Annons

Funderar nu starkt på att köpa en Canon 350D. Men behöver nu lite mer goda råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kung vise

Medlem
Hej (igen)

Funderar nu starkt på att köpa en Canon 350d + 18-55 gluggen.(som ingår i detta paketet.) På Scandinavian Photo. med 1G minne. 9895kr får jag ge för detta kalaset.

Jag ville haft det andra kittet,med 18-55 och 55-200 gluggarna på, samt BG-E3 (batteri greppet) för 11595kr.(inte minne med i priset) Men det hadde dom inte inne och det kommer att dröja ett tag innan det dyker upp.

Och jag vill ha kameran nu innan jag åker på semester:)

Dom sänkte priset på BG-E3,för att det inte fanns något av de jag ville ha. Så när den dyker upp, får jag pröjsa 1100kr för den om jag vill ha det.(löst)

Är detta ett klokt val att välja paketet med 350D huset och 18-55 gluggen, samt ett 1Gminne.för 9895kr och få köpa BG-E3 för 1100kr när dom får in det.
Och sedan satsa på en lite bättre zoom glugg.

Eller bara Huset 350D 7995kr och gluggen 28-105 3.5-4.5 usm 2795kr.(http://www.scandinavianphoto.se/?15222) Samt minnet 1G, 1100kr. =11890kr blir det för detta.
Och köpa till BG-E3 för 1100kr när den dycker upp

Max 12000-13000kr hadde jag tänkt.
Baaaaa vad göra?????????

Om det är någon som vet var man kan hitta denna kameran med BG-E3 för samma priser eller biligare än scandinavian Photo, i Halmstad-Falkenberg eller Varberg. Får mycket gärna skriva här..

Jag skulle rekommendera D50 och Nikons 18-70/3,5-4,5 eftersom de billiga Canonobjektiven är så sunkiga. Tyvärr gör de inte fina 350D rättvisa.

froderberg skrev:
Jag skulle rekommendera D50 och Nikons 18-70/3,5-4,5
D50 säljs inte i paket med 18-70, den måste köpas separat i så fall och då blir det inte billigt.

D50 har heller inget batterigrepp som tillbehör, vilket verkar vara önskvärt här.

Så det vettigaste är väl att köpa 350D + sigma 18-50/2.8 om man vill ha ett bra objektiv och bästa huset i prisklassen.

Senast ändrad:
Tja batterigrep?

Själv värderar jag spot målning högre, och då är en Canons EOS350D eller 20D EJ svaret.

Fundera om du inte får mera av spot + bättre kit zoom? Själv tycker jag spotmålning används mer och mer. I kniviga situationer så är det toppen.

Gällande BG-E3 så är det tydligen stora problem hos Canon. Finns flera forum som diskuterar detta batterigreppet och dets problem.

/Tor

Batterigreppet till 350D har inte samma problem som det till 20D.

Sen kan man fråga sig hur viktigt det är med ett batterigrepp. Om man prioriterar det som ger bättre bilder så är det objektiv och minneskort.
Objektiven öppnar bildmöjligheten och tillräckligt med minneskort gör att du kan plåta på med högsta kvalitet (RAW).

Spotmätning är rätt överskattat - hur många kan egentligen behärska spotmätning? Dessutom har 350D har utsnittsmätmning som är lika snäv som hos en del kameror med sk spotmätning.

Att jag nämde Nikon D50 är att det finns ett bra objektiv till det (18-70/3,5-4,5). Canon har inte något sådant lagomt objektiv utan då är det dyrare Sigma 18-50/2,8 som gäller. Men då vinner man å andra sidan ljusstyrka som också är viktigt.

Ett objektiv som 28-105/3,5-4,5 USM är utmärkt på en analog kamera menn brännviddsomfånget blir lite tokigt på en 350D tycker jag eftersom du då inte får vidvinkel.

Varför inte ett Sigma 18-125 istället för kitgluggen? Av det jag läst hittils så skall Sigmas glugg prestera bättre än kitgluggen, i synnerhet inom det zoomområde som kitgluggen täcker.

froderberg skrev:
Batterigreppet till 350D har inte samma problem som det till 20D.

...

Spotmätning är rätt överskattat - hur många kan egentligen behärska spotmätning? Dessutom har 350D har utsnittsmätmning som är lika snäv som hos en del kameror med sk spotmätning.

1) Helt rätt.. lite snabb i svaret här. 20D's batterigrep är problembarnet.

2) Överskattad? Snarare underskattad. Det finns situationer där spotmålning är näst intill uunnvärlig.(ursäkta svenskan). Dessutom är spotmålning inte så svårt. Gällande den 9% utsnittsmätningen så är det rätt långt till spotliknande egenskaper efter mitt tycke!

Mvh
Tor

TML skrev:
2) Överskattad? Snarare underskattad. Det finns situationer där spotmålning är näst intill uunnvärlig.(ursäkta svenskan). Dessutom är spotmålning inte så svårt. Gällande den 9% utsnittsmätningen så är det rätt långt till spotliknande egenskaper efter mitt tycke!

