Annons

Fullt med små svarta prickar

Produkter
(logga in för att koppla)

Vingklipt ängel

Aktiv medlem
Hej !

jag har precis köpt ett begangnat Tamron 180mm. Jag provfotade gluggen i januaridiset och den funkade fint. Men nu när det blivit sol ljus har jag precis sett något annat.
Det blir fullt med små svarta prickar på bilden. En del mindre dammkorn är också synliga. Jag trodde först det var sensorn men när jag prövade ett annat objektiv var prickarna väck...
Kan det vara damm inne i linsen och hur blir jag av med dem då. Finns någon Tamron verkstad ?
 
Hej !

jag har precis köpt ett begangnat Tamron 180mm. Jag provfotade gluggen i januaridiset och den funkade fint. Men nu när det blivit sol ljus har jag precis sett något annat.
Det blir fullt med små svarta prickar på bilden. En del mindre dammkorn är också synliga. Jag trodde först det var sensorn men när jag prövade ett annat objektiv var prickarna väck...
Kan det vara damm inne i linsen och hur blir jag av med dem då. Finns någon Tamron verkstad ?

Vilken bländare använde du när du såg de svarta prickarna? Jag tror att det är damm på sensorn som du ser. Damm på sensorn syns nästan inte alls om du använder en stor bländaröppning (tex foto i januari diset). Vid stark sol bländar du ner och får en liten bländaröppning och då kommer dammet på sensorn att synas mycket tydligt.

Roine W
 
Vilken bländare använde du när du såg de svarta prickarna? Jag tror att det är damm på sensorn som du ser. Damm på sensorn syns nästan inte alls om du använder en stor bländaröppning (tex foto i januari diset). Vid stark sol bländar du ner och får en liten bländaröppning och då kommer dammet på sensorn att synas mycket tydligt.

Roine W

Tack för ditt svar.
Jag kunde inte riktigt fatta varför det var prickar på bilder tagna med Tamronen och inga med Sigman. Men då är det kanske som du säger.
Jag tror jag får skicka kameran till service då. Jag har försökt blåsa rent sensorn, men det funkar inte.
Henrik
 
Fotografera ett vitt papper med minsta möjliga bländare, förslagsvis med båda objektiven.
Eller ta en blå himmel, om du kan hitta någon, så här års.

Har du skit, och det har du, för det har alla, så syns det då.
 
Nog såg det ut alltid.

Fotografera ett vitt papper med minsta möjliga bländare, förslagsvis med båda objektiven.
Eller ta en blå himmel, om du kan hitta någon, så här års.

Har du skit, och det har du, för det har alla, så syns det då.

Jag testade ditt recept och fy vad jag blev överraskad. Det var inte måttligt med skit på även 30D.
Jag sikcar med en bild.
Och vad gör jag då för att få lös smutsen. Jag har blåst med blåsbelg men inget verkar hända. Skall jag skicka kameran till canon ?
 

Bilagor

  • Fotobloggen2.jpg
    Fotobloggen2.jpg
    3.1 KB · Visningar: 462
  • Fototbloggen1.jpg
    Fototbloggen1.jpg
    6.7 KB · Visningar: 453
Där ser du tydligt var skiten sitter. På den "riktiga" bilden har du haft en större bländare, så där blir det inte lika tydliga fläckar. Men när du vet var de är kan du hitta dem på den bilden också.

Hjälper det inte att blåsa får man svabba. Finns speciella mojänger för detta jobb. Kolla fotohandlarna.
 
Canon-objektiv EF-S 18-200IS

Har upplevt samma sak med ett nytt Canon-objektiv EF-S 18-200IS på min 400D när jag bländar ned till f:18 eller f:20. Kollade på full glugg mot ett vitt papper, inga problem då. Försökte kolla in sensorn, men det är svårt att se något damm eller smuts där. Använde inte skakningssensorn tidigare iom jag bara använder Canon-objektivet EF-S 18-200IS. Rätt mycket efterjobb att ta bort alla dessa mörkgrå till svarta prickar/ringar varje gång. Hur gå vidare?
 
Menar du att du inte använder dammavskakandet i kameran?
Du kan ju börja med det, och se vilken nytta det gör. Problemet är väl nu att bra funktion på antidammjoxet kräver att det alltid är på. Får skiten tid på sig att sätta sig på sensorn är den svårare att skaka bort sen.

Men om det inte hjälper (hjälper helt gör det knappast, men bättrar sig i alla fall), då är det ju sopborsten/skurtrasan som hjälper. I passande utförande...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.