Dajo
Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Jag har inte sagt att utbudet till Minolta inte är mindre än till Nikon, bara att det till Minolta räcker gott och väl för minst 99% av alla fotografer här på fotosidan iaf.
1. Som sagt så har Sony precis börjat ta över den nedbantade produktionen av Minoltagluggar, och har inte kapacitet att förse marknaden med 200 olika objektiv just nu. Dom klarar som det är inte ens efterfrågan på de som släppts. Det kommer mer.
2. Blocket är knappast världens ledande kameramarknad, det finns gott om grejer att få tag på om man bara anstränger sig lite.
3. Se början av inlägget.
4. Jag är lite avundsjuk på USM, men det är mest häftighetsfaktor, inget som är särskilt avgörande. SSM finns i de objektiv som behöver det mest.
5. Priset är högt ja, men troligen kommer det sjunka, det är inte första gången Sony tar hutlösa priser i början och sedan sänker efter ett tag (se Memorystick t.ex.).
Utvecklingen av alla nya objektiv, som inte är omstylade gamla minoltagluggar, kommer ske hos Zeiss, och är ingenting som Sony kontrollerar, det är t.ex. Zeiss som måste utveckla en ny SSM-motor om det ska användas i fler objektiv.
Det är bara att hoppas att Zeiss vill bevara sitt rykte och gör sitt bästa
Jag menade inte framtiden utan just nu...
Den som sitter med en Minolta HAR begränsat utbud med objektiv och tillbehör.
Det kanska blir så att Sony spottar ur sig en massa nya trevliga gluggar osv.
Dom kanske till och med sänker priserna rejält.
Med det är inte verklighet idag...
Det är helt enkelt billigare, enklare och bekvämare att ha ett Nikon/Canonsystem IDAG
Jag vill även poängtera att jag tycker att Minolta gör mycket trevliga kameror även om husen inte passar mina händer.