Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
haha givetvis finns alla möjliga åsikter.
men som du ser så pratar jag inte vikt och storlek.. jag pratar ju i termer rapphet och ljud/sång..
men även vad gäller rapphet och sång så finns ju säkerligen folk som värderar saken annorlunda än mig - hur galet det än är ;)

Just angående rappheten. Testskjöt en 5d mark2 i butik igår, och satan vad seg den kändes! ;-) Avtryckaren var ju som klister. Kanske borde man kolla upp 1ds mark2 lite mer. Har dock hört nånstans att man får mer bildkvalité om man köper första 5d istället, vad gäller brus med mera?

1ds fördel är ju annars rapp autofokus och en snabbare kamera i allmänhet. Tvärtemot många andra så älskar jag de stora och klumpiga kamerahusen, de ligger perfekt i mina händer samt balansen mellan hus och optik är betydligt bättre.

jo du får nog en bättre sensor/egenskaper med 5DmII,, men det är helt klart mer rapphet i 1DsmII enligt mig. Dessutom en långt mer vuxen kamera.

jag tyckte också att jag sparade en del kronor med 1DsmII.. men beggat är ju inte nytt med full garanit ++

fina hus båda två men segheten i 5Dhusen får jag alldeles hårresning av.

Senast ändrad:
jo du får nog en bättre sensor/egenskaper med 5DmII,, men det är helt klart mer rapphet i 1DsmII enligt mig. Dessutom en långt mer vuxen kamera.

jag tyckte också att jag sparade en del kronor med 1DsmII.. men beggat är ju inte nytt med full garanit ++

fina hus båda två men segheten i 5Dhusen får jag alldeles hårresning av.
Det tror jag med, frågan är om den är så pass mycket bättre? På högre iso är jag övertygad om att den är betydligt bättre, men på lägre iso tror jag skillnaden är marginell.

1ds2 har väl dryga 16 mpix eller så vilket egentligen är irrelevant för mig. Har ägt första 1ds, och trots sina år på nacken så var det en mycket bra kamera. Tyvärr lite för seg och "gammal" om man så säger.

Antar att 1ds2 har i stort sett (om inte exakt?) samma af som 1d2, vilken är grym. Att tro att man får lite bättre detaljåtergivning och kanske något mindre brus med 1ds2 kanske inte är helt orimligt att tro, eller? ;-) Du som äger en kanske kan svara på ungefär hur mycket brus den ger. :)

har inte haft min så länge ännu. har inte ens kört på riktigt höga ISO ännu :)
tror det är snabbare att få svar på nätets alla review,s som florerar.

jag själv fotar som regel på ISO 200-800.. 800 klarar alla de nyare husen galant enligt mig.

jag tillhör ju också det knasiga släkten som gärna adderar "korn" i bilderna för att ge de en mindre "digital släthet" och det äter ju också en del brus :)

vad gäller detaljåtergivningen så är den otroligt fin, i ett härligt brett dynamiskt register,,

jag själv fotar som regel på ISO 200-800.. 800 klarar alla de nyare husen galant enligt mig.

jag tillhör ju också det knasiga släkten som gärna adderar "korn" i bilderna för att ge de en mindre "digital släthet" och det äter ju också en del brus :)

vad gäller detaljåtergivningen så är den otroligt fin, i ett härligt brett dynamiskt register,,

Du har ju fel kamera! En riktigt snabb,slamrande, mekanisk EOS 1 (analog) eller Nikon F4 laddad med Tri-X pressad till 800 ASA är vad du borde ha.

/F

haha, ja då pratar vi fotografi ;)
nej hellre det tama klicket i en Leica M6...

men vad som är diskret och inte är det egentligen mest fotografen själv som avgör.. fotade en 100% främmande Irakisk man idag (med 16-35an) helt uppi ansiktet med min 1DsMII och så länge man uppträder ärligt och socialsmart så är det noll problem. Men visst är det fint om kameran inte ropar ut att den REGISTRERAR.. liksom :lol:

Där ser man, använder sällan över 800 själv. Dock är det skönt att kunna använda 1000 eller liknande emellanåt utan alltför mycket brus. Vad är rimligt pris för en 1ds2 i okej skick, 13' ca?

ja obytt slutare och i "ok" skick.. då är nog 13tusen ca normalt. Många säljs nog lite dyrare också. Finns många förvånansvärt fina exemplar bland dessa hus. Många "1Dshus" används ju främst innomhus..

Okej, tack. Känns som många vill ha ganska mycket betalt. Jag funderar ibland på vem som vill köpa en 1d mkII av Scandinavian för över 13000. Ville ha 6000 för min och fick det. :)

Ville bara meddela att det blir en 5d mark2 med 16gb UDMA-cfkort och eventuellt en 50/1.8. Hoppas man blir nöjd. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto