ANNONS
Annons

Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Crop är väl ett utmärkt ord att använda och dessutom globalt vedertaget, kör "crop factor" på Wikipedia. Då ordet har en negativ klang används det inte av kameratillverkarna som av förklarliga skäl vill använda positiva ord i sin marknadsföring. Krassa fotografer däremot har inga problem med att använda ordet.

Såhär lät det när Canons Product Marketing Team satt å spåna:
"Full Frame låter bra, det kör vi på! Men om vi skall sälja en kamerasensor som inte är FF utan 61,5% mindre, hur formulerar vi det som något positivt? Stort är bra, vi DELAR med ett stort tal! Vi delar sensorytan med 2.6 och kallar den för en 2.6x ...kanske lite magstarkt. Ok, vi delar en dimension (höjden eller bredden) med 1.61 och kallar den för 1.6x ...hur låter det? Kanon, det kör vi på! Dags för en öl, vem bjuder?"

Nja, jag tror nog inte att det är Canons marknadsförare som hittat på det där med "1,6x". De brukar väl inte använda något annat uttryck än "aps-c".

Att man använder siffran 1,6 istället för 2,6 är helt enkelt för att det är en användbar siffra. Den gör det t ex enkelt att välja optik för oss som är vana vid systemkameror med 135-film.

Ordet crop är Engelska och betyder typ klippa kort, snagga, hugga av, skära av, bita av tvärt. Används alltså som beskrivning av en 24x36mm bildsensor som man huggt av på mitten, vridit 90 grader och skruvat in i två olika kamerahus. En fullformatsensor räckte till två crop-kameror helt enkelt.

Ordet crop på Engelska betyder oxå säd eller gröda... att det betyder det du skrev var nytt för mig. Blir ju lite mer logiskt än vad jag fick det till med min tolkning :)
Men tackar för förklaringarna... ger mig lite mer förståelse att oavsett vad som är rätt eller fel så syftar crop kamera på en med mindre sensor än det som anses vara fullformat...

Eftersom jag är oerhört nöjd med min kamera och inte vill kalla den "crap" oavsett om det är crop eller inte så misstänker jag att du skrev lite fel i din text och korrigerar lite i fet stil ;-) :)

Ordet canon är också Engelska och betyder skit, smörja, skitsnack. Kanske det du tänker på? En canon-kamera?

Nu återstår att se om det finns någon humor och ironi här eller om man blir hängd....... ;-)

... ger mig lite mer förståelse att oavsett vad som är rätt eller fel så syftar crop kamera på en med mindre sensor än det som anses vara fullformat...
... och med fullformat menar man det som är "normalt" för kameratypen. För en systemkamera som använder samma objektiv som de traditionella analoga systemkamerorna är 24x36mm fullformat, för en Hasselblad är fullformat 60x60. En Hasselblad H4D-40 med sin sensor på 33x44mm är därmed också en crop-kamera (inte crap) trots att sensorn är större än 24x36mm.

Nja, jag tror nog inte att det är Canons marknadsförare som hittat på det där med "1,6x". De brukar väl inte använda något annat uttryck än "aps-c".

Att man använder siffran 1,6 istället för 2,6 är helt enkelt för att det är en användbar siffra. Den gör det t ex enkelt att välja optik för oss som är vana vid systemkameror med 135-film.

1.6x låter bättre än One Third Frame. Olympus slår väl marketingbullshitrekordet när det kallar sin One-Quarter-of-a-Full-Frame för 4/3. Hur kan 1/4 helt plötsligt bli 4/3? Jo såhär: 1-(1/(4/3)) = 25%

1.6x låter bättre än One Third Frame. Olympus slår väl marketingbullshitrekordet när det kallar sin One-Quarter-of-a-Full-Frame för 4/3. Hur kan 1/4 helt plötsligt bli 4/3? Jo såhär: 1-(1/(4/3)) = 25%

De har ju avrundat! Enklare att skriva och säga 1/4 är 28 % eller hur?

1.6x låter bättre? Nääää vem säger 1.6? och vissa kameror är faktiskt 1.5x.

Olympus har r'knat rätt och du fel. Man räknar på ytan och 4/3 är deras bildformat, dvs 4 på längden och 3 på höjden medan ex canon har ett bildormat på 3/2, dvs 3 på längden och 2 på höjden.

