Jag har hållt på att testa film i evigheter känns det som..utan att riktigt hittat rätt. Förrän ganska nyligen ska tilläggas!
Efter att fram och tillbaka ha testat E100VS, E100G, E100GX, Sensia 100, New Sensia 100, Astia 100, Astia 100F, Provia 100F, Velvia 50 och Velvia 100F har jag nu kommit fram till att det framöver får bli en kombination av Velvia 100F och Astia 100F.
Velvia 100F har ganska hög kontrast, men ändå inte riktigt som E100VS. Det är positivt! Den är skarp, finkornig och har en ganska trevlig färgpalett. Velvia 100F är därför numera min standardfilm för natur.
Astia 100F är en helt underbar film tycker jag. För människor och allmänfoto är detta min standardfilm. När ljuset är lite hårdare använder jag den också till djur och fåglar. Den har rena och lite mer naturliga färger..men jag upplever den definitivt inte som blek. Istället är färgerna klara och kornet är förstås väldigt fint. För naturmotiv saknar jag en del kontrast faktiskt..men när ljuset är lite hårdare är filmen kanon även för detta motivområde.
Bilden nedan är tagen med just Astia 100F under en ganska så solig dag på Odense Zoo i Danmark. För den "nördige": objektivet var ett Tamron 90/2.8 Macro.. ;=)