Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujis och Agfas diafilmer

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:
...om det inte var Valborg de firade så tycker jag det är lite konstigt...
Tja, påskkärringarna kör numera ”trick or treat”.
Traditioner ändras.
Kan bero på att ”Strompsta” ligger nära Norge.

Enda elden som har någon betydelse för mig är påskbrasan.



Synd att Agfa inte ligger bättre till försäljningsmässigt. Men deras marknadsföring har inte varit den bästa i Sverige.
De hade behövt fler kända fotografer än Jeanloup Sieff som säger att de väljer Agfa.

Men det är roligt att se att YFO har mycket röda kartonger i hyllorna med fotopapper.
 
Förr

marknadsförde dom sina filmer väldigt mycket men jag vet inte varför dom slutade med det. Jag skrev till Agfa och frågade varför dom inte marknadsförde sina filmer men jag fick inte ens ett svar av dom! Tycker jag var ganska svagt av dom. kjellsn
 
gitte edelman skrev:

Ska du kolla in en film är du inte betjänt av att kolla in 36 rutor - köp en bunt rullar och se hur det blir med din kamera, din teknik, dina motiv, ditt labb, din scanner, dina papper - dina ögon!

Jo precis! Jag håller på att jobba mig igenom diadjungeln nu, har avverkat Kodak E-serie och snart även Agfas RSX:eek:r...men jag nöjer mig med en rulle av varje sort. Det blir så dyrt annars! Ska härnäst köpa Astia samt Velvia och Prov(i)a dom. ; )
 
Kijana skrev:
Hmm, konstigt. Jag var i Strömstad i helgen, och om det inte var Valborg de firade så tycker jag det är lite konstigt att man tänder eld på en hög med kvistar och ris efter att roddklubben defilerat förbi med facklor. Fyrverkeri var det också.

Valborgsfirandet har vuxit från nada till nåt riktigt stort här i Bohuslän på de 10 år jag bott här, kanske har nåt med invandringen från norrland att göra?

/Larsa, i grunden Ö-viksbo...
 
Nu har jag fotat och scannat:

Agfa RSX 50
Fuji Provia 100F
Kodak E100GX

Mitt högst personliga omdöme:

Agfan gav ett otroligt verklighetstroget intryck. Färgerna är som på riktigt. Tyvärr tycker jag att den var knepig att scanna, eller snarare få rikt?gt skarp. Beror nog på att min scanner (Dual III) inte klarar läsa så tät film. Tror jag.

Fujin gav trevliga varma färger och är lättscannad.

Kodak E100GX gav mycket fina hudtoner och är hyfsat lättscannad. Mycket finkornig. Dyr!

(Har fotat alla filmerna med min Dynax 7 med 50/1.4 på bländare 8 + stativ)

Jag ska testa Velvia 100F kommande vecka. Får se om den är så svårscannad som sägs.

Är det någon som har scanningserfarenhet från Kodak E100VS att dela med sig av?
 
Jag har hållt på att testa film i evigheter känns det som..utan att riktigt hittat rätt. Förrän ganska nyligen ska tilläggas!

Efter att fram och tillbaka ha testat E100VS, E100G, E100GX, Sensia 100, New Sensia 100, Astia 100, Astia 100F, Provia 100F, Velvia 50 och Velvia 100F har jag nu kommit fram till att det framöver får bli en kombination av Velvia 100F och Astia 100F.

Velvia 100F har ganska hög kontrast, men ändå inte riktigt som E100VS. Det är positivt! Den är skarp, finkornig och har en ganska trevlig färgpalett. Velvia 100F är därför numera min standardfilm för natur.

Astia 100F är en helt underbar film tycker jag. För människor och allmänfoto är detta min standardfilm. När ljuset är lite hårdare använder jag den också till djur och fåglar. Den har rena och lite mer naturliga färger..men jag upplever den definitivt inte som blek. Istället är färgerna klara och kornet är förstås väldigt fint. För naturmotiv saknar jag en del kontrast faktiskt..men när ljuset är lite hårdare är filmen kanon även för detta motivområde.

Bilden nedan är tagen med just Astia 100F under en ganska så solig dag på Odense Zoo i Danmark. För den "nördige": objektivet var ett Tamron 90/2.8 Macro.. ;=)
 

Bilagor

  • präriehundar (liten bild).jpg
    präriehundar (liten bild).jpg
    39 KB · Visningar: 168
Ett porträttexempel med Astia 100F (och Tamron 90/2.8 Macro):
 

Bilagor

  • erik (liten bild).jpg
    erik (liten bild).jpg
    35.3 KB · Visningar: 165
Re: Förr

KjellSn skrev:
marknadsförde dom sina filmer väldigt mycket men jag vet inte varför dom slutade med det. Jag skrev till Agfa och frågade varför dom inte marknadsförde sina filmer men jag fick inte ens ett svar av dom! Tycker jag var ganska svagt av dom. kjellsn

Jag har frågat samma sak, och inte heller fått svar.

Angående upphörandet av olika filmer, så var först svaret att de skulle sluta tillverkas, senare att de skulle vara kvar, men nu heter det igen att de ska upphöra. Vi får nog räkna med att de ska upphöra. RSX, APX, OPTIMA, PORTRAIT går i graven.
 
Angående upphörandet av olika filmer, så var först svaret att de skulle sluta tillverkas, senare att de skulle vara kvar, men nu heter det igen att de ska upphöra.

Jag snackade med dem i Fredags och då skulle de iNTE läggas ner. Vad har du hört?

NIKLAS
 
Jonas: Vilka av alla dessa filmer tycker du är mest lättscannad? Astian har jag hört ska vara bra, stämmer det? Jag ska åka iväg på en fotoutflykt som nog kommer att sluka ca. 20 rullar...så det känns värt att köpa en lättscannad film för efterarbetets skull!

Jag kommer inte att fota några människor, däremot mycket inomhusmiljöer (bergrum) med lysrörsbelysning.

Fina bilder för övrigt!
 
Senast ändrad:
Gagarin skrev:
Jonas: Vilka av alla dessa filmer tycker du är mest lättscannad? Astian har jag hört ska vara bra, stämmer det?

Jag har inte hunnit med att scanna så väldigt många bilder från Velvian och Astian ännu. Men det intryck jag har fått är att ingen av Velvia 100F och Astia 100F är speciellt svårscannad. Logiskt sätt ska dock Astian vara den mer lättscannade eftersom den inte är lika kontrastrik som Velvian.

Om du har möjlighet så testa gärna en eller ett par rullar av båda filmerna innan du åker iväg; dels för att se hur de gör sig för dina motiv och dels för att se hur pass lättscannade de är. "Själv är bäste dräng" brukar det väl heta.. :=)

Tack för synpunkten på mina bilder också förresten!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.