Anledningen till deras val av format beror på strålgången i deras objektiv fram till sensorn. Den är mer rak än övriga tillverkares vilket medför bättre optiska egenskaper. Det tråkiga är att sensorn är mindre än APS-C formaten, liten balansgång det där.

/Stefan

Anledningen till deras val av format beror på strålgången i deras objektiv fram till sensorn. Den är mer rak än övriga tillverkares vilket medför bättre optiska egenskaper. Det tråkiga är att sensorn är mindre än APS-C formaten, liten balansgång det där.
/Stefan

Olympus marknadsavdelning: Strålgången är kanon men bilderna är skit, jag röstar för att vi marknadsför strålgången. Taget! Anyone for a beer?

Olympus marknadsavdelning: Strålgången är kanon men bilderna är skit, jag röstar för att vi marknadsför strålgången. Taget! Anyone for a beer?

Försöker du släta över ditt misstag? Hehe

Tror inte riktigt du fattat Olympus marknadsföring eller vill kanske inte fatta den. Titta inte blint på vilken kamera som producerar minst brus, bäst skärpa etc.
Det är som sagt hårfint mellan systemkamerorna redan. Det är andra parametrar som spelar roll.

Tror knappt någon här kan se skillnad på en Olympus E-620 mot din 7D utskrivet på en A4 efter man bildbehandlat likvärdigt i samma RAW konverterare på identiska motiv med likvärdiga objektiv.

/Stefan

Tror knappt någon här kan se skillnad på en Olympus E-620 mot din 7D...

Min tes är att marknadsförare väljer positiva ord, inget annat.

För övrigt är 7D också en crop. Skillnaden mellan din E-620 och min 7D är att jag har dubbelt så många bilder att titta på, den skjuter lite snabbare du vet ;-)

Dubbelt så många oskarpa bilder måste det nog vara, eller har Canon fixat den trasiga autofokusen i 7D? :)

Lätt att skylla på kameran när fotografen gör fel. För en nybörjare är det lätt att sätta en Ferrari i diket ...och skylla på bilen. När det går undan, med en 7D eller en F458, gäller det att hålla tungan i rätt mun ;-)

Min tes är att marknadsförare väljer positiva ord, inget annat.

För övrigt är 7D också en crop. Skillnaden mellan din E-620 och min 7D är att jag har dubbelt så många bilder att titta på, den skjuter lite snabbare du vet ;-)

Har ingen E-620. Jag har en 7D. Kört med flera Canonmodeller sedan -02
Inte bara Olympus som kör positiva ord. De gäller alla märken och företag. På jobbe lär vi oss att bara prata positivt även på saker som egenligen är negativt. Typ istället för att säga "Vad fula kläder du har" så ska man använda "Så annorlunda kläder du brukar ha" eller "Din stil är inte riktigt min stil"

Dubbelt så många oskarpa bilder måste det nog vara, eller har Canon fixat den trasiga autofokusen i 7D? :)

Trasig? Min funkar klockrent. Sen att det blir en del oskarpa beror på att motivet rör sig i en annan riktning mot vad autofokusen beräknat.

Fotade Thaiboxning i helgen. Tog ruskigt många bilder i sekvens. Inte en enda oskarp bild vid full bländaröppning, 8 bilder/s AI Servo. Trots det dåliga ljuset så sänktes inte hastigheten.

Tar jag dock bilder på min son i full hastighet mot mig med bländare 2.8 så lär jag har typ 1 skarp bild av 30 möjliga. Hade jag dock enbart haft 3 bilder/s som på min gamla 400D så hade jag nog haft 0. (Siffror taget ur luften. Inga vetenskapliga tester utfört)

När jag fick min Canon 70-200/4L så fotade jag fiskmåsar som kom flygandes på himlen. Inga oskapra där heller vid bländare 4.

/Stefan

I regel bruker de flesta behälla sin, låt säga canon 450D när de köper en 5D alt så köper man en crop som back-up
Det gjorde jag med min 400D när jag köpte 5D2. Nu samlar 400:an mest damm. Är inte ens en uns av roligt att plocka fram den och fota med. Även fast jag har det mycket kompetenta 60/2.8-macrot som i sig är skitkul att fota med så förtar den dåliga känslan i kamerahuset (jämfört med 5D2 då) nöjet fullständigt. Det är så synd att det objektivet är ett EF-S :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar