Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujis och Agfas diafilmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Jag håller på att konvertera över till dia (småbild), men har bara kört Kodaks diafilmer tidigare (E200, E100GX).

Kan ingen vänlig själ upplysa mig om skillnaden mellan Fuji Velvia, Astia och Sensia?

Och hur bra är Agfas RSX 50/100?

//Andreas
 
Gagarin skrev:
...Och hur bra är Agfas RSX 50/100?..
Beror på vad som menas med ”bra”.
De gånger jag använder dia är det nästan enbart Agfa RSX100.
Den har något grövre korn än Fujis filmer.
Upplösningen är nog något sämre (förmågan att återge fina linjer alltså).

Anledningen till att jag använder den är att jag vill ha en film som är fullkomligt neutral.
Och det är Agfan. Den återger motivet precis ”som det är”, vad tusan det nu egentligen betyder.
Inga starka färger, inga övermättade himlar och illgröna löv.
Fina hudtoner och grått är grått.
För mig som fotograferar produkter och arkitektur är den perfekt.
Dessutom tycker jag den fungerar bra i blandljus.

Och rebellen i mig tycker det känns skönt att att använda Agfa.
 
Re: Re: Fujis och Agfas diafilmer

mipert skrev:
Och rebellen i mig tycker det känns skönt att att använda Agfa.

: )

Använder Agfa Portrait och APX 100 flitigt, håller med dig om att det känns speciellt att köra med Agfa. Märkligt det där!
 
From i Höst skall Svenska Agfa sluta sälja deras Rsx 50 ASA, men kan beställas från utlandet.

Jag kör precis som Pertman Agfa ibland, och det är faktiskt av samma skäl + ett till:

* "Neutrala" färger
* Bara för att jävlas med Kodak/Fuji
* Priset (billigare)

Viss tycker kornet e större i Agfa än i Fuji, men det är en åsikt som jag INTE delar.
Men visst finns det finkornigare DIA.

Jag håller på att köpa på mig ett lager av Rsx 50 som skall in i frysen. Har för mig att Pertman även gillar att fylla sin frys med Agfa ? Agfa 25 ASA om jag inte minns fel ? ;)

Testa Agfa.Det är värt det. Du kanske gillar den, kanske inte.Men oavsett vilket så kan jag LOVA dig, att det är upplevelse.


Kan även rekommendera ett besök på www.agfa.com
De har nog den BÄSTA hemsidan av alla tillverkare inom film.


Hej Hopp !!!!

Niklas

Ps. Fest hos Pertman på Valborg. Alla medlemmar på fotosidan e välkomna ;)
 
HA.

Bohusläningar firar inte Valborg. (Inte ens om de bor i Skåne.)

Och den som dyker upp får spö, jag har en copywriter från Arbmans på middag (risotto med en trevlig liten bönsallad och några flarror rött) och inget får störa stämningen med en kille som kan ge jobb för femti papp.

Jag har ett gäng rullar APX25 i frysen ja.
Vågar inte använda den till någon bild, tänk om motivet inte är värt filmen?

Jag önskar Agfa var mer på ropet i Sverige.

Deras svartvita papper är min favorit. PE-papperet har en härligt tjock bas med djup svärta. Inte basen alltså.

Och färgpapperet är perfekt för porträtt, neutrala färger och lägst kontrast av alla RA4-papper.
 
Velvia 50 (RVP) är en extremt högkontrastig (och därmed skarp) och finkorning film med kraftiga färger. Gärna med tendenser att dra åt magenta (inget jag upplever som ett problem, det är min favvofilm).

Velvia 100F (RVP100F) som jag inte har prövat lär vara något mer neutral och förmodligen något mer finkorning är Velvia 50.

Provia 100F (RDPIII) är en bra allroundfilm som till skillnad från Velvia fungerar alldeles utmärkt till att plåta människor. Den är dock fortfarande långtifrån blek.
Finns även i ISO 400 (RHP)

Astia 100F (RAP100F) är finkornig som bara den och neutral/blek.

Sensia varierar beroende på känslighet.

Sensia 100 (RA) är en konsumentversion av Astia 100 ej-F (RAP).
Sensia 200 (RM) är helt enkelt en all round 200-film, ingen aning om hur den beter sig...
Sensia 400 (RH) är en konsumentversion av Provia 400.

Agfas RSX har jag inte prövat men om den liknar CT Precisa så skulle jag inte vilja ta i den med en tång...
 
LeadHead skrev:
Provia 100F (RDPIII) är en bra allroundfilm som till skillnad från Velvia fungerar alldeles utmärkt till att plåta människor. Den är dock fortfarande långtifrån blek.
Finns även i ISO 400 (RHP)

Hur är skillnaden i färgmättnad mellan Provia 400 samt 100, stor skillnad eller liknande?

Har lite svårt för Velvia som jag tycker krämar på för våldsamt...

Funderar på att testa att pressa Provia 400 till 800 (eller 1600), jag kör mellanformat (6x6). Någon som har erfarenhet av detta, hur blir det?

Andreas: Sensia ger enligt mig en mysko ton i det gröna (grönska), inte så smakfullt tycker jag. Testa dock & se själv, den är ju billig...

/Larsa
 
Jag har testat att pressa Provia 400F till 800 med utmärkt resultat. Skillnaden mot 400 är inte stor. Jag upplever dock filmen som lite "kall" i färgerna, liksom Provia 100F. Färgmättnaden på Provia 400F är bra för att vara en 400-film, lite lägre än Provia 100F och långt ifrån Velvia förstås.

Jag har testat en del med den nya Velvia 100F och det känns bra så här långt. Den verkar neutral i färgåtergivningen, drar inte åt något håll. Mättnaden är väl något lägre än Velvia 50, men det tycker jag inte är någon nackdel. Det är på väg att bli min standardfilm istället för Kodak E100VS, som jag använt mycket.

När det gäller Sensia har jag bara provat 200:an. Gillade inte den! Gröna himlar - hu...

Vill man köra 200 tycker jag att pressad 100-film funkar bra, speciellt Kodak E100G, E100GX samt Fuji Provia 100F. Jag föredrar färgtonen i Kodakfilmerna här, jag tycker Fujin är lite kall.
 
Bjarne skrev:
När det gäller Sensia har jag bara provat 200:an. Gillade inte den! Gröna himlar - hu...

Jag bröllopsfotade småbild med Sensia 100 för några år sedan & blev chockerad över grönskans färgton som nästan blev neonartad!

Tack för ditt svar Bjarne!

/Larsa
 
Re: Re: Fujis och Agfas diafilmer

mipert skrev:
Anledningen till att jag använder den är att jag vill ha en film som är fullkomligt neutral.
Och det är Agfan. Den återger motivet precis ”som det är”, vad tusan det nu egentligen betyder.
Inga starka färger, inga övermättade himlar och illgröna löv

Men är inte Fuji Astia 100F menad att vara fullkomligt neutral? Har du testat den mot Agfan?


Bjarne skrev:
Jag har testat att pressa Provia 400F till 800 med utmärkt resultat. Skillnaden mot 400 är inte stor.

Tycker det blev stor skillnad, framför allt i kontrasterna. Smaksak kanske? Testade i och för sig bara en rulle för skojs skull, men det är nog ingenting jag tänker göra om.

.Z. skrev:
Jag bröllopsfotade småbild med Sensia 100 för några år sedan & blev chockerad över grönskans färgton som nästan blev neonartad!

Är lite av samma åsikt. Testade Sensia mot Provia en gång, och tycker just att det var i gröntonerna den stora skillnaden låg. Å andra sidan är ju Sensia 50% billigare och mindre kontrastrik. Två goda egenskaper som gör att jag ändå använder den filmen ibland.

För övrigt har jag nu tänkt att skjuta in mig på Astia 100F och Velvia 100F, mot att tidigare mest använt Provia 100F och Velvia 50. En dragning åt det mer neutrala hållet. Det är möjligt att jag stirrat mig blind på Fujis filmer, men å andra sidan är det bra att vara inkörd på något, vad det än må vara, så att man vet vad man får för resultat. Det är de obehagliga överraskningarna jag inte gillar.

/Svante
 
Har bara testat Agfa RSX 100 vid ett tillfälle, och jag blev positivt överraskad av de neutrala färgerna. Det ser verkligen naturtroget ut!

Jag är inte mycket för dia annars, men ska köpa mer agfafilm under året då det ryktas att en hel del agfa ska sluta tillverka många filmer vid nästa årsskifte.
 
Provia e' enligt mig neutral & trovärdig

Velvia överdriver & blir "murrig" vid minsta möjliga underexponering (vill jag ha färger så underexponerar jag provian lite, utan murr.

Sensia är neongrön.

Agfa & kodak har jag inte använt sen den tiden när kodachrome 64 var det enda rätta, borde nog testa...

/Larsa som provar det mesta just nu....
 
Senast ändrad:
Är det någon som har bra koll på vilka diafilmer som är lättast att scanna? _Tycker att Kodak Ektachrome är lite svår att få till utan massa färgkorrigeringar.

Mipert: Har köpt en rulle Agfa RSX 50 som jag ska prova nu.
 
Gagarin skrev:
...Mipert: Har köpt en rulle Agfa RSX 50 som jag ska prova nu.
Det blir nog trevligt. Jag har själv knappt använt den eftersom den har högre färgmättnad än RSX100. Hur stor skillnaden är vet jag ej. Sist jag jämförde var -98.
 
Gagarin skrev:
Är det någon som har bra koll på vilka diafilmer som är lättast att scanna? _Tycker att Kodak Ektachrome är lite svår att få till utan massa färgkorrigeringar.

Sensia 100 är riktigt lätt, liksom Provia och förmodligen också Astia, som redan nämnts. Velvia kan vara ett litet h-e.
 
mipert skrev:
HA.

Bohusläningar firar inte Valborg. (Inte ens om de bor i Skåne.)


Hmm, konstigt. Jag var i Strömstad i helgen, och om det inte var Valborg de firade så tycker jag det är lite konstigt att man tänder eld på en hög med kvistar och ris efter att roddklubben defilerat förbi med facklor. Fyrverkeri var det också.

Lite mer allvarligt. Själv använder jag mig av Kodak Presschrome ISO 100, och är rätt nöjd med den filmen. Enligt Kodak ska den ha en dragning åt hög mättnad i färgerna.
Jag upplever den i alla fall som neutral i färgerna.
 
Astia brukar framställas som den Fuji som är bäst för porträtt.
Jag tar inte porträtt, eftersom jag är så taskig på det, så jag har inte provat den mer än sporadiskt när jag fått någon rulle.
Huvudregeln för mig är att minska variablerna så mycket som möjligt. Det är så många länkar i kedjan - speciellt om du scannar och printar bilderna på papper också...
Ska du kolla in en film är du inte betjänt av att kolla in 36 rutor - köp en bunt rullar och se hur det blir med din kamera, din teknik, dina motiv, ditt labb, din scanner, dina papper - dina ögon!
Jag sitter just med en hög Velvia 100F och försöker skapa mig en känsla för vad den filmen gör för mig. Tyvärr är vädret, årstiden och motiven inte de samma från rulle till rulle, så vete f*n vilka slutsatser jag kan dra egentligen... Men att minska variablerna tror jag är den enda vägen fram! (Men så är jag inte teknikfixerad, eller prylb*g, som jag till min förvåning ser att det tycks heta i gamla Svea, heller... Vet någon den engelska motsvarigheten? Vore tacksam för upplysning. Annars ska jag använda 'techno-w*nker', som jag just hittade på...)
Mvh
/Gitte
 
Agfachrome 50 asa!

Agfachrome 50 asa kommer TYVÄRR att sluta tillverkas i höst enligt den info jag fått från Agfa! Agfa marknadsför inte sina filmer precis i Sverige!! kjellsn
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.