som funderar på att byta kamera för att den är för avancerad funderar på att investera i extremteleobjektiv som 1200/5.6L för många hundratusen eller kanske ett 24mm tilt/shift för 20000kr.
 
Senast ändrad:
Skulle aldrig köpa in mig i ett system som inte kan erbjuda 1200mm objektiv eller tilt-shift gluggar! nödvändaiga saker för alla! ;)
 
FILM) (Anddje skrev:
Jag önskar att folk som inte har koll och/eller inte bryr sig om att tänka slutar skriva sådant.

Vad finns inte orginal till Minolta?
1. Teleobjektiv över 500mm nya (600mm begagnade).
2. PC-objektiv.
3. Extremvidvinklar för fullformat nya.
4. Ljusstark normalzoom ny (kommer nästa år, CZ 24-70 2.8).
Ja, det var vad jag kom på just nu. Och det som inte finns just nu kommer komma när Sony har etablerat sig ordentligt på marknaden och/eller finns från tredjepartstillverkare.

Vilka är "tillbehören" förutom objektiv som fattas?

Tja...

Surfa in på Cyberphoto och jämför utbudet till nikon och till minolta/Sony.

Surfa sedan till blocket.se och jämför utbudet till minolta/sony

Kika sedan här på fotosidan och jämför minolta/sony med Nikon

Kläm lite på en nikon med AF-S/HSM och försök sedan hitta en sådan till minolta/sony...


Edit: kanske blir det bättre när/om Sony kommer igång rejält med Minoltaprylarna.
Tyvärr verkar det som om dom är betydligt dyrare än sina motsvarigheter hos nikon/Canon.
 
Dajo skrev:
Tja...

Surfa in på Cyberphoto och jämför utbudet till nikon och till minolta/Sony.

Surfa sedan till blocket.se och jämför utbudet till minolta/sony

Kika sedan här på fotosidan och jämför minolta/sony med Nikon

Kläm lite på en nikon med AF-S/HSM och försök sedan hitta en sådan till minolta/sony...


Edit: kanske blir det bättre när/om Sony kommer igång rejält med Minoltaprylarna.
Tyvärr verkar det som om dom är betydligt dyrare än sina motsvarigheter hos nikon/Canon.
Jag har inte sagt att utbudet till Minolta inte är mindre än till Nikon, bara att det till Minolta räcker gott och väl för minst 99% av alla fotografer här på fotosidan iaf.

1. Som sagt så har Sony precis börjat ta över den nedbantade produktionen av Minoltagluggar, och har inte kapacitet att förse marknaden med 200 olika objektiv just nu. Dom klarar som det är inte ens efterfrågan på de som släppts. Det kommer mer.

2. Blocket är knappast världens ledande kameramarknad, det finns gott om grejer att få tag på om man bara anstränger sig lite.

3. Se början av inlägget.

4. Jag är lite avundsjuk på USM, men det är mest häftighetsfaktor, inget som är särskilt avgörande. SSM finns i de objektiv som behöver det mest.

5. Priset är högt ja, men troligen kommer det sjunka, det är inte första gången Sony tar hutlösa priser i början och sedan sänker efter ett tag (se Memorystick t.ex.).

Utvecklingen av alla nya objektiv, som inte är omstylade gamla minoltagluggar, kommer ske hos Zeiss, och är ingenting som Sony kontrollerar, det är t.ex. Zeiss som måste utveckla en ny SSM-motor om det ska användas i fler objektiv.

Det är bara att hoppas att Zeiss vill bevara sitt rykte och gör sitt bästa :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.