Jag tycker det är farligt att säga att spotmätning är oundvikligt. Det sätter griller i huvudet på många nybörjare som ändå inte förstår hur exponeringstekniken fungerar.

Jag har mött många nybörare som ojjat sig över avsaknaden av spotmätning utan att veta vad det är eller heller veta att det finns utsnittsmätning.

Alla kan ju inte köpa Eos 1D heller...

Visst vore det trevligt med utsnittsmätning, men nu finns den inte på någon av Canons konsumentmodeller, så det är till att gilla läget eller byta märke.

Porträtt och scenfoto är de vanliga situationerna frågar efter spotmätning och då funkar utsnittmätningen bra.

Spotmätning är inte oumbärligt (tror det är rätt svenska), i dom flesta situationer används någon form av centrumsmätning/utsnittsmätning. I samma andetag kan man även säga att batterigrep inte är oumbärligt heller. Men spotmätning kan användas i många situationer utöver dom du nämner, bl.a. en hel del knivig situationer inom naturfotografi, men även så banale situationer som då jag idag skulle ta bild av min son i dörröppningen.

Canons proffserier är mycket bra på spot, bl.a. (om jag inte misstar mig) så har dom faktiskt multispot (här kan man möjligtvis börja fundera över nyttan), något som konkurrenterna saknar. Så jag tycker det är mycket märkligt att varken 20D eller 350D inte har spotmätning överhuvudtaget.

Mvh
Tor

Jag har fotograferat runt 50 000 bilder utan att ha tillgång till spotmätning, jag har varken saknat det eller haft några som helst problem med att få rätt exponering.

Man klarar sig alldeles utmärkt utan.

Jag har en 350D. Enligt bruksanvisningen så har kameran tre lägen för ljusmätningen.

1. Evaluerande mätning
2. Utsnittsmätning som täcker ca 9% av sökarbilden i mitten
3. Centrumvägd genomsnittsmätning.

Är inte punkt 2 den s.k. spotmätningen?

Förvirrad?????

Den (punkt 2) fungerar precis som spotmätning, skillnaden är bara att den använder större yta än vad spotmätning normalt använder, 9% istället för 2-3%.

Minita skrev:
Jag har en 350D. Enligt bruksanvisningen så har kameran tre lägen för ljusmätningen.

1. Evaluerande mätning
2. Utsnittsmätning som täcker ca 9% av sökarbilden i mitten
3. Centrumvägd genomsnittsmätning.

Är inte punkt 2 den s.k. spotmätningen?

Ja och nej. Canon skiljer på spotmätning (2-3 procent) och utsnittsmätning (ca 9-13 procent). Men andra tillverkare har vad de kallar spotmätning som motsvarar Canons utsnittsmätning, t ex Leica R.

Det är ju en himla tur att man höll en låg profil i denna tråden.... Nu har man lärt sig något - igen.

sagan skrev:
Den (punkt 2) fungerar precis som spotmätning, skillnaden är bara att den använder större yta än vad spotmätning normalt använder, 9% istället för 2-3%.

Tolkar detta till rätt mycket större yta...

Ja hupp? Vad hände med den här tråden nu LoL :)

spotmätning bra eller dåligt?? jaja vi skiter i det nu.
Jag var intresserad av Canon 350D behövde lite hjälp om det jag skrev.

Har också fått en del bra tipps av er,vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Sigma 18-125 verka vara en trevlig glugg
Men vad tycker ni om man skulle välja Canon Objektiv Ef 24-85/3,5-4,5 Usm. mmm

Jag börjar få huvudvärk :)

24mm ger motsvarande 38mm vidvinkel på 350D, själv skulle jag tycka att det var alldeles för lite.

17 eller 18mm som kortaste brännvidd tycker jag man ska ha på sin standardzoom.

Senast ändrad:
Om det är Canon du skall ha, så måste jag hålla med Kim. 24-85 har för lite vidvinkel. Har dog själv haft denna optiken och den var faktisk en mycket trevlig bekanntskap på både EOS 5 och EOS IX.

Med den återkoppling användare gett på Canons kit zoom, så kan du säkert titta på så kallade piratutgåver och bli lika glad.

Och ... spot är bra! ;-)

Mvh
Tor

Jo det kan jag faktiskt hålla med om att 17 eller 18mm som kortaste brännvidd. låter rätt vettigt.

Men jag har ett dilemma att jag reser på onsdag. Och har den enda bra foto butiken är i Bankeryd (scandinavian photo) som jag har tänkt handla allt i från.
Men dom har knappt inget hemma till Canon 350D i den prisklassen jag hadde tänkt mig.( objektiv)
Om man kollar deras hemsida http://www.scandinavianphoto.se

Ingen som kan hjälpa med bra foto affärer i Halmstad .Falkenberg eller Varberg

Spot ja jäklar ;-)

MvH patